Estàs a: > > Entre el romanticisme i la contemporaneïtat, en el concert d’obertura de la Universitat de València al Palau de la Música

Orquestra Filharmònica de la Universitat de València

Ja és un clàssic de la programació cultural de la Universitat de València l’inici del seu curs acadèmic amb el concert d’obertura de l’Orquestra Filharmònica, a la Sala Iturbi del Palau de la Música.

Enguany, el concert es va celebrar dimecres, 15 d’octubre, i el repertori va anar del romanticisme a la contemporaneïtat.

El repertori d’enguany, segons explicà el seu director, Hilari Garcia, reivindica el compromís amb la música valenciana contemporània i l’aposta pels nous talents, per això el concert començà amb una peça del compositor valencià José Miguel Fayos; però tampoc no oblida el repertori més clàssic i els huitanta músics també interpretaren peces dels compositors Benjamin Britten (1913-1976) i Johannes Brahms (1833-1897). Cal destacar que al llarg dels vora vint anys de trajectòria, l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València ha cultivat també aquesta línia i ha abordat obres de gran dificultat i projecció per a qualsevol orquestra, entre les que destaquen ‘Éclairs sur l’au-delà’ de Messiaen, ‘Háry János’ de Kodály, ‘El sombrero de tres picos’ de Falla, ‘Simfonia núm. 9’ de Dvorák, ‘Tableaux d’une exposition’ de Mussorgski, ‘Daphnis et Chloé’ de Ravel, ‘The Planets’ de Holst, ‘Scheherezade’ de Rimski-Korsakov o ‘Messa da Requiem’ de Verdi. Obres que ha interpretat en auditoris tan importants, com ara l’Austria Center Vienna, l’Auditori de Saragossa, el Palau de les Arts Reina Sofia de València i l’Auditori de Barcelona, entre altres.

El concert començà amb l’estrena absoluta de l’obra ‘Sull’ombra di un ricercare’, de José Miguel Fayos-Jordán, escrita per encàrrec de l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València. Nascut el 1980, el jove compositor valencià ha guanyat diversos premis de composició entre els quals destaquen el primer premi en el II Concurs Internacional de composició ‘Ciudad de Torrevieja’, diferents guardons internacionals, així com finalista del premi de Joves compositors Fundació Autor/SGAE, on l’any passat va aconseguir el segon premi.

A continuació, la formació dirigida per Hilari Garcia hi interpretà ‘Guia d’orquestra per a joves’, opus 34, de Benjamin Britten (1913-1976), que és una obra present en el repertori orquestral. A més, té un vessant pedagògic, ja que permet escoltar cadascuna de les famílies d’instruments (la corda, la fusta, el metall i la percussió) i els instruments solistes en cadascuna de les tretze variacions sobre el tema: des de la flauta i el flautí fins als instruments de percussió.

Per acabar el concert, l’Orquestra Filharmònica de la Universitat interpretà la ‘Simfonia núm. 4 en mi menor’, opus 98 de Johannes Brahms, obra estrenada en 1885 i que representa la culminació del Brahms simfònic i potser és, de les seues quatre simfonies, la que millor exhibeix la combinació de lirisme i mètode.

Però, a banda d’aquest concert d’obertura i les Serenates al Claustre, que reuneixen milers de ciutadans cada any, la Universitat de València aposta per acostar la música a la ciutadania i ofereix cada setmana concerts gratuïts en diversos auditoris universitaris: la Capella de la Sapiència de La Nau, el Jardí Botànic de la Universitat de València i el Col·legi Major Rector Peset. Són concerts sempre de música de cambra que recuperen compositors del nostre àmbit, però també les figures clau de la història de la música, com ara R. Wagner, R. Strauss, L. van Beethoven, W. A. Mozart. El cicle de tardor inclou catorze concerts.

Tota la programació ací:

L’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València
Fou creada l’any 1995 amb la finalitat de donar formació d’alta qualitat en interpretació orquestral, amb professorat especialitzat per a cadascuna de les famílies instrumentals. Està integrada per una plantilla de huitanta joves estudiants, majoritàriament universitaris, l’edat mitjana dels quals és de vint anys. Des de la seua creació fins al 2010 va estar dirigida per Cristóbal Soler i des del 2011 el seu director titular és Hilari Garcia.

