Estàs a: > > Un documental sobre dones sahrauís clou un cicle de cinema sobre la realitat dels campaments

Cartell de la projecció dels tres documentals del cicle sharauí.

Sota el títol ‘Coneix el món sahrauí a través del cinema’, el Vicerectorat d’Internacionalització i Cooperació, i la Federació d’Associacions de Solidaritat amb el Poble Sahrauí del País Valencià (FASPS-PV) han organitzat un cicle de cinema els dijous 7, 14 i 21 de juliol, al Col·legi Rector Peset. Va cloure les projeccions la pel·lícula ´Coría y el Mar´.

El cicle finalitzà el passat 21 de juliol amb la pel·lícula documental ‘Coría y el Mar’ sobre les dones sahrauís que viuen als campaments de refugiats. És un projecte audiovisual que ha estat possible gràcies a un nombrós suport per part d’institucions i d’aportacions privades. El debat el va dirigir Hassina M. Khadad, llicenciada en Dret i membre de CEAR, i Diana Nava, directora de la pel·lícula.

El passat 7 de juliol, el cicle arrancà amb la presentació del vicerector Guillermo Palao i la presidenta de la FASPS-PV, Lola Claramunt. La primera projecció, ‘Gurba, la condena’, va ser un documental de Miguel Ángel Tobías que dóna veu als refugiats sahrauís condemnats a viure lluny de la seua terra. A continuació, es va obrir un col·loqui amb el públic que va ser conduït per Esjaba Messaud, estudiant de Dret i Ciències Polítiques de la Universitat de València, i Maria Penya, secretària de la FASPS-PV.

Dijous 14 de juliol, es projectà un segon documental: ‘Hijos de las Nubes. La última colonia’. Protagonitzada per Javier Bardem i Álvaro Longoria (també director), aquesta cinta examina el clima d’agitació política al nord d’Àfrica l’any 2012. Aprofundeix en la responsabilitat dels països occidentals en aquesta crisi, especialment dels EUA i França, la política exterior dels quals es basa en interessos econòmics i deixa en segon plànol els principis morals. El col·loqui va anar a càrrec de Mustafá M. Lamin, graduat en Filologia Hispànica per la Universitat de València, i Pepe Reverte, advocat membre d’IAJUWS.

Aquest cicle és una iniciativa que té l’objectiu d’acostar la societat valenciana a la realitat del poble sahrauí, el qual suporta ja 40 anys l’ocupació del seu país, el Sàhara Occidental, i que, a més, gran part de la seua població es troba a l’exili. “Mitjançant el cinema podem transmetre la cultura, la història d’un poble que lluita dia a dia per la seua llibertat. Hi ha molts documentals i projeccions que tracten la situació del poble sahrauí. De tots ells, hem fet la selecció de tres documentals que considerem que reflecteixen des de diferents punts de vista aquesta realitat”, assenyalen des de l’organització.

Cartell del cicle

Data d'actualització: 22 de Juliol de 2016