Estàs a: > > Mery Sales presenta el catàleg de l’exposició ‘L’incendi i la paraula’

Mery Sales presenta el catàleg de l’exposició ‘L’incendi i la paraula’

Portada del catàleg de la mostra de Mery Sales.

Portada del catàleg de la mostra de Mery Sales.

La pintora valenciana Mery Sales, autora de l’exposició ‘L’incendi i la paraula’, presentà, el passat 16 de desembre, a La Nau, el catàleg que reuneix la tesi de la mostra: una reflexió artística profunda sobre el pensament i la veu de la jueva alemanya Hannah Arendt.

Mery Sales va estar acompanyada per una nodrida taula, formada per, a més de l’artista, el vicerector de Cultura i Igualtat, Antonio Ariño; el director d’Activitats del Patronat Martínez Guerricabeitia de la Fundació General de la Universitat de València, José Pedro Martínez; l’editor del catàleg, Armand Llàcer; i dos dels autors dels textos que presenta la publicació, Martí Domínguez, director de la revista ‘Mètode’, i Neus Campillo, catedràtica de Filosofia de la Universitat de València.

‘L’incendi i la paraula’ és una exposició que, sota els auspicis del Patronat Martínez Guerricabeitia, s’exhibeix des del passat 23 d’octubre a la Sala Martínez Guerricabeitia del Centre Cultural La Nau, l’edifici històric de la Universitat de València, on es podrà visitar fins el pròxim 17 de gener. La mostra recull 40 obres d’art, la majoria d’elles inèdites, mitjançant les quals, Mery Sales ret un exclusiu homenatge a la llibertat de pensament de Hannah Arendt.

En el catàleg, inclòs en la sèrie ‘Trobades amb la Col·lecció Martínez Guerricabeitia de la Universitat de València’ i dissenyat per Formo.org, es veuen reflectides les reflexions que es proposen a través de cadascuna de les obres (olis sobre taula i lli, i quadres políptics que recorren tres espais expositius). Aquests pensaments es fan ressò en les paraules dels dos principals autors dels textos: Neus Campillo, que titula el seu article ‘Han arribat a ser superflus els homes?’, i Martí Domínguez, que escriu el text ‘La dona elefant’.

La publicació s’obri amb una presentació del rector de la Universitat de València, Esteban Morcillo, i del vicerector de Cultura i Igualtat, Antonio Ariño, en la qual fan referència, precisament, a la visibilitat de la dona al llarg de la programació del Patronat Martínez Guerricabeitia aquest 2015: “L’hem començat (la programació) mostrant la Col·lecció Coca-Cola sota la mirada de Lorena Martínez del Corral; a continuació, s’hi ha exposat obra de Mavi Escamilla, que parla de la marginació de la dona; i, finalment, s’hi poden contemplar les obres de Mery Sales, que revisen el discurs de la pensadora Hannah Arendt”.

A continuació, la introducció està signada pel Patronat Martínez Guerricabeitia. Ací, José Pedro Martínez i Lydia Frasquet, coordinadora de l’exposició, teoritzen sobre “la perfecta combinació de la imatge i la paraula” de Mery Sales. “Mery Sales pinta com parla i parla com pinta. És una artista que combina a la perfecció expressivitat visual i verbal”, diuen.

L’aportació textual de l’artista al seu catàleg recau en un article que ha titulat ‘Conversa amb Fina Birulés. Pensar sense baranes’. Mery Sales transcriu en aquest espai la conversa que va tindre, el passat mes de maig, amb la professora Birulés. Es va donar en un context acadèmic. Fina Birulés dirigia un seminari de filosofia i gènere a la Universitat de Barcelona. Mery Sales la descriu com a “una de les especialistes més destacades al nostre país en la vida i l’obra de la pensadora alemanya (Hannah Arendt)”.

