Estàs a: > > ‘Room Art 2015’ mostra, a La Nau, com afecten les migracions en la creativitat artística

Obra Hilos, de Su-pi Hsu.

Com influeix l’entorn i el lloc de residència en la creació artística, o com afecta la migració sobre el procés creatiu de l’artista que ho du a terme són part de les qüestions plantejades en l’exposició ‘Room Art, 2015. Migracions visuals’, que roman oberta a la Sala Acadèmia de La Nau fins el 22 de març.

Instal·lada en l’espai expositiu més ample de l’edifici històric de la Universitat, aquesta exposició visualitza les petjades de l’experiència de la migració com un procés de transformació i canvi en el si de la consciència creativa de l’artista. Fotografies, pintura, escultura, videocreacions, instal·lacions, dibuixos… Una mirada bella, experimental i molt compromesa a través de l’obra de dotze joves artistes per a reflexionar sobre aquest fenomen que també té conseqüències en el món de la creació.

“No és que parlem de migració, sinó que és la migració aquella condició humana elaboradora del discurs, enunciat a través de les imatges. El projecte estètic es condueix en la interculturalitat, s’assenta en la identitat dels individus, i radica en la subjectivitat dels artistes. Decididament entronca amb la idea del pluralisme cultural, que no pot entendre’s sense els valors democràtics de llibertat i igualtat, i ho fa en l’obra d’art que pren imprecisa composició visual en l’imaginar de l’autor, i es materialitza en el procés creatiu”, ha explicat el comissari de la mostra, Ricard Silvestre, que ha presentat aquest dijous l’exposició junt amb el vicerector de Cultura i Igualtat, Antonio Ariño, i José Manuel Romeu, gerent de Romeu, l’empresa que ha produït aquesta exposició.

Durant la seua intervenció, el vicerector ha destacat el caire universal d’una mostra que convida a reflexionar sobre un dels fenòmens que més afecta a la societat contemporània: “El món és una caixa de desigualtats i les persones que no tenen arrels sinó peus es mouen per buscar possibilitats”, ha dit. Una de les funcions de la Universitat, ha explicat el vicerector, és donar suport a aquesta cultura de caire experimental, que aposta per artistes joves i que es compromet amb els problemes del seu temps. Ariño no ha volgut acabar la seua intervenció sense agrair una exposició que està produïda per una empresa gràfica, que impulsa i creu en aquest tipus de valors.

D’altra banda, José Manuel Romeu ha explicat que com a empresari gràfic és una gran satisfacció poder contribuir a la transmissió de la creativitat i la llibertat d’expressió a través d’aquesta exposició que es realitza per primera vegada a La Nau però que ja ha celebrat tres edicions.

‘Room Art, 2015. Migracions visuals’ permet acostar-se al treball de sis artistes valencians que viuen i creen fora de les nostres fronteres; i les obres de sis artistes de diferents nacionalitats residents a la Comunitat Valenciana, que resulten de la interiorització d’una experiència.

Les significacions de la migració, fixades en l’experiència personal i creativa dels relats visuals actuals, definits a través de noves mirades, es concreten en l’obra dels dotze artistes participants en Room Art, 2015: Karina Vagradova, Manuel Martínez Ojea, Supi Hsu, Adriana Chávez, Ewa Okolowich, Aldo Alcota, Vicente Perpiñá Giner, Natuka Honrubia, Paula Prats, Pau Pascual Galbis, Nuria Antolí i Daniel Coves, els itineraris estètics dels quals estan necessàriament influïts per aquest canvi, que condiciona de manera ineludible el pensament, la societat i també la forma d’abordar les seues creacions.

Les obres estan acompanyades per les reflexions de dotze crítics d’art del panorama artístic valencià, també presents en l’exposició: Carmen Senabre, Luisa Pastor, Josep Soler, Montse Hormigos, Aida Antonino, María Ángeles Pérez, Juan Antonio Herrero, Rosalia Torrent, Xesqui Castañer, Amalio Vanaclocha, Elena Monzón i María Fuset.

El projecte Room Art és una plataforma de noves generacions d’artistes impulsada per l’empresa Romeu, i, a través del Centre de Documentació d’Art Valencià Contemporani ‘Romà de la Calle’ (CDAVC) de la Universitat de València, una proposta d’investigació artistica. Amb els anys, la divulgació del coneixement i la cultura des de Romeu i el CDAVC ha pres forma amb la iniciativa Room Art, una exposició que compleix enguany la seua tercera edició amb un caràcter internacional.

Data d'actualització: 5 de Març de 2015