Estàs a: > > El Patronat Martínez Guerricabeitia i Mavi Escamilla presenten el catàleg de l’exposició ‘Mundo B’ a La Nau

Els membres de la taula, després de la presentació.

El Patronat Martínez Guerricabeitia de la Fundació General de la Universitat de València, a través del Vicerectorat de Cultura i Igualtat, ha presentat el catàleg de l’exposició ‘Mundo B’, de Mavi Escamilla, a l’Aula Magna del Centre Cultural La Nau, en un acte que se celebrà el passat 14 de juliol.

L’acte comptà amb les intervencions del vicerector de Cultura i Igualtat, Antonio Ariño; del director d’Activitats del Patronat, José Pedro Martínez; i de l’artista, Mavi Escamilla, a més de la presència del pintor Ángel Mateo Charris i de la crítica Johanna Caplliure, els quals han participat en l’elaboració de textos per a la publicació, dissenyada per l’estudi Collage-no.

El ‘Mundo B’ de Mavi Escamilla’ és, fonamentalment, una retrospectiva de l’obra produïda per l’artista valenciana entre els anys 2007 i 2010, que es pot visitar a la Sala Martínez Guerricabeitia de l’edifici històric de la Universitat fins el 27 de setembre.

El catàleg que s´ha presentat ara trenca amb la dinàmica de la sèrie ‘Trobades amb la Col·lecció Martínez Guerricabeitia’ i respon a un disseny únic ideat des del començament de la creació del ‘Mundo B’ per Mavi Escamilla. “Jo tenia en la meua ment el catàleg abans d’iniciar l’edició. Volia que fóra un objecte que servira per a captar d’entrada l’esperit de l’exposició. Per això el seu format ens recorda molt a una Bíblia: la intenció és donar comptes del que és el món B”, explicà l’artista.

De tapa dura, folrat en ras amb gravats en or i 120 pàgines en paper ‘couché’ banyat en daurat i roig, el catàleg dissenyat per l’estudi Collage-no, baix la supervisió d’Escamilla, fa un recorregut elegant, visual i molt intuïtiu per l’obra de l’artista. “Collage-no li ha donat l’entitat al catàleg que jo pensava, que tenia en la meua ment”, afirmà.

La publicació arranca amb una introducció del Patronat Martínez Guerricabeitia on s’argumenta com l’obra de Mavi Escamilla encaixa a la perfecció dins del corrent de denúncia social i d’art compromés de la Col·lecció. “Escamilla s’aprofita dels mateixos trucs i imatges que la societat fabrica per a tornar-li’ls llançant-li’ls a la cara com a un insult, un exabrupte”, diu el text.

Els textos principals han anat a càrrec d’Ángel Mateo Charris i Johanna Caplliure. “Charris és amic meu de tota la vida, estudiàrem junts i jo sabia que la seua narració anava a ser la cara amable del catàleg. Quant a Johanna Caplliure, ella és qui em va presentar a la Biennal Martínez Guerricabeitia i qui coneix amb molta profunditat la meua obra”, comentà Mavi Escamilla.

De fet, el text de Charris és el relat d’una història d’amor, la qual li aporta un gir literari a l’obra gràfica, artística i editorial aconseguida en ‘Mundo B’ per Escamilla en la seua exposició i per Collage-no en el catàleg.

Caplliure, en canvi, ha preferit centrar-se en la producció artística de Mavi Escamilla. La seua obra, diu, “sembla situar-se en un pessimisme existencial on ‘Mundo B’ es podria entendre com a la fi a què s’aboca la violència de la vida, és a dir, la mort”. No obstant el calat acadèmic de la crítica d’art, cap dels dos aposta pel relat historicista dins del catàleg del món B d’Escamilla. Més bé, tot el contrari. Charris i Caplliure han coincidit en donar-li una forma novel·lada a les seues reflexions.

Quant al catàleg d’obres, l’artista ha volgut “deixar constància de que l’exposició ha estat exhibida a la Sala Martínez Guerricabeitia de La Nau” i és per aquest motiu que es presenta amb fotografies de sala, a través de les quals és possible veure d’una ullada les proporcions de cadascuna de les obres: mig centenar de peces entre pintures, realitzades en tinta xinesa amb màscara de reserva i ceres, i dibuixos, en llapis, amb mesures que oscil·len entre els 50x50 i els 190x190 centímetres; a més de diverses peces de porcellana, una microinstal·lació i el ‘ready made’ ‘Mi corazón te pertenece’. Aquestes darreres són obres, realitzades en 2015, que porten el discurs d’Escamilla més enllà de la pintura.

‘Mundo B’ de Mavi Escamilla és una exposició organitzada per la Universitat de València, a través del Vicerectorat de Cultura i Igualtat; la Fundació General de la Universitat de València, mitjançant el Patronat Martínez Guerricabeitia; i el Centre Cultural La Nau; amb la col·laboració de Banco Santander i Heineken España.

Data d'actualització: 3 d'Agost de 2015