Estàs a: > > Esteban Morcillo: “La Universitat és una institució compromesa amb la solidaritat i la cooperació”

Foto de família del lliurament dels V Premis Manuel Castillo 2013

“La Universitat assoleix reptes i difon valors com la solidaritat, el voluntariat i la cooperació, valors que es troben al cor de tota la comunitat universitària”. Així es va pronunciar el rector de la Universitat de València, Esteban Morcillo, en el marc de l’acte de lliurament dels V Premis Manuel Castillo 2013.

El rector es va referir a la “qualitat” i l’“excel·lència” dels projectes presentats en aquest certamen, obert a l’àmbit nacional des del 2012, i va reivindicar l’educació com el “projecte més important per a la societat”. “Una societat que no estima l’educació com a valor fonamental, difícilment serà una societat justa. Per tant, l’educació mereix tot el seu respecte i el seu suport”, va dir.

Esteban Morcillo va presidir la cerimònia dels V Premis Manuel Castillo d´investigació i periodisme per la pau i la cooperació al desenvolupament humà, que va tindre lloc a l’Auditori Joan Plaça del Jardí Botànic el passat 20 de maig, acompanyat pel rector de la Universitat Politècnica de València, Francisco Mora; la directora general d’Integració, Cooperació i Inclusió Social de la Generalitat Valenciana, Herminia Palomar; el vicerector d’Internacionalització i Cooperació i president executiu del Patronat Sud-Nord, Guillermo Palao; el representant del llegat Manuel Castillo, José María Álvarez-Coque; el delegat del Rector per a Cooperació, José Miguel Soriano; i el president de la Coordinadora Valenciana d’ONGD, Fernando Contreras.

El rector Esteban Morcillo va lliurar el premi ex aequo en la categoria de Monografia Editada a Awatef Ketiti, professora de Comunicació Audiovisual del Departament de Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació de la Universitat de València, pel seu treball sobre la revolta social a Tunísia titulat ‘Societat civil i transicions en el Nord d’Àfrica: diagnòstic de la societat civil a Tunísia’ (Editorial Icària), emmarcat en un projecte col·lectiu de recerca més ampli que s’estén a altres països del nord d’Àfrica, com el Marroc, Egipte o Algèria.

L’al·locució d’Awatef Ketiti va estar dirigida, especialment, a les dones. “Aquesta recerca m’ha permés confirmar que les dones són essencials en els canvis socials i que la ciutadania de la dona és indisociable d’una vertadera democràcia, per tant, sense drets de les dones no pot haver-hi una democràcia real”, va afirmar.

Altre premi ex aequo va ser lliurat pel rector de la Universitat Politècnica de València a la professora Alejandra Boni, coautora de la monografia ‘Human Development Capabilities Re-imagining the university of the twenty first century’ (ed. Routledge) junt amb Melanie Walker, sobre l’enfocament de capacitats en la universitat. Francisco Mora va definir els premis Manuel Castillo com a símptoma de “prosperitat social”. “El llegat de Manuel Castillo i la creació del Patronat Sud-Nord al si de la Universitat de València ens permet recordar l’essència de la universitat: el coneixement posat al servei de la societat”, va assenyalar.

La professora Alejandra Boni, per la seua banda, es va referir a la institució superior acadèmica com a responsable en “la formació de professionals que poden canviar un món plagat d’injustícies socials i mediambientals” i va destacar la importància de la “contribució de la universitat al desenvolupament humà per tal de millorar la qualitat de vida de les persones”. És en aquestes idees on resideix la tesi de la seua investigació, un treball publicat íntegrament en anglés i que és previsió de les autores realitzar una segona edició en castellà.

Categoria de Reportatge Periodístic
En la categoria de Reportatge Periodístic, va ser premiat el col·lectiu Zompopo per la producció del documental ‘Cocineras’, sobre un projecte de fogons millorats de una comunitat rural de Nicaragua d’escassos recursos. Van rebre el premi, lliurat per Fernando Contreras, Elena Carrillo i Jon de la Rica (idea original) i David Fàbregas (director del documental), a través de Francesc Fàbregas, pare de David, ja que els guardonats es troben a Amèrica Llatina com a cooperants.

No obstant això, es van comunicar amb l’auditori per vídeo. “La cuina a foc obert és un problema de salut i medi ambient d’escala mundial”, va dir Jon de la Rica. Amb l’objectiu de resoldre aquesta problemàtica des d’una perspectiva de gènere, el col·lectiu Zompopo va voler difondre la tasca que està realitzant-se a Nicaragua. “Si et vols comunicar, si vols expressar-te, agafa una càmera i fes-ho. Sols necessites tindre voluntat”, asseverà el director de la cinta premiada.

