Estàs a: > > La Biennal Martínez Guerricabeitia selecciona les obres de Jordi Ribes i Enrique Zabala

La Biennal Martínez Guerricabeitia selecciona les obres de Jordi Ribes i Enrique Zabala

Bienal. El desagüe

Bienal. El desagüe

Els dos olis enriquiran la col·lecció Martínez Guerricabeitia de la Universitat de València

El Patronat Martínez Guerricabeitia ha seleccionat entre les 20 obres participants en la 10 Biennal Martínez Guerricabeitia, Contra Natura, les obres El desguàs de Jordi Ribes i la Sèrie Rangali d'Enrique Zabala. Aquestes obres passaran a formar part de la col·lecció d'art contemporani donada per l'empresari Jesús Martínez Guerricabeitia a la Universitat de València.


El Patronat ha valorat, en paraules del director d'activitats i comissari de la Biennal, Vicent Sanz, «l'adequació de les dues obres al lema de la Biennal, la seua qualitat estètica i tècnica, i la sintonia que tenen amb la filosofia de la col·lecció Martínez Guerricabeitia de la Universitat de València».


Així mateix, les pintures seleccionades són dos olis que no tenen una lectura única, que reprodueixen escenaris naturals aparentment idíl·lics però que en el fons alerten de tot el contrari. També totes dues escullen com a protagonistes figures femenines de les quals desconeixem la cara perquè semblen abstretes per un espai que hauria de ser idíl·lic però que es percep pervers.


Jordi Ribes, El desguàs (2008), un oli sobre tela d'1,90 x 1,90 cm, il·lustra, mitjançant un estil figuratiu, colorista i senzill, dues xiquetes que juguen en un paisatge natural, però una lectura més atenta permet descobrir que la bucòlica imatge d'un espai natural tan colorista no ho és tant, que la ingenuïtat conviu amb la malignitat, perquè l'aigua del riu procedeix d'un desguàs. Aquest fet explica que els arbres del voltant que s'alimenten d'aquesta aigua estiguen morts; que les herbes que envolten el suposat rierol siguen també estranyes i fins la llum crepuscular que envolta l'escena infantil genera inquietud. A més a més, totes dues xiquetes, que podrien ser nines o autòmats, no tenen cara, circumstància que contribueix a generar més angoixa encara. Aquesta obra ha estat proposada per la prestigiosa galeria barcelonina Senda.


D'altra banda, la Sèrie Rangali 2009, d'Enrique Zabala, oli sobre tela d'1,70 x 2,50 cm, planteja el mite de la destinació turística paradisíaca a Rangali, a les illes Maldives. En l'obra, en què s'apliquen tècniques de fotorealisme, ix la imatge d'una jove que mira a l'horitzó des de la barca. La tonalitat del quadre allunya l'espectador del colorisme de l'illa exòtica. La jove està sumida en un clima lúgubre i tenebrós, en el que sembla una clara invitació perquè l'espectador reflexione sobre el consumisme, el que significa l'explotació humana dels paradisos turístics i la idea de viatgers immobilistes que s'allunyen cada any desenes de milers de quilòmetres de casa seua per submergir-se en un complex turístic regit per les mateixes regles del seu món occidental. La galeria valenciana Rosa Santos ha estat l'encarregada de proposar aquesta obra al comitè de selecció de la Biennal.


El jurat de la Biennal, que ha triat les dues obres per unanimitat, està integrat pel ple del Patronat que el componen: el rector de la Universitat de València, Francisco Tomás Vert; el vicerector de Cultura, Rafael Gil; els vocals del Patronat: Amando García, Romà de la Calle, Ramon Lapiedra, Chema López, José Martín, José Pedro Martínez García, Carlos Mataix Beneyto, Joaquín Michavila Asensi i Francisco Sebastián, el director d'activitats del Patronat, Vicen

Data d'actualització: 22 d'Abril de 2010

Aquesta web utilitza cookies amb una finalitat estadística i per a facilitar la seua navegació Més informació

Aceptar / Acceptar