Estàs a: > > Cičncia i tecnologia per a joves i adults, a la fira concurs ‘Experimenta’

Cičncia i tecnologia per a joves i adults, a la fira concurs ‘Experimenta’

Les autoritats assistents a la signatura del conveni per a la fira Experimenta.

Acostar la física i la tecnologia a la ciutadania tot involucrant l’estudiantat d’ensenyament mitjŕ, perň també a xiquetes i xiquets, i fer-ho d’una manera creativa i participativa. Aquest és l’objectiu d’Experimenta, la fira concurs organitzada per la Facultat de Física que se celebra en un ambient festiu i que arribŕ diumenge 24 d’abril al Museu Príncep Felip de Valčncia.

L’edició d’enguany, l’onzena, es desenvolupà entre les 10 i les 13 hores, i hi participaren més de 300 estudiants i professors. D’accés lliure, va acollir una demostració de més de 80 projectes experimentals construïts per estudiants de secundària, batxillerat i cicles formatius de grau mitjà amb l’ajuda dels seus tutors i tutores, dels quals els visitants van conèixer el funcionament. Xiquetes i xiquets s´acostaren al taller ‘Fisicalandia’, on es construiren i es podien entendre demostracions senzilles basades en fenòmens naturals.

Experimenta també va incloure un concurs per als millors projectes i el més votat pel públic. Un jurat constituït per professorat universitari i de centres de secundària valorà el bon funcionament, la correcta comprensió del treball per part dels concursants i la claredat de les seues explicacions. Hi hagué cinc premis, quatre de 250 euros per cada categoria del concurs segons el cicle d’estudis, i un de 200 al projecte més votat pel públic visitant de la fira.

En les explicacions, els estudiants (sols o en grups de fins a quatre) posaren en relleu les relacions entre els fenòmens naturals i les aplicacions tecnològiques, és a dir, entre la física i la tecnologia. Els treballs estaven classificats en dos tipus: les demostracions i experiments de física, i d’altra banda, els projectes d’aplicacions tecnològiques. La responsable d’Experimenta és Chantal Ferrer, professora de Física Aplicada i Electromagnetisme de la Universitat de València.

Els actes acabaren a les 13:30 hores amb el lliurament de premis a l’auditori Santiago Grisolía. Prèviament hi hagué un espectacle científic de la companyia Ciència Club Clown. Els projectes amb premi o menció participaran en una exposició posterior, oberta al públic, en què s’enregistraran vídeos dels estudiants explicant els projectes. Tant els vídeos com els documents descriptius estaran accessibles en línia com a materials docents i de divulgació.

Experimenta té el suport i patrocini de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) del Ministeri d’Economia i Competitivitat, la Càtedra de Divulgació de la Ciència de la Universitat de València, l’Institut de Física Corpuscular, la Fundació General de la Universitat de València, Caixa Popular, la Real Sociedad Española de Física, la Delegació per a la Incorporació a la Universitat o la Unitat d’Igualtat de la institució acadèmica, entre altres.

Amb la col·laboració de la Fundació General de la Universitat de València
En el marc de les entitats col·laboradores amb la Fira-Concurs Experimenta d’Experiments i Demostracions de Física i Tecnologia 2016, la Fundació General de la Universitat de València i Caixa Popular han tornat a participar este any en la seua realització. Així ho van manifestar mitjançant la signatura, el passat 21 d´abril, d’un conveni específic de col·laboració entre ambdues entitats.

L’acord va estar rubricat pel rector Esteban Morcillo, com a president de la Fundació General de la Universitat de València, i el director general de Caixa Popular, Rosendo Ortí. A través d’aquest document, addenda al conveni marc de col·laboració subscrit entre ambdues entitats el 7 d’abril de 2014, es regulava la participació de l’entitat financera en l’onzena edició de la Fira Experimenta, la qual s’emmarca dins de la iniciativa ‘Aula Experimenta’, dirigida a incentivar l’interés de l’estudiantat de secundària per la ciència i la tecnologia.

A la signatura del conveni hi van assistir, per part de la Universitat, el gerent de la Fundació General de la Universitat de València, Cristóbal Suria, i la professora Chantal Ferrer, responsable de l’organització d’Experimenta; així com una representació institucional de l’entitat Caixa Popular.

Més informació sobre la fira i el concurs en:

Data d'actualització: 25 d'Abril de 2016