Estàs a: > > Els precursors dels ‘Erasmus’ protagonitzen una exposició a La Nau

Els precursors dels ‘Erasmus’ protagonitzen una exposició a La Nau

Imatge de la mostra sobre els precursors dels Erasmus

La Nau acull l’exposició ‘Llibres a les maletes: universitaris a l’estranger (1945-79)’, que es podrà visitar fins el 26 d’abril a la Sala Oberta. ´Llibres a les maletes´ mostra les experiències de joves universitaris que, des dels anys 40 fins als 70, van emigrar per formar-se en altres països i al seu retorn es van incorporar a la Universitat de València com a professors.

Uns joves als quals se’ls va donar l’oportunitat i el vot de confiança per a prendre el relleu i ser els gèrmens d’una transformació que va arribar des de les aules a la resta de la societat espanyola. Hui podrien veure’s com els precursors de la coneguda ‘generació Erasmus’.

La mostra, que està comissariada per María Ángeles Casabó Ortí i Sara Joana Reig Baldó, es divideix en tres àmbits: el context espanyol i l’eixida amb el pas per la duana; el país i la universitat de destinació, i l’efecte que tingué la seua tornada a Espanya en el pla acadèmic i humà. Abans que política, la ruptura definitiva amb el franquisme va ser cultural i vital, i d’ací ve la profunditat i la complexitat del fenomen.

Els continguts conviden a recórrer una fracció fonamental en la història recent: 1945-1979. Trenta-quatre anys amb un transcurs que va portar Espanya a deixar de ser un estat aïllat i faltat de llibertats per a passar a compartir, en pla d’igualtat, el projecte comú dels països democràtics de l’entorn. A l’estranger van poder confrontar nombroses manifestacions que els van formar en la pluralitat i el respecte: diversitat d’ideologies polítiques, sistemes educatius eficaços, accés obert a la cultura, actituds sexuals més permissives, modes i costums diversos…

El seu viatge fou molt més que físic i l’impacte que això tingué en les seues vides es veu reflectit a través de fotografies, objectes i memòria oral. A l’exposició es presenten peces de diversa naturalesa, que contextualitzen el tema posant l’accent en la idea de mobilitat, intercanvi i canvi: documents, fotografies, passaports, postals, publicacions, ‘noves tecnologies’ adquirides durant les seues estades, etcètera. Al retorn van portar maletes plenes de llibres, però també repletes d’importants avanços per a l’educació, la ciència i la societat.

Els audiovisuals se centren en les entrevistes fetes a vint-i-tres professors i professores representatius tant del moment en què van marxar com per la seua diferent especialitat acadèmica o lloc de destinació. Uns testimoniatges que, a manera de radiografia d’un moment precís, actuen definint els diferents contextos, condicions i pautes que es van avançar a viure i que van afavorir posteriorment el present. Entre els entrevistats es troba l’actual rector, Esteban Morcillo, que va realitzar una estada als EUA (Baltimore i Michigan), entre 1976 i 1977, i una bona nòmina de catedràtics i professors de la Universitat de València: José Adolfo de Azcárraga, Jesús Ballesteros, José Antonio Benavent, Emiliano Borja, Rafael Carmena, Fernando Cervera, Jesús Conill, Adela Cortina, José Vicente Díaz, Manuel García, Albert Hauf, José Luis Iglesias, Ramón Lapiedra, Julio Marín, Antonio Mestre, Carlos Mínguez, Joan Oleza, Alfredo Segura, Jaime Siles, Antonio Sotillo, M. Luz Terrada i Juan Viña.

Les entrevistes íntegres, a més de material gràfic, es poden consultar en la página web d’aquest projecte expositiu: http://links.uv.es/0PDchFK

L’exposició permet reflexionar sobre quina funció tingueren aquest tipus d’eixides a l’estranger i comprendre que encara hi ha reptes pendents en la societat i en la universitat.

Data d'actualització: 25 de Febrer de 2015