Estàs a: > > La Universitat celebra el ´Desembre europeu´ per a fomentar l’intercanvi cultural

Imatge del cicle Desembre Europeu.

El Vicerectorat de Cultura i Igualtat, el Centre de Documentació Europea, l’Aula Cinema, el MuVIM i l’Institut Français van organitzar, de l’1 al 18 de desembre, al Col·legi Major Rector Peset de la Universitat de València la iniciativa ‘Desembre europeu. Les fronteres d’Europa’. L’objectiu ha estat fomentar el debat sobre el futur d’Europa com a espai comú d’intercanvi cultural i social, a través de taules redones, una exposició, concerts i cinema.

Aquest projecte va tindre el seu origen en l’impuls i la coordinació de diversos organismes al si de la Universitat de València: Vicerectorat de Cultura i Igualtat, Centre de Documentació Europea, Aula de Cinema i Col·legi Major Rector Peset; i va ser fruit de la col·laboració amb diverses institucions i organismes públics com el MuVIM, l’Institut Français, la Direcció General de Relacions amb la UE i el Festival Internacional de Cinema i Drets Humans de València.

Europa es troba actualment acuitada per profunds canvis geopolítics, econòmics, socials i culturals, un horitzó que gens recorda a l’Europa de fa 30 anys, la globalització aplicada a l’economia, el canvi de tendència en el creixement demogràfic, l’envelliment de la població o la política immigratòria són alguns dels grans desafiaments actuals als quals sembla no donar-se resposta política des dels organismes competents. A aquesta situació se li solapa els moviments socials que manifesten el descontentament evident amb els líders polítics i les alternatives poden girar cap a moviments populistes o extremistes. Davant aquesta situació sembla oportú obrir una línia de programació que acoste la ciutadania a aquests interrogants polítics i a les cultures comunitàries amb un esperit crític i de reflexió.

Es presentaren dos debats, ‘Europa i la crisi dels refugiats’ (dia 9) i ‘El dret d’asil per motius d’orientació sexual i/o identitat de gènere’ (dia 16), amb la participació de diferents representants d’ONG i entitats de la societat civil vinculades a la defensa dels drets dels refugiats.

També se celebraren dos concerts amb grups destacats del panorama internacional: MIST (dia 3) i ABOVE THE TREE (dia 11).

Aquest primer any, la programació va girar entorn de les ‘Fronteres’ i l’exposició fotogràfica d’Ignacio Evangelista tractà de les fronteres oblidades després del Tractat de Shengen.

D’altra banda, l’Aula de Cinema de la Universitat de València projectà el cicle ‘En terra estranya. La immigració al cinema francés’ al Rector Peset; i com a complement a aquest cicle, l´Institut Français de València va oferir en la seua sala també una programació cinematogràfica al voltant de les fronteres europees i la immigració.

Programació completa

Reportatge, realitzat per Lorena Hernández, en InfoUniversitat