Estàs a: > > Exposició sobre les dones preses durant la dictadura franquista

Exposició sobre les dones preses durant la dictadura franquista

Biblioteca Presó Provincial de Valencia

La Nau (C/Universitat, 2)
Fins el 5 d´octubre

L'exposició Preses de Franco, que es pot visitar a La Nau de la Universitat de València, consta d'un centenar d'imatges, moltes inèdites, distribuïdes en diversos panells, desenes de documents i onze testimonis orals, que il·lustren la història de desenes de milers de dones que van patir la repressió franquista a tot Espanya, incloent-hi les antigues presons valencianes de Santa Clara (hui un convent) i la presó Model de València.

La mostra, organitzada per la Fundació d'Investigacions Marxistes en col·laboració amb la Universitat de València i la Fundació de la Universitat, entre altres entitats, es podrà visitar a la Sala Tesaurus de La Nau des de hui i fins al pròxim 5 d'octubre.

L'exposició Preses de Franco pretén contribuir a visualitzar l'experiència penitenciària femenina de les primeres dècades de la dictadura franquista. Aquestes dones polítiques van haver de fer front a la doble repressió que va patir aquesta generació: com a roges i com a dones. L'exposició pretén donar a conéixer aquesta experiència carcerària a partir d'un diàleg continu entre memòria i història, on es conjuguen les imatges i els documents amb el record i els testimonis de les dones empresonades. Documentació i fotografies d'origen variat, tant d'arxius personals com públics, conviuen amb els records -gravats i transcrits- de les vertaes protagonistes de l'exposició.

D'altra banda, el recorregut pels set eixos en què s'ha dividit l'exposició (les galeres de dones, el càstig, els infants a la presó, les prostitutes, el treball, la resistència i la memòria) permet endinsar-se en les presons més representatives d'aquest particular univers carcerari: Ventas, Saturrarán, Can Sales (Palma), les Corts... També inclou uns quants panells dedicats a les antigues presons valencianes de Santa Clara i la Model de València, i documents de diversa naturalesa vinculats a la biografia de dones represaliades a València. Aquesta aportació valenciana, l'ha articulada l'Institut d'Estudis de la Dona de la Universitat de València, gràcies a la tasca investigadora de Vicenta Verdugo.

Dones com les valencianes Rosa Estruch, Remedios Montero i Pilar Soler Miquel, i moltes altres com Tomasa Cuevas, Manolita del Arco, Juana Doña, Nieves Torres, María Salvo, Trinidad Gallego, Soledad Real, Leonor Estévez, Mari Carmen Cuesta, Carlota O'Neill, Concha Carretero, Maruja Borrell, Matilde Landa, Ángeles García-Madrid, Josefina Amalia Villa..., formen part d'una generació -la de la II República i la Guerra Civil- la memòria i la història de la qual tan sols de forma molta comença a ser coneguda.

Sensibilitat amb centres penitenciaris

El vicerector de Cultura, Rafael Gil, ha apuntat que aquesta exposició forma part de las actuacions que la Universitat està realizant sobre "la revisió històrica del passat recent i obri una interessant línea d'investigació". Gil ha recordat que la Universitat de València ha mostrat una especial sensibilitat pels temes penitenciaris, ja que la Universitat organitza des de fa quatre anys un programa al Centre Penitenciari de Picassent.

Sergio Gálvez, el comissari de l'exposició, ha explicat que l'exposició va nàixer amb dues premisses: «Recuperar, reconstruir i visualitzar l'experiència carcerària de les represaliades pol&iacut

Data d'actualització: 26 de Setembre de 2008
Publicat en: Exposicions