Estàs a: > > Nova edició de les Rutes de la Xara, enguany dedicada a la Transició Política

Nova edició de les Rutes de la Xara, enguany dedicada a la Transició Política

La cita, tots els dimarts i dijous, fins el 2 de desembre, en la Casa de la Música de Simat de la Valldigna

Ja ha començat una nova edició de les Rutes de la Xara que, aquest any, porta per títol "La memòria de la transició: una ferida oberta". La idea d'aquesta activitat organitzada pel Centre Internacional de Gandia de la Universitat de València, és aprofitar aquesta cita per tal d'aproximar a tothom una reflexió serena sobre la memòria històrica. Aquesta és el relat que una comunitat es dona sobre el seu passat, fixant uns valors i una continuïtat en el temps.

En definitiva, una construcció més o menys consensuada que es materialitza en monuments, en episodis, en commemoracions, en l'educació..., i que es transmet col·lectivament. Tanmateix, la memòria col·lectiva és plural i conflictiva i travessa el conjunt de la societat, amb una forta dimensió política.

Un conflicte que en aquestos moments s'està vivint a Espanya, com ja ho han viscut altres països abans, amb una polèmica centrada sobretot a fets tan importants com la guerra civil i la transició a la democràcia. És en aquest conflicte en el que fixa la seua mirada aquesta cita universitària composada per huit conferències.

El professor de la Universitat de València, Vicent Soler va ser el primer a inaugurar el cicle, amb una conferència que portava per títol "El valencianisme que volíem. Memòria personal" .

També han participat ja els professors: Josep Miquel Santacreu, Rosa Monlleó i Ricardo Martín.

El 23 de novembre serà el torn de Rafa Xambó, professor de la Universitat de València, qui pronunciarà la conferència "Memòria quebrada i consens mediàtic". El 25 de novembre, Matías Alonso, coordinador del Grupo para la Recuperación de la Memoria Histórica, perteneciente a la Fundació Societat i Progrés, tractarà sobre "La recuperació de la memòria". El mes de novembre el tancarà el realitzador i guionista Albert Montón qui parlarà sobre la cinta "Del roig al blau", la cita el 30 de novembre.

La última sessió, el 2 de desembre, estarà a càrrec de Marie Claude Chaput de la Université Paris-Ouest, que parlarà de "Maquis y guerrillas antifranquistas".

Totes les conferències seran en la Casa de la Música de Simat de la Valldigna a les 19 hores.

Data d'actualització: 10 de Desembre de 2010
Publicat en: Formació