Estàs a: > > Expocičncia, aquest dissabte, amb 70 activitats per a tots els publics

Expocičncia, aquest dissabte, amb 70 activitats per a tots els publics

Activitat de robňtica a EXPOCIČNCIA 2013

Expocičncia se celebra aquest dissabte, 24 de maig, al Parc Científic de la Universitat. Expocičncia 2014 concentrarŕ en un matí tot un seguit de tallers i entreteniments que aportaran color a la tasca quotidiana, meticulosa i rigorosa, que duen a terme les persones que treballen en aquest espai destinat a la investigació i a la transferčncia de coneixement. L’oferta d’aquest any abasta prop de 70 activitats i inclou la visita, mitjançant connexió amb el CERN, al Col·lisionador d´Hadrons.

En la presentació, el rector de la Universitat de València va reivindicar el valor social de la ciència. “La ciència –va dir Esteban Morcillo– contribueix a la democràcia. La ciutadania ha d’entendre que la ciència està present en tots els aspectes de la vida quotidiana. És l’única garantia de futur, està vinculada a la democràcia, al progrés de la societat, al seu benestar. Si volem un futur democràtic, una societat més justa, cal ser conscients que açò passa pel cultiu de la ciència”.

Per açò, el rector ha recordat les reivindicacions que comparteixen tant la CRUE com el CSIC: “És necessari la tornada dels pressupostos d’R+D+I dels anys 2008 o 2009”, va assegurar.

No obstant això, el rector va reconéixer que “no solament de diners viu la ciència, també són fonamentals les vocacions i per això una activitat com Expociència, que reuneix més de 4.000 persones que viuen la ciència durant una jornada, són fonamentals”.

Juan Antonio Raga va definir Expociencia com “un acte ciutadà que demostra que les persones s’interessen per la ciència i la valoren”. El director del Parc Científic va destacar així mateix la participació desinteressada d’investigadors i tècnics dels Instituts de Recerca, del personal i de les empreses del Parc i dels estudiants voluntaris que estan col•laborant en aquests moments amb l’organització.

D’altra banda, va anunciar com a activitat a destacar enguany la connexió en directe amb el CERN per a conéixer d’a prop el major accelerador de partícules del món, el Colisionador d’Hadrons que va trobar el Bosó de Higgs i en el projecte del qual van participar investigadors de l’Institut de Ciència Corpuscular (IFIC) de la Universitat de València i el CSIC.

Per la seua banda, José Pío Beltrán, coordinador institucional del CSIC a la Comunitat Valenciana, va subratllar que “són temps durs per a la divulgació científica, però l’esforç mereix la pena quan veus l’èxit que cada any viu Expociència, famílies senceres que la visiten i que gaudeixen de la ciència en tots els sentits”.

La sisena edició d’Expociència serà aquest dissabte, 24 de maig, de 10 a 14 hores, al Parc Científic de la Universitat de València (PCUV) . Es tracta d’una jornada de portes obertes al gran públic, destinada a tots aquells que desitgen gaudir d’un matí replet d’activitats lúdiques al voltant de la ciència.

Com ja és costum, els investigadors i empresaris del Parc Científic obriran les portes dels seus laboratoris per a mostrar-nos, de manera divertida i desinteressada, tot el seu potencial científic i innovador.

L’oferta d’aquest any abasta prop de 70 activitats. Hi haurà viatges estel·lars, pallassos científics, simuladors d’ala delta, visionàrium de 3D. Es podrà viure la física o endinsar-se en la màgia de la química; realitzar extraccions de DNA, observar mosques modificades genèticament, i fins i tot baixar a 100 metres sota terra per a visitar, mitjançant connexió en directe amb el CERN (Ginebra), l’autèntic Col·lisionador d’Hadrons.

