Estàs a: > > El plànol de València, recreat al Claustre de La Nau a través d’un jardí col·laboratiu de 19 immigrants

El plànol de València, recreat al Claustre de La Nau a través d’un jardí col·laboratiu de 19 immigrants

Juanli Carrión.

Juanli Carrión.

El projecte OSS#VLC (‘Outer Seed Shadow: València’), de l’artista Juanli Carrión i produït per la Universitat de València, es materialitza en un jardí instal·lat al Claustre de La Nau, que reprodueix el mapa de la ciutat de València a través de plantes escollides per 19 immigrants. La intervenció es podrà visitar del 18 de setembre al 20 de desembre.

Els paisatges estan carregats de simbolismes i no només defineixen llocs, sinó també a les persones que els habiten. Les persones s’adapten als diferents contextos en què viuen, o es veuen forçats a viure, però moltes vegades el seu bagatge cultural en contínua evolució crea paisatges interns carregats de significat i simbolisme que bé es poden veure reflectits en un jardí.

L’artista visual Juanli Carrión ha creat així al Centre Cultural La Nau de la Universitat de València el projecte d’art públic ‘OSS’ (‘Outer Seed Shadow’) que pren forma de “jardins geopolítics”, en paraules de l’artista, jardins comunitaris per analitzar els fluxos de la immigració. Sota aquesta premissa Carrión va començar aquesta experiència, que materialitza la unió entre flora i interacció humana, a Nova York on va realitzar l’estiu passat una instal·lació similar al Soho per analitzar la immigració de Manhattan. Ara utilitza els mateixos paràmetres geopolítics per aquesta nova edició del projecte a València.

El jardí està construït a partir de fustes reciclades que reprodueixen el mapa de València. Al seu interior conviuen les 19 plantes escollides pels immigrants residents a diferents barris de la ciutat. Després de les entrevistes (una persona per cada districte), cada immigrant va triar una planta per a la seua representació al jardí. Aquestes plantes han estat col·locades segons el lloc de residència de cadascun d’ells a la ciutat. Aquest jardí a manera d’escultura es completa amb les entrevistes que es poden consultar a la seua web: http://www.outerseedshadow.org

La ubicació escollida per a la realització d´’aquest jardí no és casual. Amb aquest emplaçament es realitza un gest de complicitat històric al parterre que va estar ubicat al Claustre fins a finals del segle XX.

Un jardí comunitari i en procés
La flora escollida configura l’anomenat ‘jardí impossible’, on conviuen plantes que difícilment compartirien espai si no hagueren estat escollides per a aquest projecte. En aquest parterre, hi conviu una tomaquera triada per un immigrant grec amb l’herba sana (Cuba), el bambú (Taiwan), un gerani (Algèria), un eucaliptus (Kurdistan), mate (Argentina)...

Durant aquests mesos, el jardí servirà com a context per al desenvolupament d’una investigació estructurada per una sèrie d’activitats obertes al públic. La instal·lació funcionarà com un jardí comunitari, al voltant del qual s’organitzen tallers setmanals amb diversos col·lectius socials (centres escolars valencians, un grup del CEAR...) per al manteniment del jardí.

El títol que dóna nom al projecte, ‘Outer seed shadow’ (ombra exterior de llavors), al·ludeix en termes botànics a una regió en què hi ha un influx de llavors però on, a causa de condicions mediambientals adverses, la germinació o la supervivència dels brots és reprimida, la qual cosa ocasiona la minva de representació d’aquesta espècie a la regió. El projecte extrau d’ací el nom com a contrapunt per a la mítica idea de l’ésser humà en una “terra de les oportunitats”.

‘OSS#VLC’ és un projecte realitzat per al Vicerectorat de Cultura i Igualtat de la Universitat de València, en col·laboració amb el Jardí Botànic de la institució i la galeria Rosa Santos.

Nota biogràfica de l’artista
Juanli Carrión Yecla (Múrcia), 1982. Viu i treballa a Nova York. Entre els seus projectes individuals més recents destaquen ‘Outer Seed Shadow #01’, comissionat pel NYC Dept. of Parks & Recreation; ‘Syntaxa’, a Y Gallery; ‘Onstage: Monuments of Melancholly’, al Centro Párraga; o ‘Construyendo la Interminable Ruina del Mundo’, al Museu Basc d’Art Contemporani ARTIUM.

El seu treball ha estat exposat a espais com La Casa Encendida, MuVIM i Galeria Rosa Santos a Espanya; Art Institute of Chicago, Abrons Arts Center, Friedman Benda Gallery i BAM als Estats Units; Museo Ex-Teresa, Centro de las Artes de San Luís Potosí i MUPO a Mèxic; The Royal West of England Academy a Gran Bretanya, o el National Museum of Art a Trinidad & Tobago, entre altres.

Ha participat en diferents residències com Lower Manhattan Cultural Council (LMCC) Workspace (2012) & Process Space (2015) i ISCP (2011) a Nueva York; Instituto de Artes Gráficas d’Oaxaca (2005) o Centro ADM (2012) a Mèxic; Kuona Trust a Kenya (2006) o Espaço Fonte a Brasil (2014).

Ha rebut premis i beques com el premi Generaciones (2012), Beques Iniciarte (2009 i 2010), Beques del Ministeri de Cultura d’Espanya (2010 y 2013) o la Beca de la Foundation for Contemporary Arts de Nova York (2014), entre altres.

El seu treball està basat en la identificació de conflictes culturals que es revelen en la definició de la identitat social, política i econòmica a nivell individual i col·lectiva. Fent servir l’absurd com a punt de partida, les seues intervencions específiques reuneixen materials, persones, accions, objectes, informació o geografia per reconstruir “el paisatge” generat per aquests conflictes, tot qüestionant les estratègies de repressió i domesticació imposades per les diferents entitats que exerceixen poder sobre aquests processos.

www.juanlicarrion.com

Data d'actualització: 6 d'Octubre de 2015

Aquesta web utilitza cookies amb una finalitat estadística i per a facilitar la seua navegació Més informació

Aceptar / Acceptar