Estàs a: > > Una exposició sobre la pintura psiquiàtrica espanyola del segle XX

Una exposició sobre la pintura psiquiàtrica espanyola del segle XX

Pintura psiquiàtrica. Col·leció Obiols

Pintura psiquiàtrica. Col·leció Obiols

Patrocinada per Caja Madrid, es la primera vegada que es mostren obres d´autors espanyols anteriors a la dècada dels anys 90 en una institució cultural

 

A través de l'exposició Pinacoteca psiquiàtrica a Espanya, 1917-1990, la Universitat de València pretén: "Situar en l'àmbit cultural, quelcom que generalment ha estat en l'àmbit de la psiquiatria", afirma la comissària de l'exposició, Ana Hernández. De fet, la proposta d'aquesta interessant exposició, que compta amb el patrocini de Caja Madrid, és mostrar des d'una perspectiva actual les principals produccions de pintura psiquiàtrica del segle XX a Espanya a partir de prop de dues-centes obres que s'han localitzat amb motiu d'aquest projecte expositiu a diversos centres hospitalaris espanyols i a diferents col·leccions privades.

Segons detalla la comissària, doctora en belles arts i terapeuta ocupacional en un centre de salut mental, fins ara, a Espanya, les poques exposicions sobre aquesta temàtica organitzades (al Museu Reina Sofía, de Madrid, en 1992; al Museu de Navarra, en 1996, i al MACBA, de Barcelona, en 2001) han estat molt puntuals i la procedència de les obres era Anglaterra, Alemanya, França, Suïssa o Àustria, en cap cas hi havia treballs pictòrics d'Espanya. Aquest és el principal atractiu d'aquesta mostra, que permetrà veure per primera vegada el treball de malalts mentals espanyols procedents de sis col·leccions privades i d'altres institucions, i plantejar el debat sobre quina ha estat la consiació a Espanya de la pintura psiquiàtrica.

L'exposició està organitzada per la Universitat de València, que la produeix a través de la Fundació General de la Universitat de València i l'Ajuntament d'Elx, i compta amb el patrocini de Caja Madrid.

Pinacoteca psiquiàtrica a Espanya, 1917-1990, que es podrà veure al Centre Cultural la Nau, de la Universitat de València, del 22 d'octubre al 24 de gener, aplega prop de dues-centes peces entre obres pictòriques i escultòriques (prop de cent cinquanta), altres objectes relacionats amb la psiquiatria (manuals, textos, fotografies, màquines...) i dos documentals, un sobre la història del manicomi de València, obra del psiquiatra Cándido Polo i del realitzador Guillermo Polo, i un altre sobre el desparegut Hospital de la Santa Creu de Barcelona, avui seu de la Biblioteca de Catalunya, de Josep M. Comelles, psiquiatra i catedràtic d'antropologia de la Universitat Rovira i Virgili.

La mostra està estructurada en vuit seccions: El primitiu i aliè; Geometries, arquitectures, màquines i altres invents; Àngels i dimonis; Pictoescriptures; Alienista/ alienat; Escenes hospitalàries; Melancolia; Localització de la bogeria, el cap com a al·legoria; Sons, deliris i monstres. Els distints apartats plantegen una lectura fonamentalment cultural i obvien la recerca d'un estil esquizofrènic o de la relació de les obres amb els símptomes o els diagnòstics mèdics.

La recuperació d'una pintura marginal 

Una de les tasques més costoses ha estat recopilar tot el material esposat. Es van començar a aplegar en 1980 textos sobre pintura psicopatològica publicats per psiquiatres, però va ser en 1997 quan va començar la investigació sistemàtica arran de la tesi doctoral que la comissària va escriure sobre aquest assumpte. El més costós va ser localitzar les col·leccions i comprovar si encara existien, ja que algunes van desaparèixer amb la guerra civil. A més, molts dels psiquiatres que col•leccionaven pintures dels seus pacients havien

Data d'actualització: 9 de Desembre de 2009

Aquesta web utilitza cookies amb una finalitat estadística i per a facilitar la seua navegació Més informació

Aceptar / Acceptar