Estàs a: > > La Universitat d’Estiu de Gandia conclou amb una taula redona sobre territori, municipis i estratègies

La Universitat d’Estiu de Gandia conclou amb una taula redona sobre territori, municipis i estratègies

Sacramento Pinazo

Sacramento Pinazo

La XXXI Universitat d’Estiu de Gandia va concloure dimarts, 29 de juliol, amb una taula redona titulada ‘Estratègies i municipis’, que comptà amb la presència del vicerector de Participació i Projecció Territorial de la Universitat de València, Jorge Hermosilla.

L’acte de cloenda va tindre lloc al Centre Internacional de Gandia de la Universitat de València (carrer Tossal 8).

D’altra banda, la seu de la UEG va acollir, eixe mateix dia, la presentació de dos cursos. Sacramento Pinazo és professora titular de Psicologia Social en la Universitat de València i coordinadora del curs ‘Per què diuen amor quan volen dir sexe? Amistat, amor, sexualitat... bones relacions hui i al llarg de la vida’. El curs ha tractat d’explicar als alumnes quins canvis sofreix el cervell quan ens enamorem i ens desenamorem. Durant el curs s’han analitzat assumptes com què passa quan la relació no funciona, què coses cal fer o com actuar davant eixa situació.

Diverses preguntes a les quals la psicòloga ha respost que el més important és saber escoltar als altres, posar-se en el lloc de l’altre, estar obert a coses noves, no censurar o anticipar-se en la recerca del que la parella desitja.

Pinazo s’ha referit a tres factors clau en una relació de parella: la intimitat, la passió i el compromís, que a la vegada ha qualificat com a aspectes psicosocials de l’amor. Segons un estudi, entre un 2 i un 5% de les parelles mantenen el seu amor a llarg termini; d’altra banda, l’estudi contempla que l’amor sols té 900 dies de vida. Respecte a aquesta data, la coordinadora del curs ha insistit en que “quan aquest termini se supera, la relació continua a la baixa, el que obliga a la parella a alimentar-la amb passió si vol fer-la durar”.

La professora de la Universitat de València també ha fet referència al porno, com una activitat que cada vegada és més consumida entre el sexe masculí. Els efectes que produeix el porno sobre la parella són “una idealització de la situació en parella o la demanda per part de l’home de les mateixes relacions sexuals que visualitza en el porno però que no solen traslladar-se a la vida real”.

Sacramento Pinazo també ha explicat que cada vegada som menys tolerants, aguantem menys coses de la parella, és per això que “hem d’aprendre a controlar les emocions i una bona opció és el mindfullness, una tècnica d’atenció plena que té part de relaxació i part de meditació i que serveix per a reduir l’estrés en les relacions”.

Pinazo ha assenyalat que cada vegada són més les parelles que acudeixen a teràpia, degut a que no se suporten i tenen problemes de comunicació. A juí de la psicòloga, “l’existència d’un intermediari professional sempre ajuda a resoldre els problemes”. En aquest punt, Pinazo ha comentat que la falta de comunicació i la immediatesa estan influint de manera negativa en les parelles.

Per últim, la psicòloga ha volgut fer referència als estudis de neuroimatge que “reflecteixen quines zones del cervell estan actives i quines no s’han desenvolupat degut a la falta d’afecte”. Segons ha afegit Pinazo, “és el cas de xiquets que han sigut abandonats i que ara tenen problemes d’adaptació i falta d’empatia, la qual cosa porta a aquests xiquets a dur a terme conductes delictives en la seua adolescència”.

Pedagogia de la mediació
Laura Garcia és vicedegana de la Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació en la Universitat de València i coordinadora del curs ‘Convivència, conflicte i ciutadania. El sentit pedagògic de la mediació’. Laura Garcia i Claudia Català, educadora social de l’IES Tirant lo Blanch, han estat les encarregades de presentar en roda de premsa aquest curs que tracta de donar a conèixer i aprofundir en l’estratègia de la mediació i el seu sentit pedagògic.

Segons ha assenyalat Garcia, “la mediació ajuda a enfortir la ciutadania i a millorar la convivència en els centres escolars”. A més d’oferir una visió teòrica d’aquesta temàtica, el curs se centra en escenaris concrets en què la mediació s’ha anat consolidant com a instrument de notable utilitat i en la pràctica de competències necessàries per a dur a terme processos de mediació. La coordinadora del curs ha incidit en les noves estratègies que “han sorgit degut al canvi en la societat, en les escoles i en el propi alumnat i que desemboquen en la millora d’una disciplina que ja no és només sancionadora, sinó educativa”.

D’altra banda, Català ha donat a conèixer el programa de convivència i mediació que ve realitzant des de l’any 2007 l’IES Tirant lo Blanch per tal de “mantindre una situació d’harmonia entre els alumnes”. L’objectiu d’aquest programa és, segons ha indicat l’educadora social, “fomentar la convivència entre l’alumnat i el professorat, donant un punt de protagonisme als alumnes, ja que són ells els intermediaris i els que dialoguen amb els companys que han tingut un conflicte”.

Claudia Català ha explicat que en la mediació es parla per torns i es redacta un acord entre els alumnes que més tard revisen els professors. Amb aquesta fórmula, “hi ha més participació i els alumnes adquireixen una responsabilitat afegida gràcies a que no tornaran a cometre les males conductes”. Ambdues han mostrat la intenció de que aquesta mediació en les aules “es trasllade a tots els escenaris de la vida”.

Documents adjunts:
Data d'actualització: 30 de Juliol de 2014

Aquesta web utilitza cookies amb una finalitat estadística i per a facilitar la seua navegació Més informació

Aceptar / Acceptar