Estàs a: > > La Nau acull la presentació oficial del curt ´El Enviado´, un projecte d´Uniempren

Rodatge del curtmetratge El Enviado

Una jornada va reflexionar, el passat 17 de maig, al Centre Cultural La Nau, l´edifici històric de la Universitat de València, sobre com han de ser els productes de ficció en les televisions locals i autonòmiques. L’Aula Magna va acollir l’acte, que també va servir per a presentar ‘El Enviado’, un projecte de sèrie de ficció gestat en la plataforma de micromecenatge Uniempren (www.uniempren.es).

En un moment en el qual els partits polítics valencians, el sector audiovisual i part de la societat civil han encetat el procés per a definir com ha de ser el model dels mitjans públics de caràcter autonòmic del futur, és oportú pensar sobre el paper que hauria d’interpretar la ficció televisiva en aquesta nova etapa que tot just comença.

En primer lloc, “haurem de preguntar-nos si, en un escenari de dificultats econòmiques com l’actual, és necessari o convenient que la televisió pública valenciana que es dissenye incorpore continguts de ficció en la seua programació. En cas d’obtindre una resposta afirmativa, el segon pas hauria de ser plantejar-nos quin tipus de ficció seria la més adequada tenint en compte l’escenari actual, tant pel que fa al gènere com per les temàtiques a abordar”, apunta Àlvar Peris, professor de Comunicació Audiovisual de la Universitat de València, qui presentarà i moderarà el debat.

Per exemple, la nova televisió hauria de fer ficció històrica? I si és així, com i de quina manera? Com cal representar el passat o la memòria col·lectiva? És interessant afegir a la seua programació un serial diari que fidelitze l’audiència i dinamitze el sector audiovisual? I les sèries de ‘prime time’? Han de ser per a tots els públics, en línia amb el caràcter generalista del canal, o poden abordar àmbits que només interessen un públic adult? I la comèdia, com s’ha de fer? Es pot fer humor de qualsevol tema o s’ha de ser políticament correcte sempre per no ofendre els espectadors? Com es poden integrar els relats transmèdia en aquest escenari? Es poden fer ficcions amb pressupostos més ajustats que només es difonguen ‘online’?

Aquestes van ser algunes de les preguntes que es tractaren de resoldre a partir de les intervencions i comentaris de Pau Martínez, president d’EDAV (Escriptors de l’Audiovisual Valencià); Rodolf Sirera, dramaturg i guionista de llarga trajectòria en el sector, guanyador de diversos premis i reconeixements; i Ernest J. Sorrentino, guionista amb una notable experiència en el gènere de la comèdia.

‘El Enviado’: ficció, emprenedoria i micromecenatge
També hi participaren Álex Garzó i Raúl Molina, que presentaren el curtmetratge ‘El Enviado’, un projecte de sèrie de ficció desenvolupat en el Màster en Continguts i Formats Audiovisuals de la Universitat de València gràcies a l’aportació de 19 mecenes que han contribuït al finançament del treball amb les seues donacions mitjançant Uniempren, la primera plataforma universitària de ‘crowdfunding’ a Espanya, gestionada per la Fundació General d’aquesta institució acadèmica.

La idea d’‘El Enviado’ va nàixer l’any 2013 arran del treball de fi de màster d’Álex Garzó i Raúl Molina. El seu projecte ha comptat, a més, amb el suport del Taller d’Audiovisuals de la Universitat i de la productora Tomás & Co.

El projecte d’aquests joves emprenedors està protagonitzat per actors valencians, els quals conjuminen l’experiència d’anys de carrera dramàtica i la il·lusió i la força de la sang nova. Així, ‘El Enviado’ compta amb la participació de Rafa Alarcón, actor en sèries d’emissió nacional i conegut a València pel seu treball en el Circuit Café-Teatre; Paula García Sabio, actriu en sèries nacionals i pel·lícules; Paco Sanchis (Canal 9); Enric Juezas, actor de teatre i televisió; i joves actors com ara Víctor Fajardo.

“El format d’‘El Enviado’ és per a una sèrie de ficció de huit capítols, per a una cadena generalista i d’emissió en ‘prime time’. Conta la història d’una persona que treballa per als ‘lobbies’ i mostra el rerefons d’aquest fenomen, il·legal a Espanya, com ara la manipulació dels mitjans de comunicació i de la classe política per tal d’aconseguir els fons necessaris. La primera temporada aborda la privatització de la sanitat, però el que presentem ara és un minicapítol a banda, autoconclusiu, que pretén mostrar al públic en què consistirà la sèrie”, explica Raúl Molina.

L’acte, que va tindre lloc a l’Aula Magna de l’edifici de La Nau (C/ Universitat, 2 – València), va servir, igualment, per a presentar la nova edició de les jornades TVMorfosis/CONTD – Continguts per a la Televisió Digital, que se celebraran els dies 25 i 26 de maig al Taller d’Audiovisuals (TAU) de la Universitat de València.

+Info sobre ‘El Enviado’

Reportatge en InfoUniversitat