Estàs a: > > Les Càtedres UNESCO es reuneixen a la Universitat per a introduir l´Agenda 2030 a la vida acadèmica

Obertura Encontre de Càtedres UNESCO espanyoles a la Universitat de València.

La Universitat de València ha organitzat i ha acollit el darrer Encontre de Càtedres UNESCO d’Espanya, que es desenvolupà del 23 al 25 de novembre al Jardí Botànic. L’Agenda 2030 i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) van ser l’eix central de la trobada, que va reunir desenes de càtedres i prop d´un centenar de participants d´ONGD, REEDES i OCUD.

Durant tres intensos dies, l’Encontre ha reunit 24 càtedres i 81 participants procedents d’ONGD, REEDES, OCUD i Càtedres UNESCO d’Espanya i de la Mediterrània, per a reflexionar sobre la reactivació de la funció acadèmica i solidària de les Càtedres UNESCO en la cooperació al desenvolupament de les universitats espanyoles, i per a elaborar un document d’estratègies universitàries per a la transversalització dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) al si de les universitats.

Després de tres conferències i tres sessions de discussió, l’Encontre va acordar seguir les següents línies estratègiques de treball en els pròxims anys:

Les Càtedres UNESCO treballaran com a agents universitaris essencials en la consecució dels objectius d’UNESCO i del sistema de Nacions Unides en la societat, especialment en els àmbits de la docència, la recerca, l’extensió universitària i el marc de la cooperació universitària al desenvolupament. Així mateix, incorporen al seu treball la nova Agenda Internacional per al Desenvolupament i els 17 ODS per a 2030. Aquestes càtedres, a més, troben col·laboració en les universitats i altres organismes nacionals del món de la cooperació per a complir els seus compromisos amb UNESCO. Totes les càtedres registrades a Espanya, un total de 64, es comprometen a debatre iniciatives, accions i altres qüestions relacionades amb l’Agenda 2030 i els ODS a través del Fòrum de Càtedres UNESCO creat en aquest Encontre. Per últim, s’instrumentaran procediments per a la visualització del treball i les dinàmiques de les Càtedres UNESCO.

Es pot consultar l’informe complet de l’Encontre de Càtedres UNESCO en aquest enllaç:

Agenda 2030
Amb la nova Agenda Internacional per al Desenvolupament com a eix central de l’encontre, van obrir la cita el passat dia 23 el vicerector d’Internacionalització i Cooperació de la Universitat de València, Guillermo Palao; el cap del Departament de Cooperació Universitària i Científica d’AECID-Ministeri d’Afers Exteriors i Cooperació (MAEC), Pablo Cid; el director general de Cooperació al Desenvolupament de la Generalitat Valenciana, Federico Buyolo; el secretari general de la Comissió Espanyola de Cooperació amb UNESCO, AECID i MAEC, Federico Palomera; la regidora d’Educació de l’Ajuntament de València, Maria Oliver; la directora de l’Observatori de Cooperació Universitària al Desenvolupament; Silvia Gallart; el director de la Càtedra UNESCO d’Estudis sobre el Desenvolupament de la Universitat de València, José Miguel Soriano; i el gerent de la Fundació General de la Universitat de València, Cristóbal Suria.

El vicerector Guillermo Palao va destacar en la seua intervenció la capacitat d’aquest encontre per a reunir els diferents agents de la cooperació a nivell estatal: Xarxa UNESCO d’Universitats, Xarxa Espanyola d’Estudis per al Desenvolupament (REEDES) i les universitats espanyoles. A més, es va referir a aquesta iniciativa, que ha acollit la Universitat de València per segona vegada -la primera va ser l’any 2007-, com a una ocasió per a “convertir València en un lloc on tornem a parlar amb responsabilitat de cooperació”. “Les universitats comptem amb totes les administracions públiques en l’àmbit de la cooperació al desenvolupament”, va afirmar.

Aquesta idea va estar reforçada tant pel representant del MAEC com pel director general valencià de Cooperació al Desenvolupament, qui va anunciar que la Generalitat “treballarà amb les cinc universitats públiques valencianes per a la capacitació i la recerca en matèria de cooperació al desenvolupament”, i la regidora Maria Oliver, qui va demanar la implicació d’universitats i agents de la cooperació per a transferir coneixement i traslladar la nova agenda internacional a la societat.

Silvia Gallart, per la seua banda, va destacar aquest Encontre de Càtedres UNESCO d’Espanya per tractar-se de “les primeres jornades que intenten establir xarxes entre agents i institucions de l’àmbit de la cooperació al desenvolupament”. “Des del nostre treball dins de CICUE-CRUE, les universitats ja venim posicionant-nos en la nova Agenda Internacional per al Desenvolupament i aquesta trobada de càtedres UNESCO suposa un pas més per a la integració dels principis de l’Agenda en la docència, la recerca i la política universitàries”, va afegir.

José Miguel Soriano, com a director de la Càtedra UNESCO de la Universitat de València, va assenyalar com a objectiu d’aquest congrés “reunir i facilitar el treball reflexiu que integre les veus i les inquietuds de les estructures universitàries” en l’Agenda Internacional per al Desenvolupament 2030 i la construcció dels Objectius de Desenvolupament Sostenibles (ODS). “És la nostra principal finalitat que d’ací isca una proposta sòlida que reconega el paper de les universitats en la seua adhesió a l’Agenda 2030 i els ODS”, va concloure.

Antecedents de l’Encontre i metodologia de treball
L’Encontre de Càtedres UNESCO d’Espanya va sorgir com a resultat d’una anàlisi del rol de les càtedres en aquest darrer quinquenni i l’elaboració d’un projecte compartit amb altres agents universitaris, que compta amb finançament de la Secretaria d’Estat per a la Cooperació Internacional al Desenvolupament (MAEC), a través de la convocatòria de projectes per a iniciatives sobre els Objectius de Desenvolupament Sostenible.

L’estructura de l’encontre s´ha dividit en tres etapes de treball. La primera, l’etapa d’ideació, ha estat la prèvia a la trobada, consistent en l’elaboració de quatre ponències marc que es debatran en un fòrum ‘online’ per incorporar les aportacions acadèmiques de les càtedres inscrites.

Una segona etapa de debat i reflexió ha tingut lloc durant les sessions de l’encontre, que han estat de caràcter plenari obertes al públic, on s´han incorporat les veus de cooperants, investigadors sobre desenvolupament, i membres dels equips tècnics de la cooperació universitària. Amb caràcter simultani, s´ha desenvolupat el treball per grups per a debatre sobre les propostes d’indicadors a tindre en compte per les universitats espanyoles per tal d’incorporar els ODS a la vida acadèmica.

I la tercera és l’etapa d’aportació amb les conclusions d’aquest encontre, que es traslladaran a diversos àmbits institucionals per a la seua legitimació i incorporació a les polítiques universitàries.

L’organització d’aquesta trobada correspon al Patronat Sud-Nord de la Fundació General de la Universitat de València i a la Càtedra UNESCO d’Estudis sobre el Desenvolupament de la Universitat de València, amb el suport de la Universitat de València, la col·laboració de l’Observatori de la Cooperació Universitària al Desenvolupament (OCUD) i la Xarxa Espanyola d’Estudis sobre el Desenvolupament (REEDES).

El programa complet es pot consultar ací: http://links.uv.es/fC2grhI

Twitter: @CatedraUNESCOUV