Estàs a: > > Un projecte de cooperació de la Universitat garanteix la solució del problema educatiu a la zona de Masaya, Nicaragua

Un projecte de cooperació de la Universitat garanteix la solució del problema educatiu a la zona de Masaya, Nicaragua

Aula infantil de Nuestra Señora del Pilar de Masaya, Nicaragua.

Aula infantil de Nuestra Señora del Pilar de Masaya, Nicaragua.

L’any 1965, la Unesco va proclamar el dia 8 de setembre Dia Internacional de l’Alfabetització, que defineix com a “un mitjà d’aconseguir el desenvolupament individual i social”. A aquest efecte, la Universitat de València, a través del Programa 0,7, ha desenvolupat un projecte escolar a Masaya (Nicaragua) que garanteix la solució al problema educatiu de la zona a més de 500 alumnes.

Es tracta de la reconstrucció del col·legi Nuestra Señora del Pilar, convertit en enderrocs després del terratrèmol del 2000. La Universitat de València, mitjançant el Programa 0,7 Una Nau de Solidaritat, i l’Asociación Solidaria Madre Josefa Campos, de l’Instituto Religioso Operarias Catequistas de Nuestra Señora de los Dolores, han conjuminat esforços des del curs 2009-2010 fins ara per a recuperar el centre derruït i, fins i tot, millorar-ho, garantint així l’educació primària de 270 alumnes, així com a tot l’alumnat del col·legi (més de 500 xiquets i xiquetes).

El projecte s’ha perllongat en el temps sis anys. “Amb el terratrèmol del 2000, es van obrir esquerdes en les parts noves del col·legi (en primària i secundària) i es va enfonsar la part més antiga, la zona on es trobava el dispensari -el centre mèdic-. La zona on estaven les primeres aules va quedar inhabitable i el sostre de la part que ara s’utilitza per a primària es trobava en molt mal estat a causa de la filtració de les abundants pluges que, al seu torn, va provocar danys importants en el cel ras i en les parets”, expliquen els responsables del projecte.

Dos d’ells són Clara Andrés Martí i Yolanda Andrés Fijo, membres de l’associació solidària espanyola i titulades per la Universitat de València. L’execució del pla ha tingut lloc en quatre fases. Durant les tres primeres, es va recuperar, amb l’ajuda de la Nunciatura a Nicaragua, el dispensari -fonamental, perquè d’ell depén l’atenció sanitària gratuïta a la població de la zona, prop de 140.000 habitants-; i va començar la intervenció de la Universitat de València amb la reconstrucció de l’aulari, que va ser reestructurat: es va afegir el primer nivell d’Educació Infantil amb dues noves aules, una sala d’audiovisuals per a ús polivalent i una sala d’informàtica.

La quarta fase, que acaba de finalitzar, ha permés la construcció d’un nou sostre per a primària i la remodelació d’una de les zones esfondrades pel terratrèmol del 2000, on s’han establit un pati interior per al joc dels més xicotets i una biblioteca. “Aquest projecte està orientat a solucionar el problema educatiu de la zona”, assenyalen les mateixes fonts.

La ciutat de Masaya es troba a uns 30 quilòmetres de la capital, Managua, i es tracta d’una zona on l’analfabetisme s’ha mantingut durant molts anys. Segons el Projecte Plagsalud de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), en 1995 l’índex mitjà era del 20,3%. L’any 2012, en canvi, el Govern nicaragüenc va iniciar una campanya nacional d’alfabetització destinada especialment a les zones més apartades del país. És en aquest context on reconeixia que el Departament de Masaya ja presentava un índex d’analfabetisme de “pràcticament zero”.

Així i tot, des de l’associació espanyola recorden que el problema persisteix. “Hi ha xiquets de primer nivell -1r d’Infantil- que o bé no van al col·legi, o bé s’han de desplaçar llargues distàncies per a poder assistir a classe cada dia”, incideixen. A més, aquest departament nicaragüenc està amenaçat per factors de risc, com les freqüents i abundants pluges i els moviments sísmics. És per açò que l’última fase del projecte valencià s’ha orientat a “millorar les condicions de salubritat i seguretat de l’alumnat, específicament el d’Educació Primària, amb l’objectiu de contribuir a la formació d’éssers humans amb comportaments ètics, capaços de viure en harmonia amb el seu entorn, exercint amb responsabilitat els seus compromisos i obligacions”, afirmen.

En aquest sentit, el col·legi Nuestra Señora del Pilar de Masaya compta des d’ara en el seu programa educatiu amb la sensibilització i la conscienciació de l’ús racional i equilibrat dels recursos de l’entorn com a una matèria transversal.

A més, amb l’escolarització dels més xicotets, les mares disposen de temps per a la cerca d’ocupació i així incrementar la seua xarxa social i millorar la seua situació econòmica. “El que es pretén amb açò és aconseguir la igualtat al màxim”, sostenen des del projecte.

El marc: Programa 0,7 de la Universitat de València
El projecte ‘Quarta fase de la restauració d’aules i ampliació del col·legi Nuestra Señora del Pilar de Masaya’, gestionat per l’Àrea de Cooperació de la Fundació General de la Universitat de València, s’emmarca en el Programa 0,7 Una Nau de Solidaritat que convoca el Vicerectorat d’Internacionalització i Cooperació.

El programa està dirigit per la Comissió 0,7, creada en 1995 amb la missió d’establir les línies generals d’actuació en matèria de cooperació al desenvolupament de la Universitat de València; distribuir el pressupost 0’7 -que s’obté del 0’7% del pressupost de la Universitat, així com amb caràcter voluntari del 0’7% de les nòmines del seu personal i de les taxes de matrícula dels seus estudiants- entre els diversos programes de cooperació; controlar i supervisar aquest pressupost; i preparar i resoldre convocatòries de projectes propis de cooperació.

Data d'actualització: 16 d'Octubre de 2015

Aquesta web utilitza cookies amb una finalitat estadística i per a facilitar la seua navegació Més informació

Aceptar / Acceptar