Els sis Instituts d’Investigació situats en el Parc Científic, l’Observatori Astronòmic, el Laboratori de Processament d’Imatges (LPI), l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (ETSE) i una bona representació d’empreses del PCUV i també externes ultimen aquests dies els preparatius per a aquesta gran jornada de divulgació social del coneixement i de la innovació. L’aprenentatge i sobretot la diversió estan assegurats per a grans i menuts, professors i alumnes, famílies senceres i curiosos en general. Com en edicions anteriors, no faltarà la música ni tampoc el teatre.

Per a participar en aquesta festa només cal acostar-se al Campus de Burjassot-Paterna, a partir de les 10 hores. L’entrada és lliure i es pot accedir en vehicle propi –15 minuts des del centre de València– o en transport públic, tal com recomana l’organització, aprofitant que el tramvia (línia 4, parades TVV i Santa Gemma/Parc Científic) compta amb una parada en la mateixa porta del Parc.

La sisena edició d’Expociència compta amb la participació, a més, del Ministeri d’Economia i Competitivitat i de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia.

Més informació:
www.expociencia.org
www.facebook.com/expociencia.pcuv

Detall de les activitats
Tocar la biodiversitat. UVAT-Bio. L’activitat consta d’una explicació breu i didàctica dels diversos tipus d’organismes que habiten el nostre planeta. El visitant podrà interactuar amb material biològic, com ara fòssils, cranis, plantes i insectes, i observar microorganismes i altres materials amb la lupa i el microscopi.

Taller de realitat augmentada. ZIENTIA. Els alumnes de 4 a 16 anys provaran una nova forma d’aprendre interactiva, visual i molt divertida. Els més petits podran pintar personatges i fer que aquests cobren vida mitjançant una tablet. Els alumnes de secundària, amb l’aplicació Chemistry 101, podran tenir àtoms a les mans i tractar de combinar-los, descobrint que estudiar formulació inorgànica és molt més divertit quan es fa manipulant molècules.

Per a què serveix una mosca? VALENTIA BIOPHARMA. Descripció del cicle de vida de la mosca del vinagre, Drosophila melanogaster, i el seu ús com a model experimental en la cerca de nous fàrmacs.

No llances a perdre l’energia. Estalvia amb SPAIN INSULATION. Es pot pintar i muntar una casa 3D amb paper reciclat. Explicació i aclariment de dubtes sobre eficiència energètica i sobre com aconseguir estalvi energètic i millorar el confort a casa.

Mira alló que no es veu. SPAIN INSULATION. Projecció d’imatge termogràfica dels visitants en la paret. Explicació i aclariment de dubtes sobre aquesta tecnologia.

Veig microbis. L’objectiu primari d’una col·lecció de microorganismes i en concret de la Col·lecció Espanyola de Cultius Tipus (CECT) és la conservació de microorganismes purs d’una gran varietat d’hàbitats, en un estat viable, sense canvis morfològics, fisiològics o genètics.

El cuc multiusos. BIOPOLIS, SL. Mitjançant lupes binoculars i vídeo es podran observar cultius del nematode Caenorhabditis elegans, un petit cuc de només un milimetre de longitud que s’utilitza com a model animal en l’estudi de desordres metabòlics i malalties humanes, com ara l’Alzheimer o l’obesitat.

Treballar amb seguretat i salut. L’objectiu de la proposta és fomentar la idea de la prevenció de riscos entre la joventut. UMIVALE.

Microorganismes i aliments. Observació al microscopi i sembra de bacteris, llevats i fongs que participen en l’elaboració dels aliments. IATA.

Quina olor fan el aliments. Test d´olors per endevinar de quin aliment es tracta.

Assaboreix la física amb les gominoles. Tast de gominoles i apreciació del sabor.

