Estàs a: > > Un projecte de cooperació de la Universitat porta l’animació sociocultural al nord argentí

Curs de formació en animació sociocultural a Salta, Argentina

La Universitat de València, a través del Programa 0,7 Una Nau de Solidaritat, ha dut a terme en la ciutat de Salta i la seua província, al nord d’Argentina, el projecte de cooperació ‘Meta, Animate, Salta’, per a la promoció i la formació en animació sociocultural de joves sense accés a l’educació superior.

El projecte, liderat pel professor Joan Maria Senent, director del Departament d’Educació Comparada i Història de l’Educació de la Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació de la Universitat de València, ha comptat amb el treball d’un equip de quinze persones, entre professorat de les universitats de Salta i de València; dues coordinadores (Davinia de Ramón, de València, i Andrea del Carmen Reynaga, de Salta); i una desena de monitors de la regió argentina.

“Detectem que a Salta tenien problemes per a mobilitzar la societat civil perquè no hi havia una formació precisa de possibles líders o dirigents en animació sociocultural o comunitària”, explica Senent. D’ací, que el seu equip iniciara un projecte per a formar animadors socioculturals, així com formadors d’animadors. “Volíem que, després de la nostra intervenció, ells pogueren continuar avant sols. Aquest va ser el punt de partida”, assenyala el director.

Amb la col·laboració del Centre de Recerques Socials i Educatives del Nord Argentí (CISEN), inscrit en la Facultat d’Humanitats de la Universitat Nacional de Salta, l’equip valencià va començar a desenvolupar el projecte, consistent en la realització de dos cursos de formació d’animadors socioculturals i un curs de formació de formadors, dirigits a joves de la societat de Salta, especialment, a col·lectius sense accés a l’educació superior o procedents de grups amb arrelament social en la ciutat, que, finalment, van reunir 85 alumnes.

Els cursos de formació en animació han inclòs una part teòrica i una altra pràctica. “Han desenvolupat projectes d’animació comunitària que, en alguns casos, han quallat i encara hui continuen en marxa”, apunta Joan Maria Senent. D’una banda, en el cas de les poblacions de la província, els projectes han consistit en l’apoderament de les comunitats per a la presa de decisions, mentre que en el cas dels barris de la ciutat de Salta, s’han realitzat projectes d’animació per a discutir en reunions i tertúlies qüestiones relacionades amb la municipalitat, dinàmiques culturals o l’apoderament de la dona. També s’ha treballat amb comunitats de la Quebrada del Toro i Tartagal, on, malgrat conservar-se encara una cultura pròpia, s’ha volgut recuperar part del folklore popular. Altres projectes, no obstant aixó, segons indica Senent, han servit per a plantejar reivindicacions socials, com en el cas de les infraestructures, per exemple, insuficients en moltes ocasions.

D’altra banda, van accedir al curs de formació de formadors alumnes dels cursos anteriors i professionals amb experiència en l’animació comunitària. Amb aquest projecte formatiu s’ha aconseguit un “efecte multiplicador” de continuïtat en l’animació comunitària i sociocultural.

El projecte ‘Meta, Animate, Salta’ (“meta” en argentí significa “val” i “animate” es correspon amb l’“anima’t” espanyol) ha aconseguit, així, estrènyer llaços interculturals entre tots dos països, reprenent les experiències dels estudiants d’Educació Social i de Ciències de l’Educació que han vingut participant en el conveni marc de mobilitat signat entre la Universitat Nacional de Salta i la Universitat de València des de l’any 1997, i que es manté vigent en l’actualitat. Aquest era un dels objectius que s’han complit, juntament amb la constitució d’una xarxa social per a enfortir el desenvolupament del projecte a llarg termini, establint un subnode de la RIA (Xarxa Internacional d’Animació) al nord argentí.

A més, el treball, des de l’animació sociocultural, amb joves de Salta amb pocs recursos, el seu apoderament i la promoció d’aquest tipus d’activitat és una altra de les finalitats del projecte de la Universitat de València que ha contribuït a enriquir la societat del nord argentí a nivell comunitari i social, “generant un moviment amb una línia pròpia de formació i desenvolupament”, reconeix Senent. Aquest enriquiment té lloc, així mateix, en la societat valenciana, ja que, a partir d’aquest projecte, ja són quatre les generacions d’estudiants que han acudit a Salta per a realitzar les seues pràctiques formatives, i també s’han posat en marxa projectes comuns d’intercanvi bibliogràfic i grups de recerca docent.

0,7 Una Nau de Solidaritat
El marc del projecte ‘Meta, Animate, Salta’, gestionat per la Fundació General de la Universitat de València, és el Programa 0,7 Una Nau de Solidaritat, que convoca el Vicerectorat d’Internacionalització i Cooperació.

El programa està dirigit per la Comissió 0,7, creada en 1995 amb la missió d’establir les línies generals d’actuació en matèria de cooperació al desenvolupament de la Universitat de València; distribuir el pressupost 0’7 -que s’obté del 0’7% del pressupost de la Universitat, així com amb caràcter voluntari del 0’7% de les nòmines del seu personal i de les taxes de matrícula dels seus estudiants- entre els diversos programes de cooperació; controlar i supervisar aquest pressupost; i preparar i resoldre convocatòries de projectes propis de cooperació.

Data d'actualització: 23 de Febrer de 2015