Estàs a: > > Un projecte de la Universitat aconsegueix mantindre l’autogestió dels aqüeductes comunitaris als suburbis de Bogotà

Taller formatiu a Bogotà sobre autogestió i aigua

Mantindre la gestió de l’aigua als suburbis de Bogotà, Colòmbia. Aquest és l’assoliment del projecte de cooperació de la Universitat de València titulat ‘Cap a un enfortiment i reconeixement de la gestió comunitària de l’aigua’.

Una iniciativa comunitària, participativa i amb una important implicació de les comunitats colombianes, que s’ha dut a terme dins del Programa 0,7 Una Nau de Solidaritat.

El dia 22 de març és el Dia Mundial de l’Aigua, proclamat per les Nacions Unides en l’Assemblea General celebrada el 22 de desembre de 1992. En 2015, el tema és ‘Aigua i Desenvolupament Sostenible’, ja que, segons assenyala l’ONU, “l’aigua és un element essencial del desenvolupament sostenible. Els recursos hídrics, i la gamma de serveis que presten, juguen un paper clau en la reducció de la pobresa, el creixement econòmic i la sostenibilitat ambiental”. A la qual cosa afegeix: “L’aigua propicia el benestar de la població i el creixement inclusiu, i té un impacte positiu en la vida de milers de milions de persones”.

Per aquest motiu, precisament, al llarg de dos anys, la Universitat de València ha treballat, juntament amb l’entitat local ENDA Amèrica Llatina-Colòmbia, per a la millora dels barris de Bogotà a partir de l’enfortiment social de les comunitats vulnerables en el maneig del bé públic de l’aigua.

“Més del 54% de la població viu en una situació d’exclusió i pobresa, hi ha una impossibilitat d’accedir als serveis públics, en aquest cas, el de l’aigua, que és un bé vital. La zona de Bogotà compta amb fonts hídriques dins de la ciutat, que la gent ha aprofitat per a canalitzar i construir així els seus propis aqüeductes comunitaris convertint la tasca de la distribució de l’aigua en una labor comunitària. El fet de no passar per la cadena d’intermediaris fa que el consum d’aigua siga assequible per a les comunitats”, explica Mauricio Pinto, membre de l’Associació Entre Iguals València, organització que, en col·laboració amb la Universitat, ha donat suport a aquest projecte.

La ciutat de Bogotà presenta una sèrie d’aqüeductes comunitaris que, donat el context de privatització i normalització dels serveis públics, es veuen amenaçats. “L’Ajuntament considera costós portar el servei d’aigua a les zones perifèriques i rurals, i, d’alguna manera, açò té a veure amb el tema de la privatització del servei”, apunta Mauricio Pinto.

Per aquest motiu va tindre lloc, urgentment, la necessitat de les comunitats d’organitzar-se dins d’un context normatiu i polític que preserve el treball comunitari. “És l’autogestió d’un servei públic per a poder garantir-se el dret a l’aigua i, al seu torn, a la vida”, afirma Pinto.

El projecte de la Universitat de València ha consistit a dotar les comunitats de Bogotà de la formació adequada per a l’autogestió de l’aigua, capacitar els habitants de la perifèria de la ciutat per a dur a terme una política pública i esdevindre actors comunitaris per a interactuar amb els representants municipals. “El que pretenem és que iniciatives comunitàries, com l’adquisició d’una bomba potabilitzadora, estiguen emmarcades dins d’una política pública, perquè si no ho estan, és com si no existiren. Poden denunciar-ho per ser il·legal, amonestar els veïns i eliminar tota la gestió realitzada al llarg de les últimes tres dècades”, alerta el representant d’Entre Iguals.

La intenció principal del projecte universitari era viabilitzar els processos comunitaris sobre els quals posa l’atenció Mauricio Pinto a través de l’enfortiment de les capacitats tècniques i administratives de les comunitats excloses de les polítiques de drets de les autoritats locals. I el que s’ha aconseguit fins ara ha sigut un alt nivell de participació social, amb una població involucrada en processos comunitaris que van impactant positivament sobre el teixit social de les seues localitats i sobre el nivell de vida dels seus habitants.

Iniciatives de cooperació i desenvolupament humà com el projecte de la Universitat de València se sumen, en el Dia Mundial de l’Aigua, a la campanya per a crear consciència sobre aquest bé vital, tal com demanda l’ONU.

‘Cap a un enfortiment i reconeixement de la gestió comunitària de l’aigua’ és una acció solidària liderada per la Universitat de València, gràcies a la iniciativa de Brenda Portilla, estudianta del Màster en Gènere i Polítiques d’Igualtat i membre de l’Associació Entre Iguals, amb el suport del col·lectiu ENDA a Colòmbia.

El Programa 0,7 de la Universitat de València
El Programa 0,7 Una Nau de Solidaritat, que convoca el Vicerectorat d’Internacionalització i Cooperació de la Universitat de València, està dirigit per la Comissió 0,7, creada en 1995 amb la missió d’establir les línies generals d’actuació en matèria de cooperació al desenvolupament de la Universitat de València; distribuir el pressupost 0’7 -que s’obté del 0’7% del pressupost de la Universitat, així com amb caràcter voluntari del 0’7% de les nòmines del seu personal i de les taxes de matrícula dels seus estudiants- entre els diversos programes de cooperació; controlar i supervisar aquest pressupost; i preparar i resoldre convocatòries de projectes propis de cooperació.

Data d'actualització: 23 de Març de 2015