Comerç Just a la Xina
Finalment, la categoria d’Obra de Recerca Inèdita, nova modalitat introduïda en la present edició, va ser atorgada a Marta Gil, doctoranda d’Economia Social de la Universitat de València, pel treball ‘Situació actual del Comerç Just a la Xina’, dirigit pel professor de la Facultat d’Economia Rafael Currás. Va lliurar el premi Herminia Palomar i el va arreplegar, en representació de la guardonada que es troba a la Xina, Juanjo Martínez, d’Oxfam Intermón.

La recerca de Marta Gil, que serà publicada en la col·lecció La Nau Solidària, coordinada pel Patronat Sud-Nord en col·laboració amb el Servei de Publicacions de la Universitat, explora i analitza les possibilitats de Comerç Just a la Xina. Quina és la situació i les possibilitats d’un país com la Xina d’establir formes de Comerç Just? A aquesta pregunta respon Marta Gil en el seu treball.

Per carta va traslladar a la sala les seues consideracions, com ara “promocionar les alternatives de comerç just i responsable per a tots els agents implicats en el procés”. “La Xina és un mercat molt específic amb particularitats pròpies i amb previsió d’erigir-se com a primera potència mundial en menys de deu anys”, va explicar.

Per a la investigadora, el Premi Manuel Castillo suposa “un reconeixement al Comerç Just com a element d’eradicació de la pobresa en el món”. “El que pretén aquesta recerca és convertir el ‘made in China’ que tots coneixem en un referent de qualitat, respectuós i que compleix amb els drets humans”, conclogué.

El jurat de la cinquena edició dels Premis Manuel Castillo 2013 ha estat format per expertes i experts en l’àmbit de la cooperació i ha comptat amb la col·laboració de la Xarxa Espanyola d’Estudis sobre el Desenvolupament (REEDES) i la Coordinadora Valenciana d’ONGD.

Estrena en primícia del documental ‘Manuel Castillo i el Patronat Sud-Nord’
La gala de lliurament dels Premis Manuel Castillo va acollir l’estrena en primícia del documental ‘Manuel Castillo i el Patronat Sud-Nord. Cooperació al desenvolupament de la Universitat de València’, impulsat per la Presidència Executiva del Patronat amb el suport del Ple.

El documental va ser presentat per Nuria Tabanera, professora d’Història Contemporània de la Universitat de València i directora de la cinta, qui va reivindicar la figura de Manuel Castillo (1869-1964), el llegat de la seua família i el seu compromís per l’educació i la solidaritat, així com els valors dels republicans exiliats en la guerra civil.

José María Álvarez-Coque, per la seua banda, va subratllar tres atributs d’aquest audiovisual: “És necessari, perquè és un referent positiu per a la cooperació; és oportú, perquè encara vivim una segona generació que va conviure amb aquella altre que va viure èpoques emocionants; i és actual, perquè hi ha un paral·lelisme evident entre les il·lusions de la generació de Manuel Castillo i les de la generació actual, que són transformar la societat”.

Manuel Castillo va fer una important donació a la Universitat per a promoure la formació universitària entre persones d’escassos recursos provinents de països empobrits, així com per a estimular els estudis sobre la pau a través del Patronat Sud-Nord. Aquest documental s’endinsa en la seua figura, un home de fortes conviccions republicanes i de profund compromís social, que va destacar pel seu convenciment que l’educació és l’eina per a progressar en la dignitat humana i per a superar la pobresa.

Trajectòria dels premis
L’organització dels Premis Manuel Castillo és una iniciativa del Patronat Sud-Nord de la Fundació General de la Universitat de València amb la qual es compleix amb el llegat de Manuel Castillo, professor que va exercir a València, però que va haver d’exiliar-se a Mèxic, després d’haver treballat a la Universidad de Salamanca i a Càceres, deixant així el seu llegat a la Universitat per a contribuir al foment dels estudis sobre la pau i la cooperació entre pobles i nacions.

Amb aquests guardons, creats en 2009, es pretén reconéixer i difondre els resultats de més interés per a la societat espanyola sobre la cooperació internacional, la pau i la seua contribució al desenvolupament humà i sostenible dels pobles en el món.

Més informació en el web:
www.uv.es/premimanuelcastillo

Data d'actualització: 19 de Juny de 2014