Estàs a: > > La Guia de la Fundación Universia confirma el lideratge de la Universitat de València en atenció a la discapacitat

Un alumne amb ceguesa, en la web accessible de la UPD

La Universitat de València torna a situar-se en 2014 al capdavant de les universitats espanyoles en matèria d’atenció a la diversitat funcional. Així ho confirma la Guia d’Atenció a la Discapacitat en la Universitat 2014, publicada per la Fundación Universia. Amb 1.117 alumnes matriculats, és la institució presencial amb major nombre d’estudiants amb diversitat funcional en les seues aules.

D’altra banda, la Universitat de València compta entre la seua població amb 83 PDI (personal docent i investigador) i 89 PAS (personal d’administració i serveis) amb discapacitat.

A més, proporciona, a través de la Unitat per a la Integració de Persones amb Discapacitat, els quinze serveis de referència que la Fundación Universia recull en l’informe: adaptacions curriculars; ensenyaments d’especial atenció a la discapacitat; jornades i cursos; places; exempció de taxes; acolliment i orientació de nou ingrés; beques, ajudes i crèdits; accessibilitat de mitjans electrònics, espais i edificis; materials educatius accessibles; programes de voluntariat; intèrpret LSE; orientació laboral; i foment de l’emprenedoria.

La Unitat per a la Integració de Persones amb Discapacitat, integrada en la Fundació General de la Universitat de València, és un servei constituït per un equip multidisciplinari l’activitat del qual consisteix a proporcionar atenció, assessorament i suport en matèria de discapacitat a tota la comunitat universitària: estudiantat, professorat i personal investigador, i personal d’administració i serveis. La seua missió principal és afavorir la igualtat d’oportunitats entre totes les persones que conformen la Universitat a través d’accions arreplegades en cinc programes diferents.

Aquests programes són d’‘Assessorament psicoeducatiu’, amb el qual s’ofereix a l’estudiantat un seguiment durant la seua trajectòria universitària amb assessorament individualitzat i avaluació de necessitats per a instal·lar les adaptacions pertinents; ‘Equiparació d’oportunitats’, que s’ocupa de gestionar i posar al servei de l’usuari els suports tècnics i personals necessaris en cada situació personal; ‘Sensibilització, formació i voluntariat’, que persegueix que tant la comunitat universitària com les institucions externes a la Universitat de València participen activament per a afavorir la plena autonomia personal del col·lectiu amb discapacitat; ‘Accessibilitat universal’, que promou la creació d’ambients de treball i estudi que respecten la diversitat, tenint en compte l’accessibilitat física, electrònica i de comunicació; i ‘Atenció al PDI’, que proporciona assessorament al personal docent i investigador sobre mesures d’integració.

Aquest últim programa converteix la Universitat de València en pionera a Espanya en elaborar, per primera vegada, normatives per a afavorir la integració de docents i investigadors amb diversitat funcional, així com en un referent per a altres institucions acadèmiques.

En aquests moments, la Unitat per a la Integració de Persones amb Discapacitat atén a 51 professors i professores; gestiona la tasca de 147 voluntaris i voluntàries; i col·labora amb 40 associacions i entitats de la Comunitat Valenciana.

Reconeixements
Des de l’any 2005, la Unitat per a la Integració de Persones amb Discapacitat disposa de la certificació del Sistema de Gestió de Qualitat, segons la Norma ISO 9001:2008, i d’una Carta de Serveis elaborada el 2008. Al setembre de 2012, la Universitat de València va obtindre el certificat d’Accessibilitat Universal d’Aenor per a la Biblioteca d’Educació María Moliner, un reconeixement emmarcat en el programa Campus Sostenible, finançat pel Ministeri d’Educació, Cultura i Esport mitjançant el programa d’Accessibilitat Universal i Integració del VLC/Campus.

Així, la tasca desenvolupada per la Universitat de València ha sigut reconeguda en diferents ocasions, entre les quals destaquen l’obtenció del Premi a la Millor Organització del Sector Públic, atorgat en el marc dels Telefónica Ability Awards 2012, uns guardons que reconeixen a les empreses i institucions espanyoles per la seua aposta i impuls social en matèria d’atenció a la discapacitat i inclusió social com un valor afegit dins de les organitzacions; i dels Premis cermi.es 2013, atorgats pel Comité Espanyol de Representants de Persones amb Discapacitat (CERMI) en deu categories diferents. La Universitat de València va ser premiada en la categoria Institucional per assumir amb decisió la dimensió inclusiva de la discapacitat en totes les esferes universitàries.

Data d'actualització: 24 de Març de 2014
Publicat en: Integració