Estàs a: > > El catedràtic Josep Maria Jordán Galduf presenta a la Facultat d’Economia les seues memòries com a professor universitari

Josep Maria Jordán Galduf.

Josep Maria Jordán Galduf, catedràtic d’Economia Aplicada de la Universitat de València, ha presentat dijous, 23 d’abril, el seu darrer llibre, ‘Oficio y compromiso cívico. Memorias de un profesor universitario (1973-2015)’, editat pel Patronat Sud-Nord de la Fundació General de la Universitat de València i PUV, dins de la col·lecció ‘La Nau Solidària’.

Ha presidit l’acte el degà de la Facultat d’Economia, Vicent Soler, i hi han intervingut, a més de l’autor, Dulce Contreras (Facultat d’Economia); José María García Álvarez-Coque (Universitat Politècnica de València); i José Miguel Soriano, president executiu del Patronat Sud-Nord.

En ‘Oficio y compromiso cívico’, el lector troba, segons explica l’autor, “el balanç d’una vida professional i de connexió amb la societat al llarg de 42 anys”. Aquest llibre relata l’evolució del treball del catedràtic compromés amb la societat, que ha posat l’economia al servei de la pobresa des de la seua activitat dins de l’àmbit de la cooperació universitària al desenvolupament fins al seu compromís polític, passant per la seua tasca docent i investigadora dins de la Universitat de València. “Vull donar comptes de tot això quan acaba la meua vida com a professor en actiu”, afirma.

“Els meus camps d’interés professional han evolucionat des de la política monetària a Espanya (tema de la meua tesi doctoral) i la metodologia de la política econòmica (àmbit de la meua disciplina) a altres camps de l’economia aplicada: l’economia valenciana, la integració econòmica europea i la cooperació amb els països de la Mediterrània sud”, assenyala Galduf, qui a banda de les responsabilitats adquirides amb la Universitat dins de la Facultat d’Economia, el Centre de Documentació Europea i el Patronat Sud-Nord, ha estat implicat en altres instàncies de la societat com a alcalde i regidor, com a president d’un Institut d’Estudis Comarcals, com a membre de l’Institut Europeu de la Mediterrània i, fins i tot, com a columnista en el diari ‘Levante’ i en la revista ‘Saó’.

Amb la presentació de les seues memòries, Jordán Galduf s’acomiada de la Universitat on ha treballat durant 42 anys, si bé no és un adéu definitiu. “És possible que continue treballant sobre algunes línies d’inquietud, i si és així tractaré de publicar-les pas a pas. També tinc previst col·laborar amb alguna que altra organització, com ara una escola d’adults. No em tanque a respondre a propostes de col·laboració voluntària que estiguen al meu abast i siguen compatibles amb la meua vida familiar”, reconeix.

No obstant això, el professor confessa: “El que més trobaré a faltar és la meua relació amb tants amics i companys en connexió amb el treball universitari, si bé procuraré no desconnectar-me completament de tot això. El que menys, no sabria què dir, si bé és cert que moltes coses han canviat en la vida universitària i algunes no precisament a millor”.

D’altra banda, dies després de l’accident a Lampedusa, amb la desaparició de centenars de persones, Jordán Galduf sosté que la tragèdia de la mort d’immigrants a la Mediterrània “il·lustra la dificultat de la situació en els països de procedència i la necessitat de millorar la resposta europea cap a ells. En el curt termini, és urgent respondre al problema humanitari. En el mitjà i llarg termini, cal revisar i potenciar la cooperació al desenvolupament”.

Aquesta reflexió pertany a un catedràtic d’Economia Aplicada que mai ha perdut de vista que l’economia “és una ciència social en connexió amb altres disciplines, amb la finalitat de treballar per un major benestar humà”.

La trajectòria del professor Jordán Galduf
Josep Maria Jordán Galduf és catedràtic d’Economia Aplicada de la Universitat de València, doctor en Ciències Econòmiques per aquesta mateixa universitat i Màster en Estudis Europeus per la Universitat de Reading (Regne Unit). Ha estat professor i investigador visitant en les universitats de Reading i de Mainz, en la Universitat Lliure de Brussel·les, en l’Institut Tecnològic Autònom de Mèxic (ITAM), en la Universitat Hebrea de Jerusalem i en les universitats de Marràqueix i de Nova York.

És autor de nombrosos articles i ha publicat diversos llibres, entre els quals, ‘Europa: el somni i la realitat’, Editorial Saó, 2013, i ha coordinat el manual ‘Economía de la Unión Europea’, Cívitas-Thomson, 2013 (7a edició).

També ha estat director del Centre de Documentació Europea de la Universitat de València, president executiu del Patronat Sud-Nord. Solidaritat i Cultura de la Fundació General de la Universitat de València, i membre del Consell Assessor de l’Institut Europeu de la Mediterrània (amb seu a Barcelona).

Entrevista a l´autor en InfoUniversitat
Entrevista a l´autor en la ràdio de la Universitat

Data d'actualització: 24 d'Abril de 2015