Estàs a: > > Una exposició d’Artur Heras a La Nau explora el paper de la no-ficció en la pintura

Una exposició d’Artur Heras a La Nau explora el paper de la no-ficció en la pintura

Esquerra a dreta: Artur Heras, Antonio Ariño i Josep Salvador.

Esquerra a dreta: Artur Heras, Antonio Ariño i Josep Salvador.

La Nau acull una gran exposició en la qual el pintor Artur Heras reflexiona sobre els conceptes de la no-ficció en la pintura. La mostra, que organitza el Vicerectorat de Cultura i Igualtat, reuneix en dues grans sales 400 obres de l’últim període del pintor i està comissariada per Josep Salvador en estreta col·laboració amb l’artista.

En la presentació als mitjans, el vicerector de Cultura i Igualtat, Antonio Ariño, va destacar la capacitat d’Heras per a innovar en el llenguatge pictòric i el caràcter èpic d’una obra que ha comparat amb l’anomenada “realitat augmentada”. La intenció de l’exposició, explicà Artur Heras, “és reivindicar el poder de les imatges per transcendir les fronteres de la simple percepció, intentant oferir un antídot a l’excés de missatges que inunda les nostres retines”. I recordà sobre aquest tema María Zambrano, quan afirmà que “a l’ésser humà, li toca patir la seua pròpia transcendència, sempre”.

Artur Heras (Xàtiva 1945) està considerat un dels creadors plàstics més singulars del panorama artístic europeu de les últimes dècades. La seua contribució a la modernitat iconogràfica, recordà el comissari de l’exposició, “ha estat determinant a través del diàleg constant que ha mantingut amb la història de l’art i amb determinades fites literàries i culturals”. Al costat d’altres noms fonamentals del panorama artístic vinculats al moviment pictòric conegut com a ‘Crònica de la realitat’, “la seua renovació formal dels anys 60 va permetre que obrírem els ulls a una realitat plural i heterodoxa, superant les dificultats que entrebancaven l’activitat creativa en aquella època”. Des de llavors, va afegir Josep Salvador, “l’artista ha recorregut múltiples camins en els quals ha deixat mostres evidents de la seua audàcia i valor per explorar els elements essencials de la comunicació i expressió plàstiques”.

En els seus treballs pictòrics i escultòrics i en la seua faceta d’agitador gràfic, “Heras sempre ha destacat per un estil directe i depurat alhora, espontani i contundent, resultat d’una acurada posada en escena de temes i conceptes que ens acosten a un univers misteriós i complex, farcit de missatges i descobriments”, assegurà Salvador.

La proposta estètica de l’artista recrea el terme de la “no-ficció”, pres de la literatura que servia per definir la cerca del verisme, i que es diferencia d’altres gèneres més hermètics o escapistes. En periodisme, autors com Truman Capote, Tom Wolfe, Norman Mailer o, actualment, Gay Talese, incorporen als preceptes clàssics de la transparència de la informació recursos literaris de la novel·la, que potencien la qualitat del relat, i que generen un nou llenguatge periodístic. Igual que la literatura, “la pintura està històricament associada a la ficció i en qualsevol cas, tant en les històries inventades com en la transcripció d’un fet real, aquesta construcció es fa a través del llenguatge”, apuntà Artur Heras mateix.

La mostra ‘no-ficció’ s’ha estructurat en dos blocs. Un, que porta com a títol ‘Les emocions’, es mostra a la Sala Acadèmia. L’altre, amb el nom de ‘Laboratori’, s’exhibeix a la Sala Estudi General.

Les obres agrupades sota el títol ‘Les emocions’ han estat concebudes a partir de l’interés amb què alguns clàssics van estudiar l’expressivitat humana. Però ací, explicà el comissari Josep Salvador, “no es persegueix la representació de l’alteració d’ànim expectant produïda per emocions, sinó la percepció de conceptes i dubtes amb la complicitat de l’espectador, en un joc entre la identitat dels objectes i les formes visuals i, tal vegada, el desig”.

En el ‘Laboratori’ de la Sala Estudi General s’han aplegat dibuixos, fotos i objectes en una interacció semblant a la que es produeix en una taula de treball, amb la pretensió de mostrar els tractaments plàstics enmig del procés de creació. “No es tracta d’exercicis formalistes –assegurà Josep Salvador–, sinó que són treballs que tracten de descriure una significació precisa”. “Són el simulacre d’una experiència”, va afegir.

Algunes obres procedeixen de la sèrie ‘Pintat i Expandit’, que el comissari va definir com l’extensió física del que s’ha pintat sobre la superfície del quadre. En aquesta sala s’agrupen, també, altres obres en les quals el temps és el subjecte principal que acull les diferents visions en forma d’almanac autovivencial, com s’esdevé també en les lletres de cançons i poemes seleccionats musicalitzats i interpretats per col·laboradors amics de l’artista: fons musical que compon relats quotidians de formulació poètica, en una extensió, aquesta vegada sonora, on la paraula i la veu són incorporades a l’experiència plàstica.

L’exposició, en la qual ha col·laborat la Galería Paz y Comedias, estarà oberta a La Nau fins al 18 de setembre de 2016, i a partir de l’octubre, al centre d’art contemporani de Perpinyà àcentmètresducentredumonde.

+Info i horari de visites

Data d'actualització: 30 de Juny de 2016

Aquesta web utilitza cookies amb una finalitat estadística i per a facilitar la seua navegació Més informació

Aceptar / Acceptar