El catàleg de ‘L’incendi i la paraula’ està dedicat a la memòria de Jesús Martínez Guerricabeitia, que va morir el passat setembre. Empresari, col·leccionista i mecenes, va donar a la Universitat de València una de les majors col·leccions d’art contemporani, i el seu compromís amb la cultura i el poble valencià va estar reconegut amb la Distinció de la Generalitat al Mèrit Cultural, a títol pòstum.

H. Arendt
Hannah Arendt, alemanya d’origen jueu, va haver de fugir del nazisme i del seu país el 1933 i refugiar-se als EUA. La privació de drets i la persecució a Alemanya de persones d’origen jueu, a més del seu empresonament temporal, la van obligar a emigrar. Periodista, mestra i pensadora política, sempre va defensar el pluralisme, concepte fonamental per a la llibertat i la igualtat entre les persones. Les seues obres principals són la seua publicació sobre Rahel Varnhagen, la seua gran obra de joventut; ‘Los orígenes del totalitarismo’; ‘La condición humana’; i ‘Sobre la revolución’, on analitza les revolucions francesa i nord-americana.

Mery Sales
Mery Sales (València, 1970) és doctora en Belles Arts i professora a la Facultat de Belles Arts de Sant Carles de València. En paral·lel, ha tingut una dedicació incessant a la pràctica pictòrica que ha sigut reconeguda amb diferents guardons, entre els més importants, el 1r Premi Paul Ricard. Espanya (2008); Menció d’Honor, XLI Saló de Tardor, Ateneu Mercantil de València (2010); Menció Senyera de Pintura (2005), XXXI Saló de Tardor. Ateneu Mercantil de València (2003); i 1r Premi VII biennal de les Arts Plàstiques, Ciutat de Pamplona (2001).

De les seues exposicions individuals, sobreixen ‘Surge amica mea et veni’, Col·legi Major Rector Peset, València; ‘Palabras de papel’, Fundació Castalia Iuris, Castelló; ‘Cierta claridad’, Ambaixada d’Espanya a Andorra; ‘Designios y quiebras’, ‘Ver o Arder’ i ‘Voces’, Galería i Leonarte, València; ‘Mujer elefante’, Club Diario Levante, València; ‘Esperpento’, Consorci de Museus de la Generalitat Valenciana i itinerant per huit sales d’exposicions de la Comunitat Valenciana; ‘Sombras de Cadmio’, Ateneu Mercantil de València; i ‘Cuadros con secreto’, Espai A. Lambert de Xàbia, Alacant.

De les mostres col·lectives des dels últims cinc anys, destaquen ‘Monstruos’, Fundació Chirivella-Soriano, València; ‘Árboles de la vida’, Jardí Botànic de la Universitat de València; ‘Presencia y figura’, Centre del Carmen, València, (2013); Llotja del Peix, Alacant (2012); XLII i XLI Saló de Tardor, Ateneu Mercantil de València (2011- 2010); ‘Semejantes’, Projecte social ‘Arte sin límite. Dos maneras de pintar una forma de pensar’, Caixa Rural de Torrent, València; ‘Cartografías de la creatividad. 100% valencianos’, Centre del Carmen, València; Museo de Arte Contemporáneo, Santo Domingo; ‘Nostàlgia de futur’. Homenatge a Renau, Centre del Carmen, València (2009); i Premis Paul Ricard, Centre del Carmen de València, Sevilla i París (2008).

Visites guiades gratuïtes
L’exposició ‘L’incendi i la paraula’ es complementa amb un servei gratuït de visites guiades (visites.guiades@uv.es – 96.386.49.22) i d’activitats didàctiques (activitatscmg@fundacio.es – 677.027.357), obert a tota la comunitat universitària i a la ciutadania en general.

A través d’aquestes iniciatives, es convida el visitant a aprofundir i treballar la reflexió sobre les obres i el discurs de l’autora, facilitant així l’accés a l’art contemporani.

Col·laboren en l’organització de l’exposició Banco Santander i Heineken España S.A.

Data d'actualització: 4 de Gener de 2016

Aquesta web utilitza cookies amb una finalitat estadística i per a facilitar la seua navegació Més informació

Aceptar / Acceptar