A més, cal destacar que la seua activitat es realitza de manera estable amb dos assaigs setmanals al llarg de tot el curs acadèmic, cosa que li permet abordar amb solvència un repertori de gran dificultat i projecció. Entre les obres més destacades que l’orquestra ha interpretat fins ara s’han de remarcar ‘Éclairs sur l’au-delà’ de Messiaen, ‘Háry János’ de Kodály, ‘L’Oiseau de feu’, ‘Pétrouchka’ i ‘Le sacre du printems’ d’Stravinsky, ‘El sombrero de tres picos’ de Falla, ‘Simfonia núm. 9’ de Dvorák, ‘Tableaux d’une exposition’ de Mussorgski, ‘Daphnis et Chloé’ de Ravel, ‘The Planets’ de Holst, ‘Scheherezade’ de Rimski-Korsakov, ‘Messa da Requiem’ de Verdi, etcètera.

L’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València ha realitzat nombrosos concerts a diferents auditoris, entre els quals destaquen el Palau de la Música de València, l’Auditori de Saragossa, el Palau de les Arts Reina Sofia de València, l’Auditori de Barcelona, l’Austria Center Vienna, etcètera.

És membre de l’Associació Espanyola de Joves Orquestres (AEJO) i de la Xarxa Europea d’Orquestres Universitàries (ENUO).

El Taller de Lutheria Sergi Martí (http://www.tallerdelutheria.com) col·labora amb l’Orquestra en el manteniment i cura dels instruments de corda. Les seues activitats es realitzen amb el patrocini del Patronat d’Activitats Musicals de la Fundació General de la Universitat de València i Banco Santander.

Hilari Garcia Gázquez, director
Naix a la Pobla Llarga en 1975. Compagina els estudis musicals de viola i piano amb els estudis de Filologia a la Universitat de València, on es llicencia amb premi extraordinari. Posteriorment ingressa, per oposició, en el cos de professors d’ensenyament secundari i batxillerat en l’especialitat de Llengua i Literatura, cosa que el condueix, poc després, a treballar com a tècnic lingüístic en la Conselleria d’Educació de la Generalitat Valenciana.

Inicia les seues activitats com a director d’orquestra amb el mestre Cristóbal Soler i l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València. Posteriorment obté el títol superior de Direcció d’Orquestra, també amb premi extraordinari, al Conservatori Superior de Música Joaquín Rodrigo, on estudia amb els mestres Manuel Galduf i Eduardo Cifre.

Entre els anys 2008 i 2009 amplia la seua formació musical a l’Haute École de Musique de Ginebra (Suïssa) i al seu Centre de Musique Ancienne (CMA). Durant la seua estada a Ginebra treballa amb els mestres Celso Antunes (Direcció de cor), Laurent Gay (Direcció d’orquestra), Nicolas Bacri (Composició i Orquestració) i Leonardo García Alarcón (Música antiga i barroca), alhora que assisteix a diferents classes magistrals de mestres prestigiosos com Simon Rattle, Jorma Panula, Marek Janovski o Charles Dutoit.

Ha sigut director assistent de la Jove Orquestra de la Generalitat Valenciana (JOGV) i de l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València (OFUV) i ha dirigit diverses orquestres nacionals i internacionals com l’Orquesta Sinfónica del Teatro Chapí de Villena, l’Orquesta Sinfónica de Albacete (OSA), l’Orchestre Symphonique HEM Genève (Suïssa) i, recentment, la Palestine Youth Orchestra (PYO), la Joven Orquesta Nacional de España (JONDE), la Joven Orquesta de Centro América (JOCCA) i l’Orquestra de València.

A hores d’ara pertany, també per oposició, al cos de professors de música i arts escèniques, en l’especialitat d’Orquestra i, des de 2011, és director titular de l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València.

Link al programa:

Data d'actualització: 22 d'Octubre de 2014