Estàs a: > > Joan Romero afirma que l’Estat Espanyol té un gran potencial per a tornar a situar-se al mapa de la innovació en aquesta ‘Nova Era’

Jorge Hermosilla i Joan Romero

El director del Centre de Gandia, Emili Aura, ha obert la vesprada inaugural de la 33ª edició de la Universitat d’Estiu amb un breu discurs de benvinguda a autoritats i assistents on ha manifestat la il·lusió i motivació amb què enceta aquest nou projecte com a director de la Universitat. Seguint amb el lema que marca l’edició d’enguany, Aura ha expressat: “La relació entre lo local i lo global està ací, entre nosaltres”.

El discurs del professor Romero ‘Les persones primer. Nous reptes per a les ciutats i les regions en l’era de la revolució tecnològica’ ha estat ple de referències a “desacoblaments, expulsions, fractura social o precariat”, termes que marquen aquesta nova era. Es caracteritza, segons ha explicat, perquè tots aquestos canvis són molt ràpids: “no sabem com afectarà la revolució tecnològica i digital als processos productius d’ací a deu anys”, ha afirmado el catedràtic de Geografia Humana, al temps que ha assenyalat que ens trobem a la fi d’un cicle marcat per grans consensos.

En un món on sembla que les diferents escales estan desconnectades, Romero assenyala que lo global es concreta en lo local, i és en esta esfera on es prenen les grans decisions que posteriorment repercutiran en l’escala transnacional, com al cas del ‘Brexit’.

No obstant, malgrat aquesta situació de desequilibris i desigualtats profundes entre la població, “el país funciona”, ha manifestat Joan Romero, que ha conclòs el seu discurs amb una referència al potencial de l’Estat Espanyol per a tornar a situar-se al mapa de la innovació com ja ho va fer en èpoques passades.

Per la seua banda el Rector Esteban Morcillo ha tingut paraules de reconeixement i agraïment per a Josep Montesinos, ex director del Centre, i ha ficat l’accent en conceptes com ‘ciutadania’ i ‘esfera pública’ que cal repensar. “Ser societats més obertes ens enfronta a nous desafiaments, com la insuficient resposta humanitària a la onada de persones refugiades que rep Europa o la decisió del poble britànic d’abandonar la Unió Europea”.

La directora general d’Universitat, Investigació i Ciència, Josefina Bueno, ha donat l’enhorabona a la Universitat d’Estiu de Gandia per una programació “excel•lent i compromesa”. Així mateix, el conseller d’Hisenda i Model Econòmic, Vicent Soler, ha recordat els inicis de la Universitat als anys vuitanta amb els primers espais democràtics i de reflexió. Sobre l’organització territorial, lema d’enguany, el conseller ha afirmat que es tracta d’un tema “complex” i que per tant requerix d’un tractament multidisciplinar. “No arribarem a cap lloc sacrificant les persones i fent raquítics els instruments públics”, ha expressat.

L’alcaldessa de Gandia, Diana Morant, ha incidit en la idea de la necessitat d’una nova administració territorial, aprofundint en la redefinició de les competències de les diputacions que, en les seues paraules, “s’han convertit en museus provincials”.

Documents adjunts:
Data d'actualització: 19 de Juliol de 2016