Estàs a: > > El congrés de fundacions universitàries conclou amb la mediació, el suport i la participació com a claus de la seua missió

Foto de família del VII Congrés de Fundacions Universitàries, a La Nau.

El VII Congrés de Fundacions Universitàries, celebrat a La Nau els dies 24 i 25 de setembre, va concloure amb la mediació, el suport i la participació com a accions clau de les missions d’aquestes entitats. La trobada, organitzada per l’AEF, va comptar amb la col·laboració de la Fundació General de la Universitat de València.

El vicerector de Cultura i Igualtat de la Universitat de València, Antonio Ariño, com a vicepresident executiu de la Fundació General de la Universitat de València, va desenvolupar la primera de les ponències de divendres, titulada ‘Nous paradigmes en la gestió de les fundacions universitàries’. Ariño va assenyalar com a especificitat d’aquestes entitats la seua “no autonomia”, en estar vinculades a les universitats i, per tant, regir-se per la llei estatal d’universitats.

“Són funcions de la universitat, de forma preceptiva, la docència, la recerca i la difusió de la cultura, per tant, és missió de les fundacions universitàries, de naturalesa pública, intervindre entre la universitat i la societat”, va dir. Facilitar el contacte amb les empreses perquè l’estudiantat tinga accés a realitzar pràctiques dins dels programes docents, la creació de parcs científics i tecnològics per a aplicar la transferència de coneixement que es deriva de la recerca, i el foment del debat i la innovació social es tradueixen en l’activitat fonamental de la fundació universitària per al compliment de les finalitats de la institució acadèmica, va explicar el vicerector.

Antonio Ariño va abordar, així mateix, la provisió de fons per part d’aquest tipus de fundacions, els quals procedeixen, bàsicament de dues fonts: de la universitat, mentre que realitza activitats per mandat d’aquesta, i a través de l’estímul del mecenatge -una altra de les funcions que va indicar-.

“Per tant, les claus per a la missió de les fundacions universitàries són: mediació, suport i participació”, va concloure. I, per a açò últim, “cal aconseguir implicar més als agents socials en les activitats de mediació”, va subratllar.

Transparència i bon govern, l’eix central
El Congrés va ser inaugurat dijous pel rector de la Universitat de València, Esteban Morcillo, qui va insistir en el paper “positiu” de les fundacions mentre que aquestes es configuren com a “instruments importants per a les universitats”, d’ací el seu rol “instrumental i social” decisiu dins de l’àmbit universitari.

El president de l’Asociación Espñola de Fundaciones (AEF), Javier Nadal, va acompanyar al rector i va centrar el seu discurs d’obertura en la transparència i el bon govern en les fundacions universitàries. Divendres, la sessió de clausura va anar a càrrec del gerent de la Fundació General de la Universitat de València, Cristóbal Suria, qui va posar sobre la taula l’experiència de l’entitat que dirigeix quant a aquesta qüestió.

“La Fundació General de la Universitat de València va començar a treballar en un portal de transparència a partir de la llei estatal vigent (Llei 19/2013, de 9 de desembre, de Transparència, Accés a la informació pública i Bon govern) i seguint les recomanacions de l’Asociación Española de Fundaciones. A majors, a més, s’ha elaborat un codi de bon govern i bones pràctiques de gestió”, va explicar.

La Fundació General de la Universitat de València disposa d’un portal en la seua pàgina web (accessible des de l’enllaç http://links.uv.es/f0Q0XAa) des del qual dóna publicitat a informació institucional i organitzativa (codi de bon govern, estatuts, memòria d’activitats, òrgans de govern, estructura organitzativa, personal laboral, i informació econòmica i financera); informació financera (perfil del contractant, ajudes concedides i convenis); i informació de contacte.

A més de Javier Nadal, la jornada de dijous va comptar amb la participació de Meritxell Obiols, de la Universitat de Barcelona, i Manel Salcedo, director de Recursos Humans de l’Hospital Sant Joan de Déu d’Esplugues de Llobregat, que van reflexionar sobre les habilitats individuals per a la millora de la gestió dels equips de treball i van analitzar els factors que incrementen la motivació i la competència professional; i de Manuela Battaglini, presidenta de l’Asociación Española de Responsables de Comunidad ‘Online’ y Profesionales del Social Media, que va oferir una classe magistral sobre les utilitats de les xarxes socials per a les fundacions.

El VII Congrés de Fundacions Universitàries ha tingut lloc en el marc de la campanya de commemoració de la tercera edició del Dia Europeu de Fundacions i Donants, que se celebra el dia 1 d’octubre. “L’objectiu és potenciar el coneixement del sector i el seu reconeixement en el desenvolupament socioeconòmic de la societat”, assenyalen des de l’AEF.

Data d'actualització: 30 de Setembre de 2015