Estàs a: > > La Universitat impulsa la creació d’un Centre de Recerca Comunitària a Bolívia per a la formulació de polítiques públiques participatives

Una dona participa en el taller comunitari del projecte de la Universitat de València a Bolívia.

La Universitat de València ha impulsat, juntament amb la Universidad Mayor de San Andrés de Bolívia, en el marc del Programa 0,7 Una Nau de Solidaritat, la creació d’un Centre de Recerca Comunitària: un espai on experts i expertes internacionals han desenvolupat una metodologia que permet la confecció de propostes per a l’elaboració de polítiques públiques participatives.

El passat 11 de juliol, se celebrà el Dia Mundial de la Població, proclamat per les Nacions Unides en 1989 amb la finalitat de prendre consciència de les temàtiques globals demogràfiques.

El procés actual de canvi de la societat boliviana ha fet que la Universitat de València fixe els ulls a l’altra banda de l’Atlàntic. A través del professor Cayetano Núñez, titular de Dret del Treball i de la Seguretat Social a la Facultat de Ciències Socials, s’ha executat el projecte ‘Creació del Centre de Recerca Comunitària’, al Departament de La Paz, Bolívia, amb l’objectiu principal de contribuir a l’enfortiment de les capacitats formatives i de diàleg indígena mitjançant la millora del seu autodiagnòstic i la reflexió sobre els Drets Humans, la democràcia de les seues comunitats i l’equitat en les seues relacions socials.

“El més important d’aquest projecte ha estat generar un espai -el Centre de Recerca Comunitària- dins d’un espai més ampli i complex -el Programa de Drets de les Nacions Originàries, posat en marxa per la Universidad Mayor de San Andrés fa 15 anys- que permeta, a través d’una metodologia que ha estat creada i que es presenta a finals d’aquest mes a La Paz, l’elaboració de propostes polítiques públiques participatives”, assenyala Cayetano Núñez, coordinador del projecte per part de la Universitat de València, juntament amb Julio Mallea, degà de la Facultat de Dret i Ciències Polítiques de la Universidad Mayor de San Andrés. Ambdós, líders d’un equip format per 14 experts i expertes internacionals en polítiques públiques i pobles indígenes. “L’equip el componen huit nacionalitats diferents: Veneçuela, Nicaragua, Colòmbia, Perú, Brasil, Xile, Bolívia i Espanya”, apunta el professor valencià.

Segons explica Núñez, el Centre bolivià de Recerca Comunitària “és un projecte sostenible en el temps perquè cada any hi participaran més persones -enguany, la participació ha sigut d’uns 250 representants de 120 comunitats-”. Per tant, “la població anual que podria arribar a beneficiar-se si la metodologia s’hi implementa oscil·larà entre les 60.000 i les 80.000 persones”, afegeix.

Aquesta iniciativa de cooperació acadèmica, a la qual la Universitat de València ha aportat els mitjans per a la realització de la metodologia, es basa en la necessitat de formular polítiques públiques eficaces, elaborades en un nou marc constitucional que reconeix la democràcia participativa i comunitària.

Tenint en compte els elevats índexs de desigualtat del país -l’any 2007, per exemple, se situava al lloc 113 entre 177 països, segons l’Informe Nacional sobre Desenvolupament Humà de Bolívia-, la Facultat de Dret i Ciències Polítiques de la Universidad Mayor de San Andrés va crear en 2001 el Programa de Justícia Comunitària (actual Programa de Drets de les Nacions Originàries), en el qual s’inscriu el Centre de Recerca Comunitària. Un projecte que va prendre forma definitivament a petició de les mateixes comunitats del Departament de La Paz.

Ara, gràcies a aquest espai, els grups indígenes enfortiran, any rere any, la seua organització mitjançant una metodologia participativa que també facilitarà la transferència de coneixements entre representants i comunitat i millorarà el diàleg col·lectiu.

El projecte, pas a pas
El diàleg i la creació de coneixements, amb base en la cosmovisió andina, de característica participativa i col·lectiva, és un procés de desenvolupament local, que s’impulsa a través de l’enfortiment de les capacitats dels membres de les comunitats per a realitzar diagnòstics i sistematitzar processos per a millorar la qualitat de vida.

Per a aconseguir tot açò, el projecte de la Universitat de València s’ha desenvolupat en quatre fases o activitats consistents en l’elaboració de material metodològic participatiu que inclou una base de dades per a incorporar la informació de manera ordenada i homogènia; la posada en pràctica de la metodologia participativa amb una experiència pilot a 10 comunitats i un diagnòstic qualitatiu; la sistematització de la informació recopilada, l’anàlisi i la formulació de les propostes per a l’elaboració de polítiques públiques; i la presentació institucional o socialització dels resultats obtinguts.

0,7 Una Nau de Solidaritat
El marc d’aquest projecte, gestionat per l’Àrea de Cooperació de la Fundació General de la Universitat de València, és el Programa 0,7 Una Nau de Solidaritat, que convoca el Vicerectorat d’Internacionalització i Cooperació.

El programa està dirigit per la Comissió 0,7, creada en 1995 amb la missió d’establir les línies generals d’actuació en matèria de cooperació al desenvolupament de la Universitat de València; distribuir el pressupost 0’7 -que s’obté del 0’7% del pressupost de la Universitat, així com amb caràcter voluntari del 0’7% de les nòmines del seu personal i de les taxes de matrícula dels seus estudiants- entre els diversos programes de cooperació; controlar i supervisar aquest pressupost; i preparar i resoldre convocatòries de projectes propis de cooperació.

Cayetano Núñez va ser entrevistat per Ràdio Universitat. El programa complet, en aquest link

Data d'actualització: 16 d'Octubre de 2015