Estàs a: > > El Palau de Cerveró exposa les recreacions i lectures de l’artista Rossana Zaera entorn de la neurobiologia

El Palau de Cerveró exposa les recreacions i lectures de l’artista Rossana Zaera entorn de la neurobiologia

Primavera silenciosa, de Rossana Zaera

Primavera silenciosa, de Rossana Zaera

El Palau de Cerveró de la Universitat de València acull l’exposició ‘En el jardí de la neurobiologia’, de l’artista Rossana Zaera. La mostra, dividida en dues seqüències, desenvolupa una interpretació personal del ‘Tractat d’Anatomia Humana’ de Leo Testut de 1902.

Històricament, la representació del sistema nerviós ha atret tant a artistes com al món de la ciència. En aquest sentit, a partir dels treballs de Rossana Zaera es pot revisar els conceptes científics i tècnics d’aquest univers peculiar. L’exposició, dividida en dos apartats, comença el seu recorregut amb la cita de Ramón y Cajal de l’obra ‘Recuerdos de mi vida’. Aquest text, que dóna títol a l’exposició, destaca l’evocació del jardí de la neurobiologia com un espai d’emocions artístiques i de misteri per a l’investigador.

La primera part del projecte reuneix els records i sensacions de l’autora en retrobar-se amb aquells llibres que havia observat tantes vegades de xiqueta en la prestatgeria del despatx dels seus pares. Per aquesta raó, exposat junt amb dels dibuixos traçats des del ‘gouache’, el grafit, la tinta xinesa i el ‘collage’, s’exhibeix el tom II del Tractat de Testut, procedent dels fons de la biblioteca historicomèdica Vicente Peset Llorca de la Universitat de València, situada a l’edifici. La fascinació de l’autora va començar des de la recreació de cèl·lules nervioses pintades sobre ambdues cares del paper, fins a arribar a un major aprofundiment de les seqüències i la morfologia del sistema nerviós central.

La col·lecció d’aquests 15 dibuixos es complementa amb la peça ‘Li vaig portar papallones’, que serveix de nexe per a donar pas a la segona part del projecte. D’aquesta manera, la instal·lació ‘Habitació 450’ desvetlla una nova experiència personal que l’autora representa a través de les diverses seccions de la medul·la espinal, per a finalitzar en el retrat de la mateixa estada. La instal·lació es compon de les imatges reunides en una caixa de preparacions microscòpiques (que emulen una caixa de records) projectades a gran escala.

Realitzada des de la superposició de la ressonància magnètica cerebral de l’artista i les fotografies de l’habitació 450 de l’Hospital General de Castelló on va romandre el seu fill, la peça analitza el macromón dels sentiments explorats des del context i l’estètica mèdica. Els objectes d’aqueix procés (microscopi, preparacions, caixa…) se situen en la vitrina al costat de la sèrie ‘Primavera silenciosa’. Composta per escultures creades des de la subtilesa de formes i materials naturals, aquest destacat conjunt està concebut com un grup de xicotetes campanes de cristall en l’interior del qual, sobre unes arrels, es posen libèl·lules realitzades amb agulles hipodèrmiques antigues i llavors d’auró.

L’exposició s’acompanya d’un catàleg dissenyat per l’artista, composta per 10 quadríptics guardats en una carpeta i el format de la qual permet organitzar el conjunt dels dibuixos. En la publicació participen Àlvar Martínez, professor d’Història de la Ciència de la Universitat de València, i el director de cinema i fotògraf Ian Rosenfeld. La publicació conclou amb la reflexió de Rossana Zaera, qui aporta la resta de claus per a acostar el públic a les seues particulars lectures. La mostra produïda per la Universitat de València, i que ha comptat amb la col·laboració de la Imprenta CG, estarà oberta al públic fins al pròxim 5 de juny.

Data d'actualització: 18 de Maig de 2015

Aquesta web utilitza cookies amb una finalitat estadística i per a facilitar la seua navegació Més informació

Aceptar / Acceptar