Estàs a: > > La Generalitat distingeix, a títol pòstum, l’empresari i mecenes Jesús Martínez Guerricabeitia

Jesús Martínez Guerricabeitia. FOTO: Miguel Lorenzo

La trajectòria de l’empresari, col·leccionista i mecenes Jesús Martínez Guerricabeitia va estar reconeguda el 9 d´Octubre amb la Distinció de la Generalitat al Mèrit Cultural, a títol pòstum. Martínez Guerricabeitia, que va morir el passat 7 de setembre, va donar a la Universitat de València una important col·lecció d’art contemporani.

El Consell va acordar concedir la Distinció de la Generalitat al Mèrit Cultural, a títol pòstum, a Jesús Martínez Guerricabeitia, “com a reconeixement al seu compromís amb la cultura i, especialment, a la seua decisió d’esdevindre el seu patrimoni intel·lectual i artístic en patrimoni col·lectiu del poble valencià”, segons va anunciar el Govern autonòmic en un comunicat de premsa.

Aquesta concessió va tindre lloc després de l’acord del Consell per a atorgar les Distincions de la Generalitat amb motiu del 9 d’Octubre. Juntament amb Martínez Guerricabeitia, la Distinció al Mèrit Cultural, a títol pòstum, també li va ser concedida a l’escriptor valencià Rafael Chirbes.

Biografia
Jesús Martínez Guerricabeitia, nascut a Villar del Arzobispo, es va iniciar en el col·leccionisme després d’instal·lar-se a València en 1965. Uns anys abans, Martínez Guerricabeitia havia patit la presó i l’exili. Durant la seua vida va reunir una extensa biblioteca especialitzada en pensament polític que donà a la Biblioteca Valenciana (amb 23.000 volums i que inclou publicacions de l’editorial Ruedo Ibérico, dirigida pel seu germà, José Martínez Guerricabeitia) i una valuosa col·lecció pictòrica de temàtica social que, així mateix, donà a la Universitat de València.

La seua voluntat de mecenatge, que compartia amb la seua esposa, Carmen García Merchante, va permetre la creació del Patronat Martínez Guerricabeitia en 1989, integrat en la Fundació General de la Universitat de València, amb la finalitat de difondre les arts plàstiques contemporànies. Aquesta tasca continua realitzant-se a través d’accions significatives com ara la Biennal Martínez Guerricabeitia, que en 2014 va celebrar la seua 12ª edició, coincidint amb el 25é aniversari del Patronat. En 1999, es va produir la donació de la col·lecció d’art a la Universitat de València, ubicada des de llavors a l’edifici històric de La Nau, on també hi ha un espai propi d’exposicions temporals: la Sala Martínez Guerricabeitia.

Les Distincions de la Generalitat
El Consell va concedir, a més, l’Alta Distinció de la Generalitat a l’Associació de Víctimes del Metro 3 de Juliol i al cantautor Raimon; les Distincions de la Generalitat al Mèrit Cultural i al Mèrit Científic, al director teatral José María Morera i a la professora Ángela Nieto, respectivament; la Medalla de la Generalitat al Mèrit Esportiu, a títol pòstum, al pilot Bernat Martínez Mas; les Medalles de la Generalitat al Mèrit Esportiu, al ciclista Bernardino Ruiz, a la jugadora de bàsquet Anna Montañana, a l’atleta Concha Montaner i al jugador de pilota valenciana Julio Palao; les Plaques de la Generalitat al Mèrit Esportiu, a la Federació d’Esports Adaptats de la Comunitat Valenciana i al Burjassot CF; i el Premi Ambaixador de la Comunitat Valenciana, a l’intel·lectual José Ricardo Morales, Brigadista Internacional.

Data d'actualització: 28 d'Octubre de 2015