Estàs a: > > La Universitat i Atelier organitzen una exposició fotogràfica sobre Colòmbia

La Universitat i Atelier organitzen una exposició fotogràfica sobre Colòmbia

Dones i desplaçament forçat

Acompanyen l’exposició tot una sèrie d’activitats paral·leles

Colòmbia és el segon país del món pel nombre de persones desplaçades, 3.500.000 segons el Alt Comissionat de Nacions Unides per als Refugiats (ACNUR) i 3.800.000 segons la Consultoria per als Drets Humans i el Desplaçament (CODHES). El 75% de les quals són dones.

Milions de dones de totes les edats pateixen el rigor de la guerra, desarrelades de les seues terres, desposseïdes de les seues pertinences, truncats els seus projectes vitals. Moltes han perdut les seues filles i fills, els esposos o companys, amigues, amics, veïns i altres éssers estimats. A més, massa vegades han estat testimonis de massacres o elles mateixes han estat sotmeses als pitjors tractaments i violacions.

L'exposició fotogràfica Dones i desplaçament forçat a Colòmbia, una encertada proposta de l'ONG Atelier Cooperació Internacional per al Desenvolupament, i organitzada i produïda per la Universitat de València i el Club Diario Levante, invita a conèixer aquests rostres que brillen enmig de la guerra i la violència. Les protagonistes obrin les portes de la seua casa i dels seus cors i porten des de la seua mirada al nucli de les seues biografies. Els seus habitatges, construïts a vegades enmig del no-res, esdevenen espais de resistència i d'esperança. Alimenten, cuiden, acompanyen, construeixen i protegeixen els seus. Alimenten l'esperança que els serveix de bitàcola per a alçar en el present la possibilitat d'un futur en pau i justícia. L'exposició estarà oberta des del 16 de setembre fins al 16 d'octubre al Club Diario Levante (Traginers, 7. Polígon Vara de Quart).

La mostra, composta de quaranta obres de diferents fotògrafs (l'espanyola Mar Martínez i Carnicer; la colombiana Catalina Cárdenas, la italiana Cristina Francesconi, l'espanyol Fernando Bustamante i el colombià Jorge Mata) ens acosta a aquestes dones colombianes. La força dels seus gestos és un símbol de la determinació dels seus actes per a sembrar en el present la ferma voluntat de cultivar personalment i col·lectivament una societat capaç d'afrontar els seus conflictes sense violència.

Aquestes dones, que carreguen el seu dolor i el dels seus, són també les artífexs de la supervivència de les seues comunitats. Són elles qui troben la manera de suportar la cruesa de les seues condicions i d'aplegar els recursos per a continuar endavant.

El Vicerectorat de Cultura de la Universitat de València, fidel al seu compromís social, aborda la problemàtica de les dones desplaçades per la guerra a Colòmbia a través d'aquesta mostra fotogràfica amb l'objectiu de contribuir a fer pública la seua situació i afavorir accions solidàries amb la seua causa.

L'exposició està acompanyada d'una sèrie d'activitats paral·leles:

16 setembre 2009, 20 h. Inauguració
Presentació de la Taula de Suport a la defensa dels Drets Humans de les dones i la pau a Colòmbia. Rafael Gil (Vicerector de Cultura de la Universitat de València), Diana Gutiérrez (OFP) i Mila Font (Atelier).

24 de setembre, 20 h.
Presentació de la publicació "Dones colombianes refugiades. Diagnòstic de situació ". Alba Teresa Figuera (refugiada colombiana), Elena Mut (Universitat de València). Consuelo Vidal (Atelier) i Carmen de Miguel (Universitat Jaume I de Castelló)

1 de octubre, 20 h.
Projecció d'una pel·lícula sobre el despla&