Fruites màgiques. Fruites que no pesen, però fan olor i són saboroses. Què els ha passat? IATA

Iogurt a la carta. Fabricació de iogurts amb diferent composició i sabors. IATA

Microplant. El món interior de les plantes observat per tècniques de microscòpia i la seua micropropagació in vitro en medis de cultiu. En una taula es muntaran dues lupes binoculars amb càmera de vídeo que es connectaran a un PC portàtil i a un monitor. En una altra taula es realitzarà una pràctica consistent a tallar seccions de tija d’api, tenyir-les amb blau de toluïdina i observar els vasos conductors (xilema i floema) en una de les lupes. IATA IBMCP (CSIC-UPV)

Enzims i aliments. Explicació de la participació dels enzims en l’elaboració d’aliments. Experimentació amb l’activitat amilasa de la saliva i l’activitat catalasa del llevat. IATA.

3, 2, 1. Ignició! L’activitat consisteix en el llançament de diversos tipus de coets que funcionen propulsats amb aire a pressió, gas carbònic o aire i aigua. Són models molt senzills que qualsevol pot construir a casa amb materials fàcils de trobar. OAUV.

Taques solars. Espectroscòpia. Amb telescopis solars especials podrem veure la corona solar, fulguracions i taques solars. Amb un espectroscopi estudiarem l’espectre continu del Sol. Associació Valenciana d’Astronomia.

Grafè: l’hexàgon màgic. Es realitzaran models de paper de grafè que inclouen defectes de divers tipus útils per a controlar les propietats electròniques del material. S’inclou un microscopi que permetrà observar la superfície del grafit, material de què s’extrau el grafè. ICMUV (6)

Assemblatges naturals. Demostracions que expliquen com poden ordenar la matèria les forces naturals, com ara la força magnètica, la capil·laritat o la tensió superficial. ICMUV.

Jocs amb la llum. Demostracions que permeten explorar la matèria utilitzant la llum: llum làser, polarització, interferència, difracció, transmissió d’informació amb llum a través de fibra òptica. ICMUV.

Materials sorprenents. Activitats senzilles que mostren propietats sorprenents de diferents materials: polímers absorbents, materials de diferents densitats, materials que leviten. ICMUV.

Jo ho veig i tu no. Aquesta activitat proposa un divertit joc basat en una de les propietats essencials de la transmissió de la llum: la polarització. Mitjançant un monitor d’ordinador preparat a aquest efecte es demostrarà que la llum que emeten aquests equips a través dels cristalls líquids que configuren la imatge és una llum polaritzada i que la imatge resulta visible solament quan mirem la pantalla amb un filtre polaritzador adequat. ICMUV.

Nendo dango. Boles d’argila amb llavors. Aquesta tècnica recuperada pel microbiòleg i agricultor Masanobu Fukuoka és una manera de reforestar un espai verd o una zona enjardinada. Explicarem de manera senzilla la tècnica i cadascun dels visitants podrà realitzar-la posteriorment a la zona que considere idònia. Com a colofó es podran dur fruits de palmera fàcils de fer créixer. Hivernacle SCSIE i Jardí Botànic.

Observa l’univers des de les profunditats del mar. Els telescopis de neutrins ANTARES i KM3NeT (detectors gegants, de la grandària d’un quilòmetre cúbic, submergits al fons del mar Mediterrani, a més de dos mil metres de profunditat) són capaços de detectar neutrins procedents dels fenòmens més violents de l’univers, sense mirar al cel, sinó mirant cap al centre de la Terra. IFIC.

Som radioactius? Taller en què es descriu la naturalesa de la radioactivitat. Utilitzant detectors senzills es demostra l’existència de la radioactivitat ambiental, com per exemple la que es troba en materials de construcció o en substituts de la sal comuna. A més, s’expliquen els mètodes per a detectar la radiació, així com les seues múltiples aplicacions. IFIC.

Formigues i pugons. Observarem algunes espècies de formigues, les diferents castes i alguns comportaments clàssics dins del formiguer. També parlarem sobre la relació entre pugons i formigues i sobre els beneficis i els costos que té cada participant en aquesta interacció. Les formigues són insectes socials que presenten comportaments molt evolucionats. Per exemple, reconeixen els seus familiars i comparteixen l’aliment en funció d’aquesta relació. ICBiBE.

