Estàs a: > > Mery Sales reivindica el pensament polític de Hannah Arendt a l’exposició ‘L’incendi i la paraula’

Mery Sales reivindica el pensament polític de Hannah Arendt a l’exposició ‘L’incendi i la paraula’

El mal, de Mery Sales.

El mal, de Mery Sales.

El Patronat Martínez Guerricabeitia va inaugurar l’exposició ‘L’incendi i la paraula’, de l’artista valenciana Mery Sales, a La Nau el 23 d´octubre de 2015. La mostra, que va romandre oberta al públic fins el passat 17 de gener, va anar més enllà de retre homenatge a Hanna Arendt i va reivindicar el seu pensament i la seua veu a través de 40 obres d’art.

Hannah Arendt, alemanya d’origen jueu, va haver de fugir del seu país el 1933 i refugiar-se als EUA. La privació de drets i la persecució a Alemanya de persones d’origen jueu, a més del seu empresonament temporal, la van obligar a emigrar. Periodista, mestra i pensadora política, sempre va defensar el pluralisme, concepte fonamental per a la llibertat i la igualtat entre les persones. Les seues obres principals són la seua publicació sobre Rahel Varnhagen, la seua gran obra de joventut; ‘Los orígenes del totalitarismo’; ‘La condición humana’; i ‘Sobre la revolución’, on analitza les revolucions francesa i nord-americana.

A l’exposició ‘L’incendi i la paraula’, olis sobre taula i lli defensen la pintura tradicional com a llenguatge artístic. “Absolutament vigent en els nostres dies, aquest llenguatge queda reflectit en les diferents maneres de treballar la mateixa tècnica: a manera de cartell gràfic, el paisatge o el retrat, o el llenguatge fotogràfic i la imatge en moviment a través del vídeo documental”, assenyala l’artista.

Aquesta assimilació quasi perfecta entre tècnica i tradició és la que ha portat el Patronat Martínez Guerricabeitia de la Fundació General de la Universitat de València a apostar per l’art de Mery Sales i incloure aquesta mostra en la seua sèrie ‘Trobades amb la Col·lecció Martínez Guerricabeitia’. És una exposició composta per obres creades ‘ex profeso’ per a aquesta ‘trobada’, que reuneix 40 peces, la majoria d’elles inèdites i compostes per diversos quadres políptics, al llarg de tres espais dins de la sala: un índex que conté la introducció al personatge de Hannah Arendt i l’origen del seu pensament, un dels més influents del segle XX; un nus argumental que concentra els seus dos temes fonamentals: la violència i la llibertat; i el desenllaç, que correspon a la conclusió. “En aquest últim cas, els quadres parlen del compromís. Arendt ens incita a pensar sense por, “sense baranes”, és a dir, sense doctrines o certeses, sobre els conflictes de la nostra realitat”, afegeix Mery Sales.

‘L’incendi i la paraula’ és una exposició que reivindica així, des d’una mirada pictòrica, l’essència del discurs “audaç i compromés” de Hannah Arendt, “dona que va tindre el talent d’entendre les atrocitats del seu temps i el coratge de contar-ho en directe”, explica l’artista, per a qui la veu de la pensadora jueva alemanya “contagia compromís i es fa indispensable per a aprendre a identificar els focs en el present, des d’una perspectiva política reparadora”.

Mery Sales reconeix que el seu interés pel pensament de Hannah Arendt sorgeix a partir de les seues recerques sobre Gerhard Richter per a la seua tesi ‘La Vitrina de la Memoria’. “Parafrasejant Walter Benjamin, tots dos -Arendt i Richter- serien “sentinelles de l’incendi”, cadascun des de la seua disciplina. Richter amb el seu estil nòmada, moltes vegades incomprés, es compromet a ser testimoni directe mitjançant la pintura; i Arendt, des de la seua condició de ‘pària’, s’allunya dels cercles filosòfics intel·lectuals i realitza una escriptura política que li compromet amb la realitat immediata”, apunta.

‘L’incendi i la paraula’ es caracteritza, així mateix, per l’abundància de nexes que presenta i que aporten coherència als continguts de l’exposició. És el cas del color roig, per exemple, que crea una alarma constant; dels quadres d’aigües, que es repeteixen en els diferents espais de la mostra, i que apareixen com a escenografia de l’incendi (‘Arde el Reichstag’), del dol (‘Limbos’) o del perill (‘El mal’); o dels cercles, presents en formats, pinzellades i, fins i tot, en el recorregut de l’exposició, “on el principi i el final es donen la mà amb dos quadres tremends del mar: un, un mar en flames, i un altre, aqueix mar violent que convida a mirar de cara el conflicte i pensar-ho, encara que ens pose en perill, perquè molt més perillós, diu Hannah Arendt, és no fer-ho”, subratlla Mery Sales.

Un any dedicat a la dona, al Patronat Martínez Guerricabeitia
L’exposició va ser presentada en roda de premsa a La Nau pel director d’Activitats del Patronat Martínez Guerricabeitia, José Pedro Martínez, i l’artista i comissària de la mostra, Mery Sales.

