Estàs a: > > El Patronat Martínez Guerricabeitia aplega en una exposició les obres adquirides per la Universitat

Ángel Mateo Charris. Bienals

El Patronat Martínez Guerricabeitia de la Fundació General de la Universitat de València organitza entre el 19 de maig i el 4 de juliol l'exposició Biennals Martínez Guerricabeitia 1999-2010 (adquisicions) al Centre Cultural La Nau de la Universitat de València.

Mitjançant aquesta exposició, que es presenta precisament l'any en què ha tingut lloc la desena Biennal en complir-se 20 anys d'aquesta important cita expositiva, el Patronat exposa a la Sala Martínez Guerricabeitia de La Nau la documentació i les obres guanyadores de les últimes sis biennals. En total es presenten 11 obres, quasi totes pintures, de diferents artistes, entre els quals hi ha Darío Urzay, Simeón Sáiz, José R. S. Morquillas, Juan Ugalde, Chema López, Isidre Manils, Àngel Mateo Charris, Manuel Bouzo, Salomé Cuesta/ Bárbaro Miyares, Jordi Ribes i Enrique Zabala.

L'exposició té un caràcter artístic i també pedagògic. Perquè per mitjà d'aquestes obres es pretén que el públic assistent es puga fer una idea de com s'ha anat actualitzant, gràcies a aquest certamen, la col·lecció Martínez Guerricabeitia de la Universitat de València, que va ser donada en 1999 per Jesús Martínez Guerricabeitia i la seua dona Carmen García Merchante, i gràcies a la qual la Universitat es va convertir en la universitat espanyola amb el major fons d'art contemporani. Amb diferents lemes -una fórmula emprada pel Patronat perquè les obres de cada edició conviden a reflexionar l'espectador-, la cita s'ha anat consolidant any rere any i ha mantingut l'esperit de la col·lecció que no és altre que donar a conèixer als ciutadans valencians l'art compromès amb la societat, des de la creativitat més crítica i menys complaent. I una mostra d'aquesta consolidació han estat les institucions i empreses que han donat el seu suport al certamen, entre les quals es troben l'Ajuntament de València, el Santan, la Fundació Cruzcampo i l'Institut Valencià de Cinematografia (IVAC)-La Filmoteca.

Actualment, la Col·lecció Martínez Guerricabeitia està formada per 481 obres, 188 originals i 293 obres gràfiques (serigrafies, gravats i litografies). El perfil estilístic majoritari és la figuració i el realisme, i la característica més rellevant i significativa és el seu contingut de clara inclinació social i compromesa. La col·lecció va començar a formar-se al voltant dels anys 70 i reuneix amb claredat l'interès de Jesús Martínez i Carmen García per l'art social, fins i tot en les èpoques en què aquesta temàtica no estava de moda.

La Biennal Martínez Guerricabeitia, de la qual enguany s'ha celebrat entre el gener i el març una nova edició titulada Contra Natura al Museu de la Ciutat, és atípica per molts motius. El seu col·leccionista, tal com es recull en el catàleg raonat, ja ho és perquè sol resultar contradictori que el col·leccionisme privat estiga vinculat a l'art políticament compromès.

Aquesta singularitat es transmet al mateix sistema organitzatiu de la Biennal, que convida cinc crítics i cinc galeristes de prestigi perquè integren el comitè de selecció, que són els qui trien les peces que s'exposaran en el certamen. D'aquesta manera, la Universitat dóna veu als professionals més destacats del panorama artístic esta

Data d'actualització: 2 de Juliol de 2010