Estàs a: > > Les estratègies per al progrés de la cuina i la participació ciutadana en la política valenciana, a anàlisi en la Universitat d’Estiu de Gandia

Fernando Flores

‘Estratègies químiques per al progrés de la cuina’ i ‘Participació ciutadana i canvi de model polític a la Comunitat Valenciana’ són dos cursos de la XXXI Universitat d’Estiu de Gandia. Dos dels seus responsables, el catedràtic Miguel de la Guardia i el professor Fernando Flores, respectivament, han oferit, aquest dimecres, sengles conferències.

Els catedràtics universitaris de Química Analítica de la Universitat de València Salvador Garrigues i Miguel de la Guardia són els encarregats de coordinar el curs ‘Estratègies químiques per al progrés de la cuina’. Durant el curs, els alumnes podran aprendre noves tècniques de laboratori amb les quals elaborar noves receptes culinàries. Segons ha assenyalat Miguel de la Guardia, l’objectiu del curs és “donar a conèixer i traure profit de les eines que els químics utilitzen a diari als laboratoris per a modificar les característiques dels aliments i que poden suposar una nova oportunitat de negoci per als restauradors”.

De la Guardia ha introduït l’alta cuina com un valor afegit que genera un desenvolupament industrial a més d’atraure un turisme de la qualitat. El catedràtic de Química ha indicat que “menjar i cuinar també és una activitat social que no és unidireccional” ja que té una doble vessant, ha dit, en la qual els professors mostren als seus alumnes aquestes tècniques però també esperen rebre noves idees de part dels estudiants. Miguel de la Guardia ha comentat que el curs tracta de ser el més divertit possible, amb una part teòrica, en la qual s’expliquen les tècniques, i una altra pràctica en la qual els alumnes realitzen liofilitzacions, rotaevaporació, centrifugació o ultrasons.

Per la seua banda, Salvador Garrigues ha nomenat la importància de la universitat com a lloc en el que poden interactuar els cuiners amb els químics compartint un espai que pot ser molt important per a la creació i la innovació en ambdues professions. Garrigues ha lamentat que a Espanya “hi ha llocs contats on existeixen línies de recerca relacionades amb aquesta tasca i que a més no estan a l’abast de tothom”.

Per últim, Salvador Garrigues ha conclòs que “s’ha de donar a conèixer els recursos dels quals disposa la Universitat i que sí posa a l’abast de tots els interessats en descobrir aquestes tècniques que tracten de posar en comú la tècnica amb la idea”. El químic ha incidit en la importància de començar a valorar el treball dels grans cuiners espanyols “que estan contribuint a donar a conèixer la marca Espanya i que estan continuant amb la gran tradició gastronòmica d’aquest país”.

Participació ciutadana i canvi de model polític
Fernando Flores és professor titular de Dret Constitucional en la Universitat de València i coordinador del curs ‘Participació ciutadana i canvi de model polític a la Comunitat Valenciana’ que ha finalitzat aquest dimecres. Al curs s’ha exposat de manera retrospectiva i propositiva la realitat de la participació ciutadana abordant el passat, el present i el possible futur de la intervenció ciutadana en la política. A més, els alumnes han analitzat diferents experiències dutes a terme per agrupacions com ‘Salvem el Cabanyal’, ‘Plataforma Feminista d’Alacant’ o ‘#Ontinyentparticipa’, que han estat un referent per la seua incidència en l’opinió pública i en l’agenda política.

Com a bon exemple d’èxit d’un moviment social, el professor ha explicat el cas del Cabanyal on l’Ajuntament de València vol dur a terme un Pepri amb el que destruirien un bé d’interés cultural com és el barri del Cabanyal. “Gràcies al moviment ciutadà ‘Salvem el Cabanyal’ i a la seua persistència per frenar les intencions del govern valencià, la justícia ha fallat que la intenció del Partit Popular és il·legal perquè destrueix patrimoni històric i, per tant, els populars deuen rectificar el pla previst per a la zona”, ha plantejat Flores.

En relació al títol del curs, el professor Flores ha assenyalat la importància de recordar com hem arribat a la crisi i com “la participació ciutadana es conforma com un element fonamental en la lluita pel canvi, sempre i quan aquesta participació es conjumine amb la formació de nous partits polítics, sindicats que treballen realment pels drets dels treballadors, mitjans de comunicació independents, entre d’altres”. Segons ha indicat el jurista, “cada vegada és més la gent que està reaccionant davant les actuacions polítiques i que s’uneix a diferents moviments socials per tal de defensar els seus interessos”. Amb aquesta implicació, Flores considera que encara que no “al nivell de fer tremolar al poder, sí està sent suficient perquè els partits polítics prenguen mesures i adopten canvis obligats pel moviment ciutadà”.

En resposta a la pregunta de si està d’acord amb la proposta del Partit Popular respecte a que la llista més votada aconseguisca l’Alcaldia, el professor de Dret Constitucional ha estat contundent en respondre que es tracta “d’un frau democràtic absolut dirigit a no perdre en les grans ciutats”. Fernando Flores ha assegurat que aquesta proposta no es pot negociar a un any de les eleccions locals ja que “hi ha molts elements que els ciutadans deurien comprendre abans de fer efectiu el seu dret al vot”.

Documents adjunts:
Data d'actualització: 25 de Juliol de 2014