Estàs a: > > Paula Jardón i Josep Albiol: “Cal ensenyar els alumnes a que es facen preguntes”

Paula Jardón i Josep Albiol: “Cal ensenyar els alumnes a que es facen preguntes”

Paula Jardon i Josep Albiol.

Paula Jardon i Josep Albiol.

Paula Jardón, professora de Didàctica i Organització Escolar i vicedegana de la Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació de la Universitat de València, i Josep Albiol, director de la MICE, participen en el curs ‘Cinema i entorns educatius. La participació en xarxa del professorat i l’alumnat’, de la Universitat d’Estiu de Gandia, on tractaran d’unir en una mateixa direcció el cinema i l’educació.

La seua intenció és mostrar “eines i propostes sobre com ensenyar i sobre com treballar per a construir ciutadans participatius des de la pràctica i l’anàlisi del cinema”, han afirmat.

Des d’un punt de vista teòric i des de la seua experiència, el que pretenen els professors d’aquest curs és mostrar com treballar a les aules utilitzant les eines que el cinema i l’audiovisual els ofereixen. Per a ells, el cinema no ha de servir per a reproduir el coneixement ja existent, sinó per a construir-ne un de nou. És a dir, mostren mètodes didàctics que poden utilitzar-se per a que els alumnes d’una escola o institut no sols miren cinema i coneguen les pel·lícules, sinó que aprenguen a observar-les d’una manera crítica i, a més, reproduïsquen allò que aprenen des de la seua pròpia visió, arribant a fer en molts casos pel·lícules per ells mateixos.

A més, ambdós professors comprenen el cinema com un projecte d’equip i per això és perfecte per a enfocar-ho al món educatiu. Aquest projecte d’equip no sols ha de ser-ho entre els alumnes, sinó també per al conjunt dels professors, donat que el coneixement no són parts que puguen separar-se, sinó un conjunt d’idees indivisibles. Amb tot açò, els alumnes poden aprendre coses com la posada en comú d’idees, la renúncia d’algunes coses per a aconseguir un objectiu en comú, aprendre a parlar i dialogar, l’assertivitat…

També, des de MICE, la Mostra Internacional de Cinema Educatiu, explica el seu organitzador, Josep Albiol, que “es pretén l’alfabetització audiovisual dels xiquets i aconseguir amb açò que el cinema siga una eina per a alumnes i professors”. Albiol recorda com “alguns dels reptes que tenen per davant hui en dia els mestres i educadors és, per damunt de tot, el fracàs escolar. S’ha d’aconseguir que tots els alumnes puguen arribar a ser ciutadans actius i crítics. És més important que els alumnes es facen preguntes, i no que sols responguen les que altres s’han fet abans d’ells. Per a poder arribar a aquest punt ha de treballar en conjunt tota la comunitat educativa, tant el professorat com l’alumnat”.

Per al curs acadèmic vinent, des de l’Institut de Creativitat i Innovació Educativa de la Universitat de València, es vol proposar un acostament al treball artístic dins dels instituts, donat que aquests valors crítics de l’art s’han anat perdent a poc a poc des del punt de vista de les polítiques públiques, i consideren que són necessaris per a formar els futurs joves.

Propostes polítiques per a impulsar la participació ciutadana
Per la seua banda, els tres professors que coordinen el curs ‘Per a participar fes clic ací. Propostes, reformes i polítiques per a impulsar la participació ciutadana’, Francisco Arenas, Andrés Boix i Lorenzo Cotino, han analitzat aquest dilluns la incorporació de les TIC a la vida ordinària. Des del punt de vista de Lorenzo Cotino, “es parla més de participació que de gent que participa, perquè a Espanya no hi ha un múscul participatiu molt ampli”, una reflexió que contrasta amb el que està vivint-se a la societat actual, i amb el que es tracta en aquest curs on la política, la participació ciutadana i les noves tecnologies són essencials.

Aquest curs ve com a continuació del I Encontre de Participació Ciutadana i Govern Obert que es va realitzar a Gandia a finals de març de 2015. Els temes principals que volen tractar-se són el govern obert, la participació, la col·laboració ciutadana i la relació d’aquests termes amb les noves tecnologies. A més, un dels altres punts que es tractaran serà la transparència dels governs i la seua relació amb la ciutadania, a través del coneixement de les lleis de transparència.

Estan molt de moda últimament tots aquests conceptes ja que fa tan sols un mes, ha hagut uns canvis molt significatius en les formes de fer política i en els governs, no sols de la Generalitat Valenciana, sinó també en la gran majoria d’ajuntaments de la Comunitat.

Diu Andrés Boix que “quasi un 80% de la població valenciana estrena alcalde i això es pot entendre com a conseqüència de que la gent està intentant buscar respostes i tenen un anhel de canvi i de conèixer el que es tracta en la política. És per això que hui en dia és quasi impensable no trobar en algun ajuntament la regidoria amb el nom de Participació ciutadana”.

En el curs, per tant, es vol posar de manifest què és el que està passant en la política, quines coses poden eixir bé i quines poden anar malament, però sobretot volen analitzar els canvis que s’estan vivint, a més també busquen reflexionar sobre la necessària actuació per part dels acadèmics experts en dret i en ciència política per a fer conscients i crítics els ciutadans i els nous polítics.

Francisco Arenas, per la seua banda, assenyala que el que es pretén amb aquest curs “no és sols tindre una ciutadania participativa, sinó una ciutadania madura i amb consciència cívica, per aquest motiu el curs ha estat plantejat de manera interdisciplinar: des del dret a la ciència política”.

En aquest curs també participa el professor Miguel Presno, de la Universitat d’Oviedo, el qual escriu el bloc sobre dret ‘Del Derecho y del revés’, que és un dels més llegits d’Espanya, on parla de participació ciutadana i noves propostes de regeneració democràtica i referèndums.

El curs acabarà amb la taula redona ‘Participació, transparència i corrupció a escala local i autonòmica’, en la que intervenen alguns dels professors, i un taller sobre democràcia participativa, on es donarà veu a diferents representants de moviments socials que actualment estan molt presents en la societat política espanyola.

Data d'actualització: 21 de Juliol de 2015

Aquesta web utilitza cookies amb una finalitat estadística i per a facilitar la seua navegació Més informació

Aceptar / Acceptar