Estàs a: > > Les obres de Mavi Escamilla i Miki Leal guanyen la 12a Biennal Martínez Guerricabeitia

Les obres de Mavi Escamilla i Miki Leal guanyen la 12a Biennal Martínez Guerricabeitia

Els artistes posen juntament amb els organitzadors de la Biennal

Els artistes posen juntament amb els organitzadors de la Biennal

Les obres de Mavi Escamilla, ‘Senyora B’, i Miki Leal, ‘In ictu oculi’, han sigut les guanyadores de la 12a Biennal Martínez Guerricabeitia. Així ho ha decidit, per majoria, el Ple del Patronat, que ha hagut de triar-les d’entre les vint peces presentades a l’exposició que es va exhibir al Centre Cultural La Nau fins el 30 de març.

Una vegada tancada la mostra, les obres passaran a mans del Patronat Martínez Guerricabeitia, el qual les afegirà com a part de la seua col·lecció dins de la Universitat de València, la més important del gènere gestionada per una universitat pública –està formada per més de cinc-centes peces–. De fet, la Biennal és el principal mecanisme pel qual es regeix l’adquisició d’obres per part del Patronat, fent créixer així el seu valuós patrimoni artístic de contingut polític i social.

A juí del Ple, que s’inscriu en la Fundació General de la Universitat de València, les obres d’Escamilla i Leal “són les que més s’han adaptat a la col·lecció i l’esperit del Patronat”, així com al lema d’aquesta Biennal, basat en l’avarícia i que porta per títol una de les més famoses expressions del deixeble Sant Pau, popularitzada per Sant Agustí en ‘De Libero Arbitrio’: ‘Avaritia omnium malorum radix’ (‘L’origen de tots els mals és l’avarícia’). A més, s’ha tingut en compte la qualitat artística dels autors, “joves i amb una trajectòria consolidada que, tanmateix, encara es projecta cap a un llarg recorregut”, afirmen.

L’obra d’Escamilla, un panell de 190 x 190 centímetres, és una pintura realitzada sobre llenç per a la qual ha utilitzat com a tècnica encàustica i tinta xinesa. Per la seua banda, la tècnica empleada per Miki Leal és aquarel·la i acrílic sobre paper i les mesures de l’obra són 152 x 220 centímetres.

L’adquisició de les obres s’ha fet oficial amb la recepció dels artistes en la mateixa sala on s’exhibeixen ambdues peces des del passat 13 de febrer, per part del vicerector de Cultura i Igualtat de la Universitat de València, Antonio Ariño; el director d’Activitats del Patronat Martínez Guerricabeitia, José Pedro Martínez; i els patrocinadors de la mostra, María Fayos, en representació de Banco Santander, i Carlos Mataix, de la Fundación Cruzcampo del Grupo Heineken.

Les més ajustades al lema
Encara que de forma casual, el Patronat Martínez Guerricabeitia celebra que l’adquisició d’obres d’aquesta Biennal, que a més coincideix amb el seu 25é aniversari, haja sigut paritària. ‘Senyora B’, de la valenciana Mavi Escamilla, és una obra que conjumina ostentació i pèrdua, la llum de la riquesa i la foscor de la mort. La dama que posa davant l’espectador és la imatge de la reina Elisabet II i amb ella l’artista ha volgut rescatar la vanitas revisitada des del segle XXI. “Ací la mort burleta vampiritza el cos de Sa Majestat i ja no és la missatgera que presagia el tempus fugit sobre les riqueses i les bondats de la vida i, per tant, la seua caducitat; més aviat, Sa Majestat està remarcant que hem perdut la partida: Game Over”, diu la seua comissària, Johanna Caplliure, en el catàleg de l’exposició.

Amb l’adquisició de ‘Senyora B’ Mavi Escamilla no es desfà del tot de la seua obra. I és que la ‘Senyora B’ es complementa amb un ‘Senyor B’. “Vaig pintar la sèrie per a una altra exposició titulada ‘Naturalesa morta’ i quan la comissària ho va veure en la galeria va decidir que era una perfecta representació de l’avarícia”, explica l’artista. “Quan a una imatge bondadosa li poses una calavera la converteixes en una cosa monstruosa i això és el que vaig fer en ‘Senyora B’”, la qual és, en definitiva, un espill “de la maldat i allò roín de l’ésser humà”, assevera Escamilla.

El sevillà Miki Leal, autor prolífic i creador d’un atractiu univers artístic, també ha apostat per l’al·legoria. A partir del lema, l’avarícia, Leal ha produït “una interpretació i actualització d’una temàtica específica, com és ara la caducitat dels béns temporals i la brevetat de la vida terrena, ressituant-la en la realitat del món contemporani”, descriu la comissària, Lorena Martínez de Corral, en el catàleg. ‘In ictu oculi’ (‘En un batre d’ulls’) és una al·legoria de la fugacitat de la vida que fabrica una nova realitat, plena d’emoció i reflexió.

“La meua inspiració va ser Valdés Leal, el barroc que parla de mi, de la tradició sevillana… Volia representar el carpe diem, l’aprofita el temps, i per això aquest quadre és molt especial per a mi”, comenta Miki Leal.

El comité de selecció
La Biennal Martínez Guerricabeitia, que enguany compleix vint-i-quatre anys, és possible gràcies al criteri del comité de selecció que formen experts i galeries, el qual garanteix la qualitat artística de les obres presentades i, per tant, de l’adquisició que farà més tard el Patronat.

El comité d’enguany ha estat integrat pels crítics Sema D’Acosta, Johanna Caplliure, Oriol Fontdevila, Alfonso de la Torre i Lorena Martínez de Corral; i les galeries d’art ADN (Barcelona), Paula Alonso (Madrid), Nuble (Santander), La Real (Palma de Mallorca) i Aural (Alacant).

Els vint artistes que han exposat han treballat sobre les diverses facetes de l’avarícia, optant per una gamma àmplia de tècniques: des de la fotografia o la intervenció d’imatges fotogràfiques fins a curioses instal·lacions, passant per les impressions digitals, el dibuix i la pintura.

 

Data d'actualització: 9 de Maig de 2014

Aquesta web utilitza cookies amb una finalitat estadística i per a facilitar la seua navegació Més informació

Aceptar / Acceptar