Estàs a: > > La Fundació General de la Universitat de València impulsa l´emprenedoria de dones rurals a Burkina Faso

Taller sobre horticultura a Burkina Faso

La Fundació General de la Universitat de València impulsa la formació de dones emprenedores de l’àmbit rural a Burkina Faso a través d’un projecte de cooperació que serà executat per l’Association pour la Promotion Fémenine de Gaoua (APFG) a la província de Poni, amb finançament del Programa d’Ajudes a Projectes de Formació a Àfrica de l’Obra Social ‘La Caixa’.

L’entitat financera aportarà 59.000 euros al projecte, que ha estat pressupostat en un total de 60.167 euros.

El programa de formació liderat per la Fundació General de la Universitat de València es desenvoluparà a la província de Poni/Gaoua amb dones del medi rural. L’objectiu és capacitar aquestes dones perquè puguen dur a terme activitats econòmiques generadores de beneficis, per tal de reduir els nivells de pobresa i millorar les condicions de vida de les famílies.

La realització del projecte afectarà dos àmbits. D’una banda, es dirigirà a dones capdavanteres, membres de l’APFG que ja participen en activitats productives com ara l’elaboració de mantega de karité o de cervesa tradicional, la fabricació de sabons i cremes, el tintat de teles, cistelleria i horticultura. Amb la formació rebuda, aquestes dones adquiriran una major qualificació per a millorar la seua activitat, a més de formar al seu torn altres companyes. D’aquesta acció es beneficiaran vora 700 dones.

D’altra banda, amb aquesta iniciativa es treballarà en la formació de xiques joves del centre Camile Kambou, posat en marxa per l’APFG amb el suport de la Universitat de València, amb qui lidera diversos projectes de cooperació des de l’any 2009. La finalitat és possibilitar a aquestes joves una formació professional a la qual mai van tindre accés per no haver estat escolaritzades o haver abandonat els estudis a edats primerenques. En aquest centre, les xiques rebran alfabetització, formació en drets i capacitació en oficis com ara perruqueria, informàtica, costura, tintat de teles, etcètera. A més, mitjançant aquest projecte, les joves del tercer curs rebran formació per a la gestió de les activitats productives que puguen emprendre.

Per últim, en finalitzar el període docent i les pràctiques professionals incloses en el programa, les alumnes rebran suport per a la posada en funcionament d’un projecte pilot a la zona.

Contextualització
Burkina Faso és un dels països més pobres, no ja d’Àfrica, sinó del món. Segons l’ONGD Intervida, només el 16% de les xiquetes arriba fins a la secundària, una xifra que deixa els nivells d’alfabetisme femení en estat crític. L’accés al sistema educatiu, ressagat a causa d’importants problemes estructurals i culturals, ni tan sols és igual per a tots dos sexes, sinó que les dones es porten la pitjor part.

En un context de pobresa extrema, al qual es deu la principal causa d’abandó de l’escola, juntament amb costums i hàbits lluny d’afavorir el desenvolupament educatiu, social i econòmic de la dona, aquesta queda relegada, des de xiqueta, a tasques domèstiques. Matrimonis forçosos i embarassos precoços són unes altres de les causes que porten a les famílies a traure les seues filles del col·legi.

La província de Poni/Gaoua pateix aquesta situació i s’ha convertit en el principal focus d’actuació de l’APFG, qui, a més de lluitar contra problemàtiques arrelades de la zona com ara l’ablació, el tràfic de menors, els matrimonis precoços o la sida, porta vint anys donant suport a l’escolarització i la permanència en l’escola de les xiquetes.

I és que les dades d’escolarització d’aquesta província són realment alarmants. Segons el Ministeri d’Educació i d’Alfabetització de Burkina Faso, la taxa d’escolarització, en el curs 2012-2013, de xiquetes i xiquets de 6 a 11 anys se situa en el 67,7%. A partir d’aquesta edat, només continua els estudis el 8,7%, i dels 12 anys fins als 15, la taxa descendeix al 0,85%.

Desenvolupament a Àfrica
El projecte de cooperació ‘Formació per a l’emprenedoria de dones de l’àmbit rural a Gaoua, Burkina Faso’ de la Fundació General de la Universitat de València serà una realitat gràcies al Programa d’Ajudes a Projectes de Formació a Àfrica de l’Obra Social ‘La Caixa’, amb el qual l’entitat financera vol reforçar el desenvolupament dels països africans mitjançant el foment de la formació del seu capital humà.

Per la seua banda, és missió fonamental de la Fundació General de la Universitat de València promocionar i gestionar activitats de cooperació i solidaritat amb països estructuralment empobrits, una tasca que realitza a través de l’execució de projectes tècnics de cooperació al desenvolupament dins del marc del Programa 0,7 de la Universitat de València, el Patronat Sud-Nord i la Càtedra UNESCO d’Estudis sobre el Desenvolupament d’aquesta Universitat.

El seu vincle amb l’Association pour la Promotion Fémenine de Gaoua, executora del projecte a la província de Poni/Gaoua, a Burkina Faso, començà l’any 2009 amb un projecte d’educació i alfabetització en el qual participaren 400 dones de la zona i que es perllongà fins el 2010. L’any següent, es dugué a terme un projecte de suport a l’escolarització de xiquetes; i el 2012, en col·laboració amb l’Ajuntament de Torrent, es va donar suport al pla d’alfabetització i formació de dones joves de l’APFG.

El treball de formació i sensibilització que realitza l’APFG a Burkina Faso des de fa dues dècades té l’objectiu general de millorar l’autonomia de les dones i joves desescolaritzades de la regió de Gaoua, així com de promoure l’accés a la formació econòmica i a l’emprenedoria de les dones, i la millora de les activitats productives de les dones capdavanteres de la zona.

Data d'actualització: 5 de Febrer de 2015