José Pedro Martínez va dir que amb ‘L’incendi i la paraula’ el Patronat Martínez Guerricabeitia tanca l’any 2015, el qual ha estat dedicat “totalment i globalment” a la dona amb les exposicions ‘Itineraris d’una col·lecció’, amb obres de la Fundación Coca-Cola, comissariada per Lorena Martínez de Corral; ‘Mundo B’, de la valenciana Mavi Escamilla, guanyadora de la 12a Biennal Martínez Guerricabeitia juntament amb Miki Leal; i, finalment, el projecte expositiu de Mery Sales que, a més, se centra en la figura de Hannah Arendt.

El director d’Activitats del Patronat es va referir a la mostra actual -que s’inclou en una línia on els mateixos artistas comissarien les seues exposicions implicant-se en el procés creatiu des del principi fins al final, des de Chema López, passant per Mavi Escamilla i, ara, Mery Sales- com a una composició formada per obres “evocadores, d’una bellesa plàstica meravellosa que, a més, presenten un contingut filosòfic de denúncia” front al nazisme i tota forma de règim polític totalitari.

Mery Sales, per la seua banda, va afirmar que ‘L’incendi i la paraula’ és “l’exposició més compromesa” que ha realitzat fins a aquest moment. I, malgrat la dura denúncia de la injústicia que hi ha darrere de cada quadre, va justificar la seua estètica amable així: “Per a mi la pintura és un vehicle perquè l’espectador s’atrevisca a mirar la realitat”. Sobre la figura de Hannah Arendt, va insistir en què la pensadora “és un exemple vital que ens ajuda a millorar-nos com a éssers socials”.

Biografia de Mery Sales
Mery Sales (València, 1970) és doctora en Belles Arts i professora a la Facultat de Belles Arts de Sant Carles de València. En paral·lel, ha tingut una dedicació incessant a la pràctica pictòrica que ha sigut reconeguda amb diferents guardons, entre els més importants, el 1r Premi Paul Ricard. Espanya (2008); Menció d’Honor, XLI Saló de Tardor, Ateneu Mercantil de València (2010); Menció Senyera de Pintura (2005), XXXI Saló de Tardor. Ateneu Mercantil de València (2003); i 1r Premi VII biennal de les Arts Plàstiques, Ciutat de Pamplona (2001).

De les seues exposicions individuals, sobreixen ‘Surge amica mea et veni’, Col•legi Major Rector Peset, València; ‘Palabras de papel’, Fundació Castalia Iuris, Castelló; ‘Cierta claridad’, Ambaixada d’Espanya a Andorra; ‘Designios y quiebras’, ‘Ver o Arder’ i ‘Voces’, Galería i Leonarte, València; ‘Mujer elefante’, Club Diario Levante, València; ‘Esperpento’, Consorci de Museus de la Generalitat Valenciana i itinerant per huit sales d’exposicions de la Comunitat Valenciana; ‘Sombras de Cadmio’, Ateneu Mercantil de València; i ‘Cuadros con secreto’, Espai A. Lambert de Xàbia, Alacant.

De les mostres col·lectives des dels últims cinc anys, destaquen ‘Monstruos’, Fundació Chirivella-Soriano, València; ‘Árboles de la vida’, Jardí Botànic de la Universitat de València; ‘Presencia y figura’, Centre del Carmen, València, (2013); Llotja del Peix, Alacant (2012); XLII i XLI Saló de Tardor, Ateneu Mercantil de València (2011- 2010); ‘Semejantes’, Projecte social ‘Arte sin límite. Dos maneras de pintar una forma de pensar’, Caixa Rural de Torrent, València; ‘Cartografías de la creatividad. 100% valencianos’, Centre del Carmen, València; Museo de Arte Contemporáneo, Santo Domingo; ‘Nostàlgia de futur’. Homenatge a Renau, Centre del Carmen, València (2009); i Premis Paul Ricard, Centre del Carmen de València, Sevilla i París (2008).

Visites guiades gratuïtes
L’exposició ‘L’incendi i la paraula’ es complementà amb un servei gratuït de visites guiades (visites.guiades@uv.es – 96.386.49.22) i d’activitats didàctiques (activitatscmg.fguv@uv.es – 677.027.357), obert a tota la comunitat universitària i a la ciutadania en general.

A través d’aquestes iniciatives, es convida el visitant a aprofundir i treballar la reflexió sobre les obres i el discurs de l’autora, facilitant així l’accés a l’art contemporani.

Catàleg
El catàleg de l’exposició va ser presentat pel Patronat Martínez Guerricabeitia i l’artista Mery Sales el dia 16 de desembre de 2015, a les Aules Seminari (3a planta) del Centre Cultural La Nau, l’edifici històric de la Universitat de València.

Col·laboren en l’organització de l’exposició Banco Santander i Heineken España S.A.

Data d'actualització: 17 de Febrer de 2016

Aquesta web utilitza cookies amb una finalitat estadística i per a facilitar la seua navegació Més informació

Aceptar / Acceptar