Estàs a: > > La Universitat de València inaugura una exposició sobre l’exili republicà científic i mèdic

El rector Puche y otros científicos en España

La mostra, organitzada en quatre gran seccions, és un excel·lent testimoni audiovisual sobre la fractura social provocada per la guerra civil espanyola en la ciència

Hui, dia 5 de novembre s'inaugura al Palau de Cerveró, seu de l'Institut d'Història de la Medicina i de la Ciència López Piñero (Universitat de València-CSIC) una exposició sobre els científics de l'exili i un congrés que vol fer balanç històric de l'exili de metges i científics republicans, 70 anys després del final de la Guerra Civil. Tant l'exposició com el congrés han estat presentats pel vicerector d'Investigació i Política Científica de la Universitat de València, Esteban Morcillo; Elena Díaz, coordinadora de congressos de la SECC i el comissari de l'exposició i director del congrés, el catedràtic Josep Lluís Barona.

L'exposició Científics de l'exili 1939-2009, organitzada i produïda per la Universitat de València, amb la col·laboració de Bancaixa, i que es mostrarà al Palau de Cerveró fins al 7 de març, mostra a través de quasi dos centenars de documents (fotografies de científics exiliats, certificats, documentació gràfica...) "el drama i la fractura social provocats per la guerra civil espanyola, que van tenir conseqüències dramàtiques en la investigació i en la vida de centenars de professionals que hagueren de deixar el país per continuar la seua trajectòria", segons el comissari de l'exposició, Josep Lluís Barona, que és catedràtic d'Història de la Ciència i Documentació per la Universitat de València. El vicerector Esteban Morcillo, que a més és metge com el comissari, ha reivindicat la importància d'ambdues activitats, congrés i exposició, perquè "és important que les noves generacions coneixen la importància cultural que va tindre la Segona República".

L'exposició s'ha fet coincidir amb el congrés L'exili científic republicà. Un balanç històric 70 anys després, que tindrà lloc el dies 5 i 6 de novembre també al Palau de Cerveró, i que està organitzat conjuntament per la Universitat de València i la SECC (Societat Estatal de Commemoracions Culturals), adscrita al Ministeri de Cultura. La coordinadora de congressos de la SECC, Elena Díaz, ha explicat que aquest congrés es part d'un projecte molt més ampli de la SECC, que es desenvolupa en diferents ciutats, per recuperar no només la ciència sinó també la literatura i altres aspectes culturals que varen estar afectats per la repressió franquista.

"L'exili, la presó i la inhabilitació van significar una tremenda sagnia per a la societat espanyola. L'elit intel·lectual i professional del país, el nucli dirigent de la ciència a Espanya, es va exiliar durant o després de la guerra", explica Barona, i tot això sense oblidar, afegeix, «la importància dels qui van morir o els qui van veure truncada la seua vida en un exili interior a la presó, o els qui varen ser sancionats, desterrats o executats».

La mostra està organitzada al voltant de quatre grans espais. El primer mostra la gènesi d'una comunitat científica a Espanya a partir de les polítiques de promoció de la ciència, la creació de la Junta para Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas, l'Institut d'Estudis Catalans i una àmplia política de beques a l'estranger per a joves científics i investigadors. El segon espai reconstru

Data d'actualització: 9 de Desembre de 2009
Publicat en: Exposicions