Estàs a: > > El Cor de la Generalitat actua hui en el festival Serenates en el Claustre de la Universitat

El Cor de la Generalitat actua hui en el festival Serenates en el Claustre de la Universitat

Cor Generalitat

Cor Generalitat

L’acte té lloc a les 22.30 hores (les entrades gratuïtes es poden retirar des d’una hora abans en la consergeria del Centre Cultural La Nau)

 

El Cor de la Generalitat (CGV) comença hui dimarts 29 de juny en el festival Serenates en el Centre Cultural La Nau de la Universitat de València una gira per la Comunitat Valenciana amb un concert a capela en el qual figuren els Cuatro Motetes de Copland i les Five flowers songs de Britten, obres poc freqüents en les programacions corals donada la seua dificultat.

La primera part del programa, de caràcter sacre, proposa un recorregut per la polifonia religiosa de diversos països, "que comença a Espanya i continua a Itàlia i Alemanya, i que cobreix un arc que comprén des del Renaixement fins al Romanticisme", en paraules del director artístic del CGV, Francesc Perales.

El concert s'obri amb un bloc de tres obres de l'escola polifònica espanyola de Juan Blas de Castro (c. 1560-1631), Tomás Luis de Victoria (c.1548-1611) i José de Torres (1665-1738).

La primera, Angelus ad pastores, a tres veus, mostra la influència que la música profana va exercir sobre la polifonia religiosa del Renaixement espanyol, que es tradueix en la lleugeresa i el virtuosisme de l'escriptura vocal.

El motete O magnum mysterium va ser escrit per a la festa de la Circuncisió del Senyor, mentre que el Versa est in luctum de la Missa de difunts és, segons els musicòlegs, el millor motete de Torres, a qui es pot consiar l'últim polifonista espanyol que va escriure a l'estil de Victoria, a pesar de les noves tendències de la seua època.

A continuació el Cor interpretarà el Cantate Domino, de Claudio Monteverdi (1567-1643), pertanyent a l'escola veneciana, ciutat que per la seua ubicació va ser permeable a la influència instrumental d'Orient, i Sicut moses serpentem in deserto exaltavit, de Heinrich Shutz (1585-1672), alumne de Gabrielli que va estudiar en la mateixa escola que l'italià i del que van beure Telemann, Bach, Buxtehude i Mozart, i tots els músics barrocs.

La primera part del programa conclou amb dos psalms de Felix Mendelssohn, Verleih uns frieden gnädiglich i Aus tiefer Not schrei ich zu dir i el coral-motete Kommt her zu mir, spricht Gottes sohn, de Heinrich von Herzogenberg (1843-1900), "dos mestres units per la seua devoció a Bach: el primer va ser el redescobridor del geni de Eisenach, mentre que el segon representa el final de la tradició iniciada per Shutz", explica Perales.

La segona part del concert, tota ella dedicada al segle XX, comença amb Cuatro motetes de Aaron Copland (1900-1990), vinculat a l'escola de París; Aura que us am plus que jamés ami, una obra coral del valencià Vicent Garcés, i dues peces de dos dels compositors més representatius del segle passat: A litany, de William Walton (1902-1983), obra de rerefons religiós, i Five flowers songs, de Britten (1913-1976), una peça profana "on l'autor plasma el seu peculiar estil, caracteritzat per la llibertat i l'enginy".

"Participar en Serenates -festival que organitzen la Universitat de València i el Institut Valencià de la Música- és un clàssic per al Cor: hem intervingut en moltes vegades en diverses combinacions, però en aquesta ocasió ho fem per primera vegada a capela, i per a nosaltres constitueix un estímul pel lloc, el públic, etcètera, i per retrobar-nos amb la música del Renaixement i el Barroc", assegura el director artístic del Cor de la Generalitat.

Després d'aquest concert a València, la formació que dirigeix Perales oferirà un programa similar en L'Eliana, Faura, Elda, Sogorb i Sant Mateu els dies 4, 10, 15, 17 i 18 de juliol, respectivament.


Data d'actualització: 30 de Juny de 2010
Publicat en: Música

Aquesta web utilitza cookies amb una finalitat estadística i per a facilitar la seua navegació Més informació

Aceptar / Acceptar