Estàs a: > > Un projecte capacita un centenar de dones de Burkina Faso per a l’emprenedoria en zones rurals

Cartell de les jornades a la Facultat de Ciències Socials.

Un projecte liderat per la Fundació General de la Universitat de València ha format i capacitat un centenar de dones de l’entorn rural de la província de Gaoua, a Burkina Faso, Àfrica, per a la seua promoció com a emprenedores, així com per a la recuperació de joves desescolaritzades.

Aquest projecte s’encetà el 2014, finançat per l’Obra Social “la Caixa’, i en maig s´han exposat els resultats en unes sessions a les universitats de València i Politècnica.

Es tracta d’unes jornades de sensibilització i informació sobre el desenvolupament i els resultats del projecte, dut a terme amb el suport de l’Association pour la Promotion Féminine de Gaoua (APFG). Dirigides a la comunitat universitària i d’entrada lliure, les jornades arrancaren el dia 6 de maig, a la Facultat de Magisteri de la Universitat de València, i van continuar a la Facultat de Ciències Socials d’aquesta universitat els dies 10 i 13 de maig. El dia 18, les jornades es traslladaren a la Casa de l’Alumne de la Universitat Politècnica de València.

Impartiren les jornades membres de l’equip valencià que ha impulsat el projecte amb el seu suport a l’Association pour la Promotion Féminine de Gaoua, dedicada a la promoció de les dones residents a les zones rurals de la regió. Van intervindre María Jesús Bravo, professora titular de la Facultat de Psicologia de la Universitat de València; Lucila Aragó, sociòloga, i Amparo Sepulcre, tècnic de sistemes, de la Universitat Politècnica de València; i David López, exalumne de la Politècnica i membre de l’equip de seguiment del projecte.

El projecte per a impulsar la formació de dones emprenedores de l’àmbit rural a Burkina Faso va ser posat en marxa per la Fundació General de la Universitat de València l’any 2014; i, executat per l’APFG, ha sigut finançat amb 59.000 euros aportats pel Programa d’Ajudes a Projectes de Formació a Àfrica de l’Obra Social “la Caixa”.

Aquesta iniciativa ha permés a un centenar de dones, directament, i a unes 1.300 persones, indirectament, millorar la seua situació econòmica i familiar a través de la formació i la capacitació professional per a l’impuls de xicotetes empreses, autogestionades per les mateixes dones, que han aprés a potenciar la productivitat i a gestionar eines com el màrqueting o la comercialització tant en el propi entorn com en l’exterior.

“El projecte s’ha dirigit a dones de l’entorn rural i també a xiques que van abandonar l’escola a una edat primerenca o que ni tan sols s’han pogut escolaritzar”, explica Lucila Aragó. Precisament, l’abandó escolar de les dones és un dels problemes més freqüents a aquesta zona d’Àfrica, a causa dels alts índexs de pobresa, d’embarassos precoços i de natalitat. “Açò fa que moltes famílies desistisquen d’enviar les seues filles a l’escola perquè s’han de dedicar a la cura de germans xicotets o a les tasques domèstiques”, afirma Lucila Aragó. Així, les joves de xicotetes ciutats i poblats de Burkina Faso es queden sense possibilitats per a integrar-se en una vida productiva, centrant-se només en l’entorn familiar.

Davant d’aquesta realitat, l’APFG, que va sorgir com a una organització per a combatre la mutilació genital femenina, ha obert el seu camp d’actuació i treballa per a promocionar aquestes dones mitjançant la formació i la capacitació per a l’emprenedoria. Es tracta de sistematitzar la producció artesanal, a partir de matèria primera autòctona, i aprendre els processos de comercialització per a la venda dins i fora de la regió.

Aquestes dones treballen l’elaboració de mantega de karité i de sabó, el tintat de teles i la cistelleria, per exemple. I, segons apunta Lucila Aragó, en aquests moments comencen a desenvolupar horts i la producció de vegetals, així com xicotetes granges d’animals.

A la finalització del projecte, s’han posat en marxa alguns xicotets negocis gestionats per dones: dos tallers de perruqueria i tres de costura.

Doble vessant
El projecte de la Fundació General de la Universitat de València té un doble vessant. D’una banda, s’ha dut a terme la formació professional de dones de l’àmbit rural i, d’una altra, la formació de gestió de projectes productius dirigida a dones capdavanteres que, al seu torn, han transmés els coneixements adquirits a les dones de les seues ciutats.

Data d'actualització: 23 de Maig de 2016