Estàs a: > > La Nau acull una exposició fotogràfica sobre els residents del Casal de la Pau

La Nau acull una exposició fotogràfica sobre els residents del Casal de la Pau

Nusos.Casal de La Pau

El Centre Cultural La Nau de la Universitat de València acull, des de 20 de gener i fins al 20 de febrer, l'exposició ‘Nusos. Gent del Casal de la Pau'. Aquesta mostra fotogràfica resumeix a través de 32 retrats el perfil dels residents del Casal de la Pau. L'exposició s'inaugura hui dijous, a les 20 hores, a la Sala Oberta de l'edifici històric de la Universitat de València.

Des que es va crear el 1972, l'associació Casal de la Pau s'ha dedicat a l'atenció de persones recloses i exrecloses en situació de vulnerabilitat extrema i indefensió social. Amb un habitatge situat al centre de la ciutat de València, hi coincideixen una vintena d'hostes de tot l'estat: interns de permís en règim de tercer grau, exreclosos i altres residents que formen part d'un programa d'acollida específic per a alliberats condicionals per malaltia. A més, també és un centre de dia per ocupar el temps dels residents a través de diferents tallers i activitats. L'associació té més de setanta persones voluntàries i quinze professionals.

L'advocat Juan Molpeceres, responsable de fa una dècada del servei jurídic de l'associació Casal de la Pau i aficionat a la fotografia, els va retratar al llarg d'un any per "mirar-los d'una altra manera, des de la proximitat i la comprensió" i, des d'aquesta posició, "mostrar la bellesa dels seus cossos. Una bellesa que no es correspon als cànons socials, però que de manera inherent tenen aquestes persones i que es materialitza en les marques indelebles que han deixat en la seua pell i en les seues vides les privacions, els excessos... Una vida de contrastos, però en general dura, una vida que marca el físic igual que forja l'interior", assenyala l'autor.

Cadascuna d'aquestes vides queda reflectida en les instantànies, en què es reprodueix tota mena de marques, tatuatges... que bé podrien ser els ‘nusos' que condicionen la vida. Per això el títol de l'exposició -que juga amb la semblança del terme, ja que tots els retratats també apareixen ‘nus'-, perquè aquests nusos o marques s'aprecien i l'espectador no quede condicionat per la indumentària, la percepció del fotografiat. La majoria d'imatges que es poden contemplar són rostres en què s'endevinen molts rastres, però també hi ha fotografiat un pit, una esquena, un peu i una mà, amb marques, taques, cicatrius o tatuatges que permeten intuir un passat de desarrelament i marginació sense necessitat de cap més element addicional que contextualitze la persona retratada.

Data d'actualització: 4 de Març de 2011