Estàs a: > > V Festival Internacional de Fotoperiodisme PhotOn, a La Nau

V Festival Internacional de Fotoperiodisme PhotOn, a La Nau

Antonio Ariño (centre), en la presentació de PhotOn Festival 2015

Antonio Ariño (centre), en la presentació de PhotOn Festival 2015

Entre el 5 i el 9 de maig, grans figures del fotoperiodisme nacional i internacional s´han donat cita a La Nau, seu ja cincs anys seguits del festival internacional de fotoperiodisme PhotOn Festival. En aquesta intensa setmana dedicada al fotoperiodisme, La Nau de la Universitat de València ha concentrat el gruix d’activitats de Photon.

El festival es perllonga més enllà d’aquesta setmana, tant a La Nau, que acull i ha produït dues exposicions, com a les altres seus expositives: l’IVAM, el Mercat Central, Railowsky i l’Espai d’Art Fotogràfic.

A La Nau hi ha dues exposicions en el marc d’aquest certamen que pretén destacar el compromís del fotoperiodisme, tal com va estar presentat en una roda de premsa al Claustre per Antonio Ariño, vicerector de Cultura i Igualtat de la Universitat de València; Alfredo Argilés, de la Fundació Cañada Blanch, patrocinadora principal de PhotOn Festival; Ignacio Aparicio, soci i director de l’oficina de València d’Olleros Abogados, patrocinador del festival; i Tania Castro, directora de PhotOn Festival.

Fins al 7 de juny hi haurà al Claustre de La Nau l’exposició ‘The Umbrella Project’, que destaca pel seu innovador i espectacular plantejament, ja que està muntada sobre unes bastides metàl·liques de quatre metres d’alçada en un espai arquitectònic tan singular com el Claustre. La mostra és un crit al món pel manteniment de la identitat de Hong Kong després de l’ona de protestes pacífiques a favor de la democràcia del mes d’octubre passat en l’anomenada ‘revolució dels paraigües’.

Després de l’anunci del govern xinés de no garantir eleccions democràtiques a Hong Kong el 2017, malgrat haver-ho promés, alguns sectors socials, principalment els estudiants, hi van convocar vagues i manifestacions per demanar a Beijing que reprenga la idea. Més de 15 fotoperiodistes hi mostren escenes de tensió, moments de tranquil·litat i una peculiar manera de viure les protestes.

Les agències Reuters, AFP, Getty i AP estan representades en l’exposició, així com fotoperiodistes ‘freelance’ que van acudir a Hong Kong quan van conèixer la magnitud dels fets. La mostra recull la visió política i social amb punts de vista de fotògrafs locals i estrangers. Una de les imatges de l’exposició va atraure mundialment la mirada al conflicte quan la revista ‘Time’ la va publicar en la portada de la seua edició asiàtica. ‘Umbrella Revolution’ és, juntament amb la primavera àrab, el 15M i Occupy Wall Street, la veu de milions d’indignats que provenen de realitats aparentment llunyanes, però que aconsegueixen fraternitzar en un mateix crit a favor de la democràcia.

A més a la Sala Oberta de La Nau hi ha fins al proper dia 6 de setembre l’exposició ‘Future Plans’, un testimoniatge directe dels supervivents del genocidi perpetrat el 1986 per l’Exèrcit de la Resistència del Senyor (ERS) al Sud de Sudan, dels fotoperiodistes Álvaro Laiz i David Rengel.

Desenes de milers de xiquets van ser segrestats i portats a les bases de l’ERS, on van ser esclavitzats i sotmesos a terribles abusos. Alguna de les pràctiques de la seua iniciació en la guerra era fer-los matar els seus propis pares per tal que no tingueren on poder retornar. Els joves ostatges van ser convertits en xiquets soldats o usats com a ‘mules’. La major part de les xiquetes foren violades pels soldats per a deixar-les embarassades i proveir així l’ERS amb una nova generació de combatents. Es calcula que van ser raptats 20.000 xiquets. El problema dels xiquets soldats continua lluny de resoldre’s. Actualment n’hi ha lluitant al món entre 250.000 i 300.000.

Guanyadors de Pulitzers i l’autor de la mítica imatge de Mandela, a La Nau
A més de les exposicions a les cinc seus del festival, sense dubte un dels plats forts ha estat la presència de fotoperiodistes de primer nivell que han fet conferències a La Nau. Els més destacats han estat Daniel Berehulak, guanyador recentment del Pulitzer de 2015, que havia confirmat la seua assistència per a dissabte, però que ha estat enviat a Nepal, per tant, i en el seu lloc va vindre el director de periodisme humà, Javier Bauluz, premi Pulitzer en Periodisme el 1995 i premi Periodisme i Drets Humans 2008, entre d’altres.

Dijous dia 7, participà Xaume Olleros, cofundador de Photon Festival i autor d’una de les imatges més simbòliques de l’anomenada revolució dels paraigües i els treballs han estat publicats en desenes d’importants mitjans de comunicació internacionals com ara ‘The New York Times’ o ‘Washington Post’; i Jürgen Schadeberg (Berlín, 1931), autor d’unes les imatges més icòniques de Nelson Mandela en la seua cel·la de la presó de Robben Island (1994) en la qual va romandre pres 27 anys.

Divendres, dia 8 de maig, va visitar La Nau José Palazón, premi Ortega i Gasset de 2015 en la categoria de periodisme gràfic, per la seua imatge del camp de golf durant un salt per la tanca de Melilla, on aquest fotoperiodista ha estat testimoni directe de la canviant i repressiva política migratòria.

A més, hi han hagur al Claustre de La Nau sessions nocturnes (a les 22:30 hores) gratuïtes de documentals sobre el món del fotoperiodisme i el compromís social.

Tot el programa de PhotOn Festival: http://www.photonfestival.com/

A InfoUniversitat, el periòdic digital de la Universitat de València, es pot llegir un reportatge sobre la cinquena edició de PhotOn: http://links.uv.es/dhc4W0H

Data d'actualització: 22 de Maig de 2015

Aquesta web utilitza cookies amb una finalitat estadística i per a facilitar la seua navegació Més informació

Aceptar / Acceptar