Estàs a: > > Maria del Mar del Bonet i l’Orquestra Filharmònica de la Universitat, en la primera nit del Festival Serenates

Maria del Mar Bonet i Orquestra Filharmònica de la Universitat de València, en un assaig

Maria del Mar Bonet i l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València han inaugurat, dimarts 24 de juny, la 34 edició del Festival Serenates, organitzat conjuntament per la Universitat de València i la subdirecció de Música de CulturArts Generalitat.

Durant onze nits, la música torna al claustre de La Nau, l’edifici històric de la Universitat de València, que acull, a partir de les 22:30 hores, concerts gratuïts (amb invitació que cal recollir des d’una hora abans a la consergeria de l’edifici per la limitació de capacitat del claustre), que ha esdevingut un referent de la programació estival de la ciutat. Aquest festival té la col·laboració del Palau de la Música de València, l’Ajuntament de València (Regidoria de Joventut), la Fundació General de la Universitat de València, Banc Sabadell i la Fundación Cruzcampo del grup Heineken. L’Escola d’Art i Superior de Disseny de València ha assumit el disseny del cartell i l’escenografia.

En la primera nit del festival, la cantant mallorquina Maria del Mar Bonet interpretà ‘Bellver’, juntament amb l’Orquestra Filharmònica de la Universitat, dirigida per Hilari Garcia Gázquez. En aquest treball, que va obtindre el premi Cubadisco el 2011 de la ciutat de l’Havana, Bonet repassa tota la seua carrera en format simfònic. El concert va recollir els temes més significatius del seu univers musical, marcat per les influències mediterrànies. El repertori va incloure quinze cançons gregues, turques, sardes, italianes, catalanes i mallorquines, entre les quals també hi va haver espai per a les jotes i els temes propis seleccionats per la cantant.

Toni Cuenca es va encarregar dels arranjaments, dels quals la cantautora diu que “són molt lluminosos i que permeten que l’orquestra es pugui lluir”. A més, per a Bonet, cantar per segon any consecutiu a la Universitat de València, en el marc del Festival Serenates, ha constituït “un premi”. Precisament la Universitat de València li va atorgar la Medalla de la institució, en el marc del concert oferit l’any passat. Bonet afrontà aquest concert amb molta il·lusió, perquè si bé, apuntà, “estic acostumada a actuar amb un màxim de cinc músics, disposar de tota una orquestra, amb aquest mar de sons, és impressionant”. ‘Bellver’ ja l’ha interpretat acompanyada de l’Orquestra de Chicago i de Barcelona, entre altres formacions.

Atesa la limitació de la capacitat del claustre de La Nau, la Universitat de València va habilitar dos espais universitaris més per seguir en directe el concert de Maria del Mar Bonet amb l’Orquestra Filharmònica de la Universitat. El concert es pogué seguir retransmés a l’Auditori Joan Plaça del Jardí Botànic (c/ Quart, 80) i a la sala d’actes Sanchis Guarner de la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació (Av. Blasco Ibáñez, 32). L’entrada a la retransmissió era gratuïta i limitada a la capacitat dels espais.

Onze concerts per a onze nits a La Nau
L’edició d’enguany acull una programació eclèctica que aborda distints estils musicals, des del Renaixement a l’estrena d’obres contemporànies, així com qualsevol classe de formacions musicals.

Dins de la programació destaca la presència de cantants de renom com Maria del Mar Bonet, que actuarà demà, acompanyada per l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València, o el cantautor Amancio Prada (dia 25 de juny).

El món coral valencià estarà present en la programació amb tres concerts: l’Orfeó Universitari de València (29 de juny); Los Pequeños Cantores de València (1 de juliol), formació que celebra enguany el seu cinquanta aniversari; i el Cor de la Generalitat Valenciana, unitat artística dependent de CulturArts (5 de juliol).

La música de cambra estarà representada amb tres vessants completament diferents: un concert del grup Capella de Ministrers (27 de juny); un concert de música llatinoamericana, dedicat especialment a Astor Piazzolla, a càrrec del grup Zingerseptet (28 de juny); i un monogràfic de l’obra de piano del compositor valencià Manuel Palau interpretat el dia 2 de juliol per Bartomeu Jaume.

A més, el dia 4 de juliol, gràcies a la col·laboració del Palau de la Música de València, l’Orquestra de València oferirà un concert dirigida pel director de l’Orquestra Filharmònica de la Universitat, Hilari Garcia, en un bon exemple de col·laboració entre les entitats organitzadores d’aquest festival.

També la percussió tindrà un lloc destacat en Serenates. El concert del Grup de Percussió de l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València (26 de juny) i com a tancament del festival, el dia 7 de juliol, l’estrena absoluta de l’òpera de butxaca ‘El mal vino’, a càrrec del grup de percussió Amores que enguany celebra els seus vint-i-cinc anys d’existència. Aquesta òpera, dirigida per Paco Zarzoso, és una tragicomèdia musical que pretén trencar amb el concepte tradicional de l’òpera i unir veus líriques amb veus d’altres estils i per això comptaran amb les sopranos María García Maciá i Luca Espinosa, i el cantaor Miquel Gil. Segons ha anunciat Manuel Tomás, aquesta producció tindrà un recorregut posterior i es programarà en altres teatres.

Tots els concerts comencen a les 22:30 hores. L’entrada és gratuïta amb invitació que cal recollir a partir d’una hora abans del començament a la Consergeria de La Nau.

Documents adjunts:
Data d'actualització: 25 de Juny de 2014