Estàs a: > > València, vista a un metre de terra: nous circuits perquè els més menuts coneguen la seua ciutat

Teatre El Micalet

Amics i Antics Alumnes de la Universitat de València ha organitzat més d’una dotzena d’activitats per al pròxim mes de juny. Un passeig per la València mora i la visita al monestir de la Trinitat, a l’Albufera o al Micalet pel Corpus són algunes propostes. També es desplaçarà a la Marina Alta i estrenarà un nou projecte, ‘A un metre de terra’, una experiència dirigida als menuts de la casa.

És una iniciativa que, juntament amb Fil-per-Randa, tractarà de mostrar la ciutat de València, a través de circuits especials, a xiquetes i xiquets d’entre 6 i 12 anys, els quals estaran acompanyats pels pares, responsables adults o familiars. Aquesta activitat (14 de juny) inclou la visita al Teatre de la Societat Coral El Micalet, on el mestre Giner, una titella, parlarà de música i instruments; als jardins de la biblioteca del carrer Hospital per a conéixer la història de l’edifici i la importància de la lectura -els participants deixaran notes escrites per al fullet de la biblioteca-; al Col·legi de l’Art Major de la Seda; i a les places del Pilar i Viriato, on tots junts interpretaran cançons.

Castells i fortaleses
En la programació del juny no poden faltar les excursions pel territori valencià. El dia 1, el col·lectiu es desplaçarà fins a Vinaròs, on visitarà la macroexposició d’art sacre ‘La Llum de les Imatges’ i l’església-fortalesa d’aquesta localitat, un magnífic edifici del segle XVI construït per a complir una doble funcionalitat: servir com a temple i protegir la ciutat.

Les següents eixides seran el dia 15 a Dénia, concretament, als penya-segats de la Granadella, i a la Marina Alta, per a veure de prop les torres de defensa de la zona com ara les del Palmar i de l’aigua dolça, i les de l’Ambolo i del Cap de Moraira.

València, per dins i per fora
A partir del 8 de juny, es desenvoluparà el programa ‘València, per dins i per fora’, amb visites guiades i passejos als llocs més emblemàtics de la ciutat. Aquest dia, Amics es traslladarà a la València mora a través dels versos de mitja lluna. Guiats per l’actor Vicent Grande i el violí de Miquel Salvador, els visitants coneixeran la història de l’hamman o bany de vapor àrab, la forma usual adoptada pels banys públics en els regnes hispànics medievals. Es visitaran els Banys de l’Almirall, que van ser construïts en l’època cristiana a València. Són els banys públics de la ciutat que més temps han estat oberts: des del segle XIV fins el segle XX.

Una altra eixida programada per al mateix dia és ‘Sant Miquel dels Reis i L’Horta Nord’. Guiada per l’expert en Història de l’Art Fernando López, l’excursió consistirà en la visita a l’antic monestir de Sant Miquel dels Reis, seu de la Biblioteca Valenciana, així com l’horta que envolta aquest emblemàtic edifici.

Un altre edifici religiós que coneixeran els membres d’Amics aquest mes és el Monestir de la Trinitat, icona del Segle d’Or (21 de juny). Aquest conjunt monàstic, que es configura com un dels millors exemples de l’arquitectura gòtica valenciana, va ser fundat per la reina Maria de Castella, dona d’Alfons el Magnànim. En el seu interior, l’actor Vicent Grande i Miquel Salvador (violí) explicaran la història de Jaume Roig, metge, escriptor i autor de l’Espill, així com dels principals fons que atresora el monestir.

La nit del 21 de juny es farà un viatge molt especial, a través de l’oïda, a les veus i els sons d’Amèrica. Reunits al Jardí Botànic, els participants gaudiran de la interpretació d’una variada selecció de poemes i peces musicals. Es tracta d’un recital de música i poesia basat en una selecció de textos de Neruda, Juan Gelman i Cortázar, entre altres autors americans, interpretats pels actors Enric Puig i Ana Muñoz, que estaran acompanyats per l’oboè de Domènec Hurtado i el piano de Rafael Fenollosa, sota la direcció de Marisa Solís.

Les passejades per València finalitzaran el 22 de juny amb la pujada a la Torre del Micalet amb motiu de la celebració del Corpus. Des de la Sala de Campanes, escoltaran la melodia que anuncia la Diada del Corpus, després de visitar la Casa de les Roques i contemplar la cavalcada de la Degollà.

Altres activitats
D’altra banda, Amics se suma un any més a la Vela Llatina de l’Albufera. Serà els dies 21 i 23 de juny. En la primera jornada, hi haurà la regata tradicional i el dinar al bell mig del llac. En la segona, es navegarà a poqueta nit per a sopar després al mig de l’Albufera. Aquests passejos es faran acompanyats pel barquer Robert Sancanuto.

A més, la nit del 13 de juny, Amics proposa a les seues sòcies i els seus socis una nit d’estrelles a l’Observatori Astronòmic de la Universitat de València, una cita que té lloc alguns divendres de l’any amb motiu de les jornades de portes obertes que fa l’Observatori. Aquesta és una activitat gratuïta.

Alumni Comparteix i Club de Lectura
A més a més, el dia 3 arranca el projecte Alumni Comparteix, una nova proposta del col·lectiu de la Universitat de València per tal d’intercanviar coneixements i experiències entre els seus membres. La primera activitat són unes jornades sobre el Modernisme valencià a càrrec de Ferran Benavent, professor jubilat i membre d’Amics. La cita es compon d’una xarrada el dia 3 i una visita al Mercat de Colom de València el dia 6.

El dia 3, abans de la conferència de Ferran Benavent, es reunirà també el Club de Lectura d’Amics que, en aquesta ocasió, analitzarà el llibre ‘El mar’, de John Banville, guanyador del Premi Man Booker 2005.

+Info: www.uv.es/amics

Documents adjunts: