Estàs a: > Geometria, òptica i cinètica es donen cita a la mostra ´Antes del Arte – 50 anys després´

Geometria, òptica i cinètica es donen cita a la mostra ´Antes del Arte – 50 anys després´

La Sala Martínez Guerricabeitia acull la mostra Antes del Arte fins el 9 de juny.

La Sala Martínez Guerricabeitia acull la mostra Antes del Arte fins el 9 de juny.

Després de tres mesos front al públic a la Sala Martínez Guerricabeitia de La Nau i de la bona acollida de ´Moments ago. De l’infern al paradís´, d’Isidre Manils, la Col·lecció Martínez Guerricabeitia presenta un nou projecte expositiu, ‘Antes del arte – 50 anys després’, que es pot visitar fins el pròxim 9 de juny.

Produïda pel Vicerectorat de Cultura i Esport, i la Fundació General de la Universitat de València, ‘Antes del arte – 50 anys després’ proposa una mirada cientificoartística del món de l’art, més aviat a la percepció generalitzada indiferent quant a les possibilitats d´acció entre tots dos camps del coneixement. I ho fa a partir d’un conjunt reduït d´artistes plàstics (Michavila, Sanz, Sempere, Sobrino, De Soto, Teixidor i Yturralde) i músics (Marco i Llàcer), inspirats programàticament pel crític Aguilera Cerni, que van articular una consistent proposta de caire gestàltic integradora de disciplines amb la formació ´Antes del Arte´.

Comissariada per l’arquitecte Santiago Pastor Vila, les obres reprodueixen, mig segle després, l´ambient de les exposicions en què es posaven davant l´espectador objectes i dispositius mòbils capaços de generar diverses experiències òptiques, perceptives i estructurals.

La filosofia del grup estava emmarcada pels girs geomètrics de l´art, interessat en el camp de la psicologia perceptiva, i tractava de promoure trobades entre l´activitat artística i els mètodes empírics de les ciències. “Realitzaven treballs i proves sobre teories òptiques que s’estaven descobrint i difonent en aquell moment, com les teories de Penrose; treballaven amb un professor d’òptica, compartien lectures amb Aguilera Cerni...”, explica José Pedro Martínez, director d’activitats de la Col·lecció Martínez Guerricabeitia.

Amb aquesta experimentació es va aconseguir un grau de contextualització notable dins del panorama artístic europeu, especialment l´italià. “En realitat, reproduïren el corrent i les tendències del que ja estava passant fora d´Espanya”, explica Martínez.

La mostra ha suposat un important esforç de cerca i recopilació de les peces, en alguns casos també de restauració, ja que en tractar-se d´obres de caràcter experimental en molts casos es van realitzar amb materials susceptibles a danyar-se amb el pas del temps. Ha sigut per tant molt important la col·laboració de les entitats i organismes que han prestat algunes de les obres com l’IVAM, el MACA d’Alacant, la Fundació Bancaixa o la Fundación Juan March, entre d’altres.

L´exposició està configurada a partir de tres espais que permeten fer una transició entre les obres dels seus autors des de les seues creacions prèvies a la formació del grup ´Antes del Arte´, passant per l´obra coral generada a partir de l’aparició de la formació artística, finalitzant amb una mirada a la seua posterior activitat creativa, a vegades impregnada d’aquesta experiència, altres més lineals i en ocasions més transversal.

En primer lloc, el visitant pot contemplar les diferents obres prèvies de Michavila, Sanz, Sempere, Sobrino, Teixidor e Yturralde, abans de 1968 i 1969. La segona part de la mostra és la que pròpiament parla d´Antes del Arte, d’aquesta concepció de la creació artística des d´una perspectiva experimental, on l´òptica, la geometria o la cinètica prenen part.

Abans d´abandonar la sala, en el tercer espai d´aquesta, es troben les obres dels autors una vegada conclosa l´experimentació amb l´art i les seues variacions. Ací es pot veure com, per exemple, Yturralde va continuar en la mateixa línia dels seus treballs previs i uns altres, com Sanz, segueixen amb l’exploració, al seu cas a través del treball amb espills, per a tornar després al seu corrent de treball habitual.

´Antes del Arte´
´Antes del Arte´ va sorgir com a grup d’artistes a València a partir d´una sèrie de reunions celebrades a casa del crític Aguilera Cerni, amb el propòsit de revitalitzar l´art geomètric pel qual ja s´havia interessat el grup Parpalló, creat a València a finals de 1956. La trajectòria històrica del grup, d’una singular importància en el curs que ha seguit l’art contemporani espanyol, va transcórrer entre 1968 i 1969, deixant mostra dels seus principis artístics en tres exposicions a València, Madrid i Barcelona.

La mostra, que compta amb la col·laboració de Banco Santander i Heineken, fa part dels contextos amb la Col·lecció Martínez Guerricabeitia i es completa amb un servei gratuït de visites guiades i d’activitats socioeducatives.

Més informació sobre l’exposició: http://ir.uv.es/tL0UuZA

Data d'actualització: 23 de Maig de 2019

Aquesta web utilitza cookies amb una finalitat estadística i per a facilitar la seua navegació Més informació

Aceptar / Acceptar