València biocampus iGEM 2014. L’equip València Biocampus, integrat per estudiants de la Universitat de València i de la Universitat Politècnica de València, exposaran el projecte amb el qual van participar i van guanyar el concurs internacional de biologia sintètica iGEM 2013, una competició en la qual van participar grups interdisciplinaris d’alumnes d’arreu del món. ICBiBE.

Animals vora mar. Animals vora mar és una col·lecció d’animals marins vius mantinguts en aquaris. Mol·luscos, eriçons, meduses, ascidis, puces de mar, cucs de tub, crancs i molts més. El públic podrà conèixer de primera mà l’elevada biodiversitat que es pot trobar fàcilment al nostre litoral. ICBiBE. Grup de Biodiversitat i Evolució de Cnidaris.

Els meus amics els paràsits. En aquesta activitat es mostra la gran diversitat de paràsits dels animals marins. D’una banda, es mostren amb la lupa binocular diversos taxons de paràsits de mamífers marins. D’altra banda, es realitza la dissecció d’exemplars de bacallarets per a l’observació de larves vives de nematodes del gènere anisakis. ICBiBE

Desxifrem el cervell. ICBiBE
Tortugues marines, cetacis i els seus paràsits. Es mostren diversos components de l´ecologia de cetacis i tortugues marines: alimentació i amenaces. Es mostra també la gran diversitat de paràsits, que observarem a la lupa. A més, es realitza la dissecció d´exemplars de maires per a l´observació de larves vives de nematodes del gènere Anisakis. ICBiBE.

Simulador de telescopi espacial. Els telescopis espacials de raigs X i gamma (g) ens mostren el costat més violent de l’univers. Forats negres, supernoves, galàxies actives, enigmàtiques explosions en raigs g ens donen pistes sobre l’origen dels elements químics, el naixement de les galàxies i les primeres etapes de l’univers. IPL.

El meu DNA favorit. 3 activitats diferents relacionades amb el món de la genètica evolutiva. En primer lloc, els visitants podran obtenir DNA de teixits animals i vegetals seguint un protocol simple basat en productes d´ús domèstic. La segona, se centrarà en fer origamis de paper amb l´objectiu d´entendre l´estructura del DNA. Finalment, els visitants podran fotografiar-se en les distintes etapes de l´evolució del ser humà. ICBiBE.

Visió infraroja. Espia a través de les parets. IPL.

Crea les teues pròpies molècules. Creació de molècules senzilles tipus aigua, etanol... i de més complexes com el ful·lerè, la cafeïna i els nanotubs de carboni a partir del model de pals i boles. ICMOL.

La màgia de la química. En la demostració de la màgia de la química es realitzaran una sèrie d’experiments químics senzills i divertits (reaccions acompanyades de despreniment de gasos, aparició/desaparició de color, despreniment d’energia, transformació de vi en aigua, bitllet incombustible, mini volcà, serp d’escuma, escriptura invisible, etc.). Tots els experiments són motiu de discussió i van acompanyats d’una explicació senzilla dels principi que els regeixen. ICMOL. Saló d´actes. Passe: 10:30h.

Cuinar a l’Àrtic. Activitat en què se submergeixen en nitrogen líquid elements quotidians (dolços, flors) i es mostra com es comporten a temperatures extremadament baixes. Els participants podran comprovar el comportament dels diferents materials, menjar llaminadures congelades, comprovar si una flor congelada es trenca. IFIC.

Genètica evolutiva
A la recerca de molècules. Comptar molècules en osteopatia, fluids ferromagnètics, teles conductores, com diferenciar quin oli és de millor o de pitjor qualitat mitjançant un làser. Excursió guiada a la planta zero de les nostres instal·lacions. Conversa amb un científic. ICMOL.

