Estàs a: > > La Universitat i la Mesa d’Entitats celebren el 20é aniversari de les Jornades de Debat sobre immigració

Imatge de les XX Jornades de Debat sobre immigració

El Patronat Sud-Nord de la Fundació General de la Universitat de València i la Mesa d’Entitats de Solidaritat amb els Immigrants han organitzat les XX jornades de debat ‘Immigració, Diversitat i Democràcia’, que es van celebrar els dies 4, 5 i 6 de març al Col·legi Major Rector Peset, en un context d´agreujament de la problemàtica.

Aquest és un moment en què, més que mai, “les entitats humanitàries treballen i enfronten nous reptes”, assenyalen des de l’organització. Per aquest motiu, tant el Patronat com la Mesa d’Entitats conviden la població “a visualitzar part de la realitat que envolta la immigració, a reflexionar i al posicionament actiu”.

L’acte inaugural, dimarts 4 de març, va anar a càrrec de Victoria Porras, de la Mesa d’Entitats de Solidaritat amb els Immigrants. A continuació, Carlos Berzosa, catedràtic d’Economia Aplicada de la Universitat Complutense de Madrid i president de CEAR, va impartir la conferència ‘L’emigració com a únic mecanisme de redistribució de renda mundial’. Berzosa va ser presentat per Ángela Nzambi, de la Mesa d’Entitats.

La segona jornada, dimecres dia 5, va estar dedicada a reflexionar sobre la salut a l’Equador i a Espanya abans i després del decret espanyol, tema que exposaren Ana María Furió i Rosa Algarra, de l’Associació per a la Cooperació entre Comunitats (ACOEC), moderades per María José Gimeno, de la Mesa d’Entitats valenciana. Després del debat, es projectà un documental sobre el Dret Universal a la Salut, d’uns vint minuts de duració, que també es pot visualitzar en la següent URL: http://vimeo.com/41076471

Les XX Jornades de Debat ‘Immigració, Diversitat i Democràcia’ van finalitzar dijous, 6 de març, amb una taula redona que va tindre lloc a la Sala de la Muralla del Rector Peset. Aquesta taula va servir per a fer autocrítica de vint anys de debat i sensibilització al costat de les persones immigrants a través d’aquestes jornades, l’objectiu de les quals ha sigut posar en comú els temes més rellevants que afecten a la situació d’immigrants des de la reflexió entre professors i experts en la matèria que es tracta, el teixit social que dóna suport a les persones immigrants i les mateixes persones que es veuen afectades per les polítiques públiques sobre estrangeria.

De fet, al llarg d’aquests anys, ponents de primera fila i organitzacions d’immigrants de diversos països de l’entorn han exposat de manera crítica, en aquestes jornades, la cara invisible de la realitat social de les persones immigrants.

Van formar la taula de debat els experts Francesc La Roca, president executiu del Patronat Sud-Nord entre 1994 i 1997, i professor de la Unitat Docent d’Estadística de la Facultat d’Economia de la Universitat de València; Josep Maria Jordan, professor d’Economia Aplicada, també de la Universitat, i president executiu del Patronat Sud-Nord de 2004 a 2007; Vicen Sanz, responsable del Programa JERE-JERE de Cáritas Diocesana de València; i Francesc Torres, de Ca Revolta i coordinador d’aquestes jornades durant anys.

La cloenda de les jornades va anar a càrrec de l’actual president executiu del Patronat Sud-Nord i responsable de la cooperació al desenvolupament de la Universitat de València, Guillermo Palao.

Aquest encontre ha comptat amb la col·laboració de la Càtedra UNESCO d’Estudis sobre el Desenvolupament de la Universitat de València i el Col·legi Major Rector Peset.

Documents adjunts:
Data d'actualització: 7 de Maig de 2014