Estàs a: > > IV edició del festival internacional de Fotoperiodisme, PhotOn Festival

IV edició del festival internacional de Fotoperiodisme, PhotOn Festival

Photon. The believers project, de Jordi Pizarro

La Nau de la Universitat és seu, per quart any consecutiu, del Festival Internacional de Fotoperiodisme a València ‘PhotOn Festival’. A més d´haver concentrat el gruix d’activitats de Photon (debats, projeccions i tallers), acull dues exposicions amb les quals es pretén posar en valor el compromís del fotoperiodisme.

Les exposicions, inaugurades el passat 12 de maig, es perllongaran tant a La Nau com en un circuit que reuneix altres espais de la ciutat i que inclou centres com l’IVAM, el Mercat Central, la Sala Lametro i La Llotgeta.

La Nau acull dues exposicions en el marc d’aquest certamen, que pretén posar en valor el compromís del fotoperiodisme, segons van presentar en conferència de premsa Antonio Ariño, vicerector de Cultura i Igualtat de la Universitat de València; Juan López-Blat, Fundació Cañada Blanch; María Aranguren, Sala Lametro; i Tania Castro, associació Documenta.

El vicerector va destacar la importància d’un festival amb “el fotoperiodisme i el compromís social’ com a comú denominador per a “abordar les problemàtiques contemporànies amb la potència extraordinària de les imatges”.

Fins el 27 de juliol, s’ha instal·lat al Claustre de La Nau ‘The Belivers Project’, de Jordi Pizarro, un treball documental d’aquest fotògraf que cerca donar resposta a la pregunta per què creu la gent?, i com la religió, a través dels segles, s’ha utilitzat per a narrar el propòsit de l’existència humana. Com a part d’un projecte en curs, i a llarg termini, ‘Els creients’ explora les comunitats religioses a deu països de quatre continents. En la seua obra, Jordi Pizarro busca documentar i comprendre com es formen les comunitats a través de la religió, o, al contrari, com es reforcen les creences mitjançant la preservació de les tradicions i com la fe s’enforteix mitjançant la realització de rituals, compartint una mateixa interpretació de la veritat. Jordi Pizarro també es proposa demostrar que la fe i la pràctica religiosa estan intrínsecament lligades a la vida humana. Que les pràctiques culturals de la fe són diferents, però la cerca de la veritat continua sent comuna a tots.

‘Els creients’ també se centra en els grups minoritaris i les religions que hi ha dins d’una societat de creients d’una fe diferent. Se centra en com les comunitats poden aïllar-se o ser aïllades, i que la fe serveix per a enfortir les persones que en serven els rituals i el dret de dur-los a terme amb feroç convicció i passió. Aquest treball és una peregrinació en si mateix per desentranyar la complexitat de la fe humana.

Jordi Pizarro (Barcelona, 1985) viu actualment a Nova Delhi (Índia), on cobreix les últimes notícies al sud-est asiàtic mentre du a terme treballs personals. Actualment representa l’agència italiana ‘Contrasto’.

El seu treball s’ha publicat en diferents revistes com TIME, Sunday Times Magazine, Forbes o El País, entre altres. Ha estat seleccionat en Descubrimientos PhotoEspaña, Photodays Festival Rovinj (Croàcia), Festival Lumix per a joves Fotoperiodistes (Hannover, Alemanya). Té dues mencions d’honor en IPA (Premi Internacional de Fotografia, Los Angeles-EUA) i ha estat mereixedor de la beca Ernesto Bazán (Brasil).

La Sala Oberta de La Nau, l’edifici històric de la Universitat, acull fins el 22 de juny de 2014 l’exposició ‘The Fence: Go no Go’, de José Colón (nascut el 1975 a Albaida de l’Aljarafe, Sevilla), que ens acosta a un tema de gran actualitat: les tanques de Melilla. Aquesta exposició recorre les fronteres del sud d’Espanya i el nord del Marroc: registra els intents d’un mar d’immigrants que arrisquen tot el que tenen a la recerca d’una vida millor. ‘The Fence: Go no Go’ ens porta per les vores d’Europa, on els emigrants intenten aconseguir el nord d’Europa, a través de camins il•legalitzats. Ens acosta a les diferents formes i maneres que utilitzen les persones en situació irregular per intentar creuar aquesta zona de l’anomenada ‘Porta d’Europa o fronteres de Schengen’. Amb la seua fotografia, José Colón busca posar rostre a aquells que generalment estan ocults, i plantejar preguntes sobre la immigració, un problema clau per al debat social a Europa, i molt particularment a Espanya. Sobre el seu treball, Colón assenyala que “sense parlar, només amb l’observació, el meu treball és viure el que veig, i espere que això es veja en les meues imatges, perquè trobe que si vius intensament el que veus, estàs viu”.

Conferències, projeccions i tallers amb el fotoperiodisme com a ‘leitmotiv’
La setmana del 12 al 17 de maig va estar plena d’activitats. El Claustre de La Nau va acollir, en sessions nocturnes, un cicle de cinema amb documentals relacionats amb el món del fotoperiodisme i el compromís social. El dia 12 es projectà ‘Universo Railowsky’, un documental en clau d’humor que, al llarg dels 61 minuts que dura, relata les dificultats de l’amo de la llibreria per mantindre el negoci, els seus eterns dubtes sobre si val la pena tant esforç, i com diferents col·legues i fotògrafs l’animen a seguir. La projecció comptà amb la presència del protagonista, Juan Pedro, i dels directors Rafa Casañ i David Molina.

Dimarts 13 es projectà, juntament amb Amnistia Internacional, el curtmetratge d’Esteban Crespo ‘Aquel no era yo’, que va aconseguir el Goya 2013 al ‘Millor Curtmetratge de Ficció Español’ i ha estat un dels cinc nominats per a optar a l’Oscar en la categoria de ‘Millor Curtmetratge’; i dimecres 14, ‘Reportero’, que explica la història d’un periodista i els seus col·legues en un seminari mexicà.

A més, entre dijous i dissabte el públic que va acudir a La Nau va conéixer les vivències dels fotoperiodistes a través del relat de les seues experiències. Dijous 15 van intervindre Anna Surinyach, fotògrafa de Metges sense Fronteres, i Pep Bonet a les Aules Seminari de l’edifici històric. L’Aula Magna va acollir les conferències de divendres 16 amb Equip REVELA i David Ramos, i dissabte 17, José Colón.

La cloenda de Photon, dissabte 17, a l’Aula Magna de La Nau, va anar a càrrec del fotoperiodista Ricardo García Vilanova, que va estar segrestat vora 200 dies a Síria.

Es pot trobar tot el programa amb horari detallat en:

Data d'actualització: 23 de Maig de 2014