Hi ha estrelles, Sol i Lluna... El planetari és una fascinant presa de contacte del públic amb la ciència a través de l’astronomia. És una potent eina visual que permet l’espectador situar-se a la volta celeste, ja que aprèn a distingir l’Estel Polar, entre altres punts de referència. OAUV. Tiquet.

Física mèdica: fer visible l’invisible. Aquesta activitat se centra en l’àrea de la física mèdica. S’hi explica com es pot aplicar a la medicina el coneixement que s’obté en les diferents àrees de la física. En particular, es mostra com els coneixements acumulats al llarg dels últims anys sobre les partícules fonamentals es poden aprofitar en el diagnòstic i el tractament mèdics. IFIC. Sala Juntes.

Descàrrega de contenidors en simulador cooperatiu. Descàrrega de contenidors en un simulador cooperatiu. IRTIC. Tiquet.

Visor hologràfic. Es presenta un prototip de visor hologràfic en el qual es barregen elements virtuals amb elements reals. Es donarà una explicació tècnica sobre del seu funcionament. IRTIC.

Visionari. Gran pantalla cilíndrica amb la qual es podran veure fragments de projeccions amb uns espectaculars efectes 3D. IRTIC. Tiquet.

Deixar empremta – sensoritza el teu dispositiu bluetooth. Es tracta de sensoritzar els telèfons mòbils que porten el bluetooth activat. Després, a la nostra zona de l’activitat, es mostra en una pantalla el recorregut que ha realitzat a través del Parc Científic cadascun dels participants que han portat aquest dispositiu mòbil. IRTIC.

Tecnologia endevina. Un experiment que, mitjançant l’ús d’un scalextric, permetrà a l’ordinador endevinar la configuració en la qual un usuari disposarà una peça metàl·lica (un triangle d’imants) després de fer circular el vehicle pel circuit. IRTIC.

La música de les neurones. Un espectacle que combina la música i el teatre per a donar a conèixer el funcionament del cervell a través de la música. ESCUELA DE CIENCIA.

Química divertida per a fer màgia. Reaccions químiques úniques i espectaculars com les reaccions oscil·lants, les polimeritzacions, l’extracció de l’aire del poliestirè expandit, etc. Preparació de la pròpia dissolució “màgica”, que s’acoloreix agitant-la i perd el color deixant-la reposar. ICMOL.

Microrobòtica: ciència i joc. Taller de maneig interactiu de microrobots en tasques cooperatives i de competició. Amb comandaments de consoles de videojocs es controlen els moviments i les accions de microrobots per assolir diferents objectius, cooperant per completar tasques o competint entre els participants. ETSE-UV.

El meu cos és elèctric. ETSE-UV
Retroinformàtica i història dels videojocs. La retroinformàtica és una activitat que es pot definir com l’ús de computadors personals i consoles de videojocs que no es fabriquen actualment. L’activitat mostra en un entorn lúdic la història recent dels ordinadors personals i les videoconsoles i permetrà veure equips antics i jugar amb videoconsoles històriques. ETSE-UV

Bacteris caçadissolvents. Presentació d’usos de dissolvents industrials, efectes sobre el medi ambient i tecnologies per al seu control mitjançant processos biològics. Demostració de l’emissió de dissolvents per l’ús de pintures en esprai. Demostració de tractament d’emissions. Observació al microscopi. ETSE-UV.

Màquina recreativa RetroPI. Taller de maneig interactiu d’una miniconsola que reprodueix els jocs clàssics de màquines recreatives. Amb comandaments de consola es controlen els videojocs que s’han integrat dins d’una targeta de desenvolupament comercial denominada Raspberry PI, i se’n demostra la gran potència de processament de gràfics en poder ser mostrats en un monitor digital. ETSE-UV.

