Estàs a: > > El festival Serenates conclou amb les actuacions d´Urbàlia Rurana, La Romàntica del Saladar i Pep el Botifarra

La Romàntica del Saladar.

La música més popular i festiva va tancar els passats 9 i 10 de juliol el festival Serenates de la Universitat de València i CulturArts a la plaça del Patriarca. Van ser dos concerts gratuïts organitzats conjuntament amb l’Ajuntament. Les bandes Urbàlia Rurana i La Romàntica del Saladar, el dia 9, i el cantant Pep el Botifarra acompanyat per la Jove Banda Simfònica, el dia 10, van protagonitzar el cap de setmana.

Urbàlia Rurana i La Romàntica del Saladar van compartir escenari per primera vegada en un concert multitudinari celebrat l’any 2000 a la Plaça de Bous de València. En aquesta ocasió, oferiren un repertori tradicional i de revetla, concebut per a la vespra de la festa major ideal a força de cercaviles, valsos, jotes, marxes mores, balls de rogle, pasdobles i altres ritmes populars.

Format en 1990, Urbàlia Rurana fa música d’arrel valenciana i mediterrània en format de concert i ball de plaça pública. Partint de tonades i cançons populars valencianes, s’obrin a influències d’altres àrees de l’Europa mediterrània. El grup ha fet concerts i ha amenitzat balls al llarg de tota la Comunitat Valenciana, a més d’actuar en nombrosos pobles i ciutats per tot Espanya i en països com França, Portugal, Alemanya, Anglaterra i especialment a Itàlia, on han compartit escenari amb el músic piemontés Maurizio Martinotti.

Per la seua banda, La Romàntica del Saladar començà la seua trajectòria en 1994. Molts dels seus components havien tocat junts en altres bandes de la comarca de la Marina. Fugint de la xaranga i la macrobanda de metall, es van trobar prompte amenitzant festes a la partida del Saladar de Xàbia amb melodies amables, ballables i cançons de sobretaula. La Romàntica col·labora habitualment en l’organització del festival Xàbiafolk i ha actuat en el Festacarrer d’Ondara i en el Cant al Ras de Massalfassar.

Revivint la tradició
El ‘cantaor’ de Xàtiva Josep Gimeno, més conegut com Pep el Botifarra, va ser el protagonista del concert amb el qual finalitzà el festival Serenates. Començà la seua carrera en els anys 80 amb el grup Sarau de la Costera, amb el qual va gravar el disc ‘Balls i cançons de la Costera’, que va suposar tota una fita en la música tradicional valenciana per la seua qualitat. Des de sempre s’ha interessat per la recuperació dels cants de transmissió oral de la seua comarca i ha col·laborat a més amb nombrosos artistes no solament en el terreny de la música popular, sinó també amb grups de rock o cantautors.

En 2012 va gravar el seu quart disc en solitari, ‘Botifarra a banda’, on uneix els dos universos musicals valencians per excel·lència, la banda de música i la rondalla tradicional de corda. Aquesta va ser la base del concert que va oferir la nit de diumenge dia 10, acompanyat per la Jove Banda Simfònica de la Federació de Societats Musicals de la Comunitat Valenciana.

Programa complet de les Serenates

Per a veure el vídeo promocional del Festival Serenates 2016, cliqueu en aquest enllaç.

Data d'actualització: 12 de Juliol de 2016