Estàs a: > > L´exposició de Josep Renau arriba a Mèxic

L´exposició de Josep Renau arriba a Mèxic

L'exposició sobre Josep Renau produïda per la Universitat de València arriba ara a Mèxic, on podrà visitar-se fins el 10 de gener. La Societat Estatal per a l'Acció Cultural Exterior d'Espanya, Seacex, i el Centre Cultural Universitari Tlatelolco han organitzat aquesta itinerància de la mostra Josep Renau (1907-1982). Compromís i Cultura, que s'instal·la al Centre Cultural Universitari Tlatelolco (CCUT), un projecte estratègic de la Universitat Nacional Autònoma de Mèxic (Unam).

L'exposició és una producció de la Universitat de València i la Fundació General de la Universitat de València, la Societat Estatal de Commemoracions Culturals d'Espanya (SECC) i la Societat Estatal per a l'Acció Cultural Exterior d'Espanya (Seacex) i compta, a més, amb la col·laboració dels ministeris espanyols d'Afers Exteriors i Cooperació i de Cultura, a més de l'Ambaixada d'Espanya a Mèxic. Comissariada per Jaime Brihuega, a través de dues-centes cinquanta obres la mostra pretén rendir un merescut homenatge i contribuir a restituir la figura de Renau al lloc que li correspon en la memòria col·lectiva. Josep Renau va mantindre una presència especialment intensa en la cultura artística de la Segona República, tant a través de l'àmplia diversitat de la seua producció plàstica com amb els seus escrits de caràcter teòric i crític. Però també amb un compromís polític explícit i militant. De fet, va ser l'impulsor d'intenses polèmiques sobre el paper de l'artista i de l'intel·lectual en els processos revolucionaris que continuen constituint un punt de referència historiogràfic inexcusable.

La seua producció abasta quasi tots els gèneres de l'expressió visual contemporània, des de pintures de cavallet a fotomuntatges, mostrant una prodigiosa versatilitat que sintonitza sempre amb les diferents tendències estètiques dels successius moments històrics que li va tocar de viure. Per això a través de l'obra de Renau s'accedeix a llenguatges visuals que recorren territoris estètics que van des de l'Art Déco i el surrealisme d'encuny tel·lúric fins el constructivisme, passant per la Nova Objectivitat, la figuració geomètrica o les diverses maneres estètiques que va utilitzar l'Agit-Prop del seu temps. A tot això cal afegir la seua enorme habilitat per a emprar els instruments del disseny gràfic com a vehicle de comunicació de masses.

La seua dilatada sèrie de fotomuntatges The American Way of Life (1954-1966), per exemple, mostra, en paraules de Brihuega, "com Renau assumia una permeabilitat massmediàtica similar a aquella de la qual feia morbosa gala el pop art quan, per les mateixes dates, transgredia les fronteres del recinte dels gèneres artístics. Però Renau ho feia amb una diferència substancial, ja que si assumia la selva d'imatges circumdants era per a po atacar el cor mateix del context ideològic, econòmic i polític del qual estava brollant aquell univers dels mass media".

Data d'actualització: 5 de Novembre de 2009