Sigues paleontòleg per un dia. Acostament del món de la paleontologia al públic en general. Tècniques de camp, treball al laboratori, identificació de materials. Pots portar minerals i fòssils de casa per identificar-los. Museu de Geologia UV.

Minerals i cristalls al nostre entorn familiar. S’intentarà explicar com es formen geològicament els minerals. Una de les seues característiques principals és la de ser cristal·lins. Per aquest motiu alguns minerals presenten formes geomètriques denominades cristalls. També es parlarà de forma elemental de la simetria cristal·lina. Facultat de Geologia.

Simulador ala delta B. Simulador de maneig d’un ala delta real utilitzant les últimes tecnologies de realitat virtual i visualització immersiva. IRTIC.

La biotecnologia verda mola!! VALGENETICS, SL. Per als adults l´empresa mostrarà la seua activitat científica en el camp del cultiu in vitro de plantes i microorganismes patògens de plantes. Per als xiquets, mitjançant diverses proves divertides podran obtenir el seu carnet de “Biotecnòleg verd¨ certificat per ValGenetics. Faràn proves: Composició d´una planta amb plastilina i qüestionari sobre el món de les plantes.

Microbiopuzle/microbiodibus. L’activitat consisteix a realitzar puzles i en l’acoloriment de dibuixos que tenen un tema orientat a l’aprenentatge dels beneficis i perjudicis dels microorganismes. CECT.

Nutrilàndia. IATA
El joc de les plantes en la nostra vida. És un joc on amb el qual s’aprenen dades botàniques. IATA.

Viu la física. Taller d’activitats per a xiquets: rellotge de sol, ninot equilibrista, submarí, hexàgon màgic, helicòpter. ICMUV. Aula del Cel.

Jocs interactius 3D. Lloc on els més petits podran realitzar diverses activitats en les quals entraran en contacte amb elements virtuals com si es tractarà d’ells mateixos. IRTIC. Tiquet.

Crea el teu propi blandiblú. Aquesta experiència consisteix a fabricar el conegut blandiblú a partir d’elements comuns de la vida diària com és la cola blanca, el bòrax i l’aigua. Per donar-li color s’utilitzaran colorants de pastís o substàncies fluorescents. Per veure’n els canvis de color es necessita un llum ultraviolat. La cola blanca és un dels adhesius més utilitzats per a enganxar papers o cartons. Químicament consisteix en un polímer: l’acetat de polivinil (PVA). ICMOL. Tiquet.

Robot pintor (taller accessible). Robot que pinta amb un retolador sobre paper continu. El robot es controla amb els peus. ETSE-UV.

Cercadors del bosó de Higgs a cent metres sota terra. En aquests moments ATLAS i el mateix LHC estan parats per tasques de manteniment i millora, la qual cosa significa que s’hi pot accedir, encara que de forma limitada, al recinte del detector cent metres sota la superfície. Allà, en una caverna artificial, hi ha el nostre colós de l’enginyeria. En aquesta activitat connectarem en directe amb la caverna d’ATLAS a través de videoconferència, i alguns científics de l’IFIC que estan treballant en el CERN ens ensenyaran la màquina i ens explicaran com funciona. Una activitat com aquesta es podrà fer enguany per última vegada, ja que l’any 2015 el LHC tornarà a funcionar i estarà prohibit accedir a la caverna. Aprofiteu l’oportunitat i veniu a veure el gegant de la física de partícules. IFIC. Saló d´actes. 12h.

ATLAS, un gegant per a atrapar partícules. En aquesta activitat us explicarem com funciona per dins un accelerador de partícules, com l’ATLAS, i què han de fer els científics per comprendre i interpretar les seues mesures. Per a això comptem amb una maqueta d’un accelerador de partícules i una reproducció d’ATLAS feta amb peces de Lego. Vingueu i feu una ullada a l’estrany i fascinant món de les partícules. IFIC

Data d'actualització: 23 de Maig de 2014