Estàs a: > > La revista ‘Quaderns E-DHC’ dedica un monogràfic al debat sobre l’adhesió de les universitats espanyoles als Objectius de Desenvolupament Sostenible

Portada del número 5 de la revista Quaderns E-DHC.

Universitats i Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) és el tema que centra el monogràfic publicat en l’últim número de la revista ‘Quaderns electrònics sobre el desenvolupament humà i la cooperació’ (‘E-DHC’), editada per la Càtedra UNESCO de la Universitat.

La publicació recull les ponències de la Trobada Estatal de Càtedres UNESCO que se celebrà el passat novembre a la Universitat, introduïdes per un assaig de Federico Mayor Zaragoza, president de la Fundación Cultura de Paz.

El marc de la trobada de càtedres UNESCO, que s’organitzà a la Universitat de València des de l’Àrea de Cooperació de la Fundació General d’aquesta institució acadèmica, va servir perquè un centenar d’experts i delegacions de càtedres UNESCO de tota la geografia espanyola debateren sobre el compromís de l’entorn acadèmic estatal per a la seua adhesió als ODS, una acció per al reconeixement del treball acadèmic, investigador i solidari d’aquestes càtedres en l’àmbit internacional i davant la ciutadania, en el seu compromís pels drets humans, la justícia, l’eliminació de la pobresa i la fam, i per la cerca de la sostenibilitat en un entorn saludable i pacífic.

L’encontre va posar en contacte tant les càtedres com la xarxa d’estudis sobre el desenvolupament REEDES, la CONGDE i l’Observatori de Cooperació Universitària al Desenvolupament (OCUD-CRUE) per a reflexionar conjuntament, per primera vegada, sobre estratègies de treball que permeten incorporar la nova Agenda 2030 per al desenvolupament sostenible a la vida universitària.

Com a resultat, ‘Quaderns E-DHC’ publica en aquest nou número els textos que es van exposar en la trobada de càtedres sobre docència i ODS, activitat institucional i Agenda 2030, recerca i formació en salut de professionals, i estratègies de cultura per al desenvolupament a les universitats. A partir d’aquests documents, als quals se sumen recursos i documentació recent en matèria d’ODS elaborats pel Centre de Documentació InfoSud de la Fundació General de la Universitat de València, el conjunt d’experts i docents treballen en propostes d’indicadors per a impulsar el grau d’adhesió i compromís de les universitats espanyoles als ODS.

El número 5 de ‘Quaderns E-DHC’ publica així un monogràfic d’assajos introduït per les reflexions al voltant d’aquest tema signat per Federico Mayor Zaragoza, professor, polític i alt funcionari internacional, fundador de la Càtedra UNESCO d’Estudis sobre el Desenvolupament de la Universitat de València, director general de la UNESCO entre 1987 i 1999, i actualment president de la Fundación Cultura de Paz.

A continuació, el professor José Ángel Sotillo recapacita sobre l’evolució del concepte de ‘desenvolupament’ i el seu vincle amb els drets humans, així com la implementació d’aquest vincle en els Objectius de Desenvolupament del Mil·leni (ODM) de la ONU i en la nova Agenda 2030, a més d’introduir la perspectiva dels drets humans en la docència universitària després d’explorar les relacions entre ODS, drets, capacitats i llibertats.

Per la seua banda, els professors Marta Barandiarán i Antonio Cardona es pregunten amb contundència sobre el caràcter de la formació que ofereixen les universitats espanyoles i el model de desenvolupament que transmeten les aules a les noves generacions d’estudiants.

Sobre la formació universitària de professionals de la salut signen el text els professors Adriana Ortiz i Lluís Serra, de la Càtedra UNESCO de Recerca, Planificació i Desenvolupament de Sistemes Locals de Salut de la Universitat de Las Palmas de Gran Canaria. Els autors sostenen que és necessari vincular l’educació per al desenvolupament a la formació en salut comunitària i pública com a una eina eficaç de superació de la pobresa i les desigualtats socials.

Per últim, el professor Alfonso Martinell llança un decàleg de propostes com a indicadors d’allò que poden realitzar les universitats per a incorporar criteris, a les seues dinàmiques socioculturals i institucionals, fonamentats en la nova Agenda 2030.

Amb la publicació del cinqué número de ‘Quaderns E-DHC’, la Càtedra UNESCO d’Estudis sobre el Desenvolupament, a través de l’Àrea de Cooperació de la Fundació General de la Universitat de València, dóna continuïtat al seu objectiu d’estimular la recerca i la reflexió sobre la cooperació i el desenvolupament humà des de qualsevol disciplina, i tranversalitzar així aquest enfocament en qualsevol àrea d’estudis.

Accés ‘online’ a la revista

Data d'actualització: 13 de Juny de 2016