Estàs a: > > Presentació, en una taula redona a La Nau, del catàleg de l’exposició ‘Un conte de fantasmes per a adults’, de Chema López

Geles Mit, Chema López, Antonio Ariño, José Pedro Martínez, Ricardo Forriols i Vicente Ponce

El Patronat Martínez Guerricabeitia de la Fundació General de la Universitat de València va organitzar una taula redona el passat 18 de juny, a l’Aula Magna del Centre Cultural La Nau, amb motiu de la presentació del catàleg de l’exposició ‘Un conte de fantasmes per a adults’, de l’artista Chema López.

La mostra s’exhibeix a la Sala Martínez Guerricabeitia de l’edifici històric de la Universitat fins el pròxim 7 de setembre.

El catàleg, fruit del treball conjunt del Patronat Martínez Guerricabeitia i l’artista Chema López, ha estat dissenyat per Carrere & Geles Mit i ha sigut editat per Publicacions de la Universitat de València (PUV).

El vicerector de Cultura i Igualtat, Antonio Ariño, qui va presidir el debat, va assenyalar que, amb aquest treball, Chema López mostra, a través de contes, fantasmes i presències reals, “com la societat construeix la realitat”. “Per norma, l’art busca complaença en el públic i no ha de ser així, sinó que ha de generar una provocació. I Chema López ho aconsegueix: és transgressor i trenca els esquemes de l’espectador. Chema López no ens deixa indiferents i això ha quedat plasmat en el llibre ‘Chema López. Un conte de fantasmes per a adults’”, va manifestar.

Acompanyaren al vicerector en la taula de debat el director d’Activitats del Patronat Martínez Guerricabeitia, José Pedro Martínez; l’artista Chema López; el comissari de l’exposició, Ricardo Forriols; Geles Mit, de l’estudi gràfic Carrere & Geles Mit; i Vicente Ponce, doctor en Belles Arts de la Universitat Politècnica de València.

‘Un conte de fantasmes per a adults’, que es va inaugurar el passat 14 de maig, és un projecte dissenyat ex professo per l’artista Chema López per a la Sala Martínez Guerricabeitia en el qual va treballar durant quasi tres anys. Així, aquesta mostra es presenta com a una reflexió, mitjançant la pintura, sobre la importància de la imatge en la configuració de la retòrica del poder, tant en el plànol històric com en el propagandístic o el repressiu.

En aquest sentit, la relació entre la fotografia i la criminalització es converteix en l’eix estructurador de l’exposició, el qual dóna lloc a l’estructura mateixa del catàleg, dividit en quatre parts diferenciades: I. Espectres anònims (Els anys de plata i plom), que aborda Ricardo Forriols amb el text ‘L’esfinx sense secret o meditació sobre un altre cavall de joguina’; II. El fantasma de l’esperança i III. Presències reals (Entre bastidors), on Rosa Martínez-Artero analitza el retrat en l’obra de Chema López; i IV. Projeccions particulars (Sants d’alcova), on l’artista, a través del pseudònim Vicente Puig, revela els motius del pintor, tema plantejat també en l’exposició amb el documental ‘Angelitos Negros’ (el vídeo es pot visualitzar en aquest enllaç: http://links.uv.es/6Sj5fGN).

Els experts que han participat en l’elaboració del catàleg coincideixen en fer una anàlisi des d’un enfocament científic i acadèmic de la pintura de Chema López, així com del missatge que l’artista transmet a l’espectador a través de l’exposició: “Les imatges tenen el poder de construir l’imaginari col·lectiu”, diu.

Fins i tot, es troba en la publicació un disseny editorial i gràfic que respon a aquesta tesi. “És un catàleg proper al llibre que reprodueix conceptualment el recorregut de l’exposició, se centra en les seues línies argumentals, adquirint una funció artística i editorial que va més enllà de la mera catalogació de l’obra”, explica Geles Mit.

Al llarg de les 136 pàgines que conformen el volum es poden observar, ja no cada obra, cada quadre, sinó fotografies del mateix context expositiu, les quals es conjuguen hàbilment amb un contrapunt cridaner: els detalls, particularitats que tenen a veure amb la materialitat pictòrica i de caràcter purament formal, donant suport així al relat del llibre.

‘Un conte de fantasmes per a adults’ recull la producció més recent de l’autor i presenta una trentena de pintures de gran format acompanyades per una sèrie de dibuixos que actuen com a peu de pàgina dels quadres, dirigint, completant o confonent el seu sentit últim.

L’exposició, que compta amb el patrocini del Santander i la col·laboració de Heineken, es pot visitar de dimarts a dissabte, de 10 a 14 i de 16 a 20 hores; i diumenges i festius, de 10 a 14 hores. A més, es completa amb un servei gratuït d’activitats didàctiques (concertar a través del 677.027.357) i visites guiades (concertar a través del telèfon 96 386 49 22 o del correu electrònic visites.guiades@uv.es).

Chema López. Un conte de fantasmes per a adults. Col·lecció Catàlegs d’Exposicions. Publicacions de la Universitat de València, 2014. 136 pàgines.

Data d'actualització: 23